Ελάχιστες ψηφιακές υπηρεσίες στα δικαστήρια της Καλαμάτας

Πρώτη Δημοσίευση: 08/04/2019 08:34 - Τελευταία Ενημέρωση: 08/04/2019 08:55
Με μόλις 45 δικηγόρους να έχουν πιστοποιηθεί 
Σημαντικά υπολείπονται ακόμα οι δικαστικές υπηρεσίες της Καλαμάτας στον τομέα της ψηφιακής Δικαιοσύνης, ενώ και οι δικηγόροι δεν έχουν προχωρήσει όλοι στην ψηφιακή πιστοποίησή τους, αφού μέχρι τώρα στο Δικηγορικό Σύλλογο Καλαμάτας μόλις 45 έχουν αποκτήσει ψηφιακή υπογραφή και ανάλογη πιστοποίηση.
Όπως τόνισε ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας θα ακολουθήσουν σύντομα κι άλλες πιστοποιήσεις δικηγόρων.
Μέχρι στιγμής στην Καλαμάτα λίγοι τομείς των δικαστικών υπηρεσιών έχουν ψηφιοποιηθεί, ενώ δυνατότητα κατάθεσης ψηφιακών δικογράφων υπάρχει αυτή τη στιγμή μόνο στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Καλαμάτας, δυνατότητα όμως που ακόμα δεν έχει αξιοποιηθεί από τους δικηγόρους.
 
Μόνο το Διοικητικό Πρωτοδικείο
Περίπου εδώ κι ένα εξάμηνο στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Καλαμάτας έχει εγκατασταθεί το ανάλογο λογισμικό για την ηλεκτρονική κατάθεση εισαγωγικών (μόνο) δικογράφων κύριας και προσωρινής δικαστικής προστασίας. Παρά ταύτα, ακόμα κανείς δικηγόρος δεν το έχει αξιοποιήσει ως δυνατότητα.
Ηλεκτρονικό σύστημα δεν έχει αποκτήσει το Ειρηνοδικείο Καλαμάτας, αλλά ούτε και η Εισαγγελία Πρωτοδικών. Στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, την τελευταία δεκαετία οι δικηγόροι μπορούν ηλεκτρονικά να παρακολουθούν την πορεία μιας δικογραφίας, ενώ ηλεκτρονικά ενημερώνονται και για τα εκθέματα των δικαστηρίων.
Ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Περικλής Ξηρογιάννης, αρχικά διευκρίνισε ότι η απονομή της δικαιοσύνης  είναι εντελώς προσωπική και εξατομικευμένη, ακόμα και όταν το Δικαστήριο αποφαίνεται σε υπόθεση που αφορά περισσότερους διαδίκους.
«Συνεπώς η ανάπτυξη ηλεκτρονικής δικαιοσύνης πρέπει να περιορίζεται μόνο στη διακίνηση των εγγράφων χωρίς ποτέ να καταργήσει την προσωπική επαφή του δικαστή με τους διαδίκους, εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις που το κρινόμενο ζήτημα είναι εντελώς ανεξάρτητο από την προσωπική κατάσταση και την προσωπικότητα του διαδίκου. Η διαπίστωση της αλήθειας θα πρέπει να γίνεται μέσα από ζωντανή διαδικασία γιατί μόνο έτσι πείθει η δικαιοσύνη ότι ασχολήθηκε με τον άνθρωπο-διάδικο και με την ζωντανή ανταλλαγή νομικών και ουσιαστικών απόψεων αποφεύγονται σφάλματα στις αποφάσεις. Παρατηρείται επίσης ότι, ενώ από τη μία πλευρά εξελίσσεται η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, παραμένει από την άλλη πλευρά μεγάλο κόστος στις διαδικασίες, με υποχρέωση πχ σε ακριβές και ανεξέλεγκτες διαδικασίες πραγματογνωμοσύνης, σε ένορκες βεβαιώσεις και σε καταβολή εξοντωτικών ποσών στο δημόσιο ως παράβολα για την πρόσβαση σε δικαστήρια, που προσκρούουν κατά τη γνώμη μου με βεβαιότητα στο συνταγματικό δικαίωμα της πρόσβασης στη δικαιοσύνη ιδίως του οικονομικά ασθενέστερου», πρόσθεσε.
 
Μόνο 45 δικηγόροι
Ακολούθως, ο κ. Ξηρογιάννης, παρατήρησε ότι στα Δικαστήρια έχουν εξελιχθεί  ως σήμερα ηλεκτρονικά, το τμήμα ποινικού μητρώου, ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την πορεία υποθέσεων και έκδοση αποφάσεων, ηλεκτρονικά πινάκια και η κατάθεση δικογράφων σε ορισμένα δικαστήρια.
Στην Καλαμάτα έχουν πιστοποιηθεί με ηλεκτρονική υπογραφή κατάθεσης δικογράφων 45 δικηγόροι και όπως σημείωσε ο κ. Ξηρογιάννης σύντομα αρχίζει νέο πρόγραμμα για άλλες 45 πιστοποιήσεις και στο μέλλον θα ακολουθήσει και νέο πρόγραμμα ώστε να πιστοποιηθεί όποιος το επιθυμεί.
Στα διοικητικά δικαστήρια της χώρας από το Μάιο του 2018, υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής κατάθεσης εισαγωγικών δικογράφων μέσω του διαδικτυακού τόπου της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων. Και πριν την ημερομηνία αυτή, ήταν δυνατή η ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων στο Συμβούλιο Επικρατείας και στο Ελεγκτικό Συνέδριο.  
Επίσης, ο κ. Ξηρογιάνης σημείωσε ότι με απόφαση του Προέδρου του Αρείου Πάγου, από τον Ιούλιο του 2018 άρχισε η δυνατότητα ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων σε 17 Ειρηνοδικεία της χώρας και από Σεπτέμβριο του 2018 σε άλλα δύο Ειρηνοδικεία για ορισμένες διαφορές. Σε αυτά δεν περιλαμβάνεται η  Μεσσηνία.
«Για την ορθή λειτουργία του συστήματος θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα της παρακολούθησης ροής δικογράφου, η δυνατότητα ψηφιοποίησης του φακέλου, ηλεκτρονική αποστολή των απόψεων της διοίκησης, και η πλήρης διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων της δικαιοσύνης, μεταξύ τους και με το σύνολο των δημοσίων υπηρεσιών, ώστε έγγραφα κρατικών υπηρεσιών (πχ περί διαθηκών, φορολογικών κλπ) να αποστέλλονται ηλεκτρονικά απευθείας στο φάκελο της υπόθεσης», κατέληξε ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου.
 
Της Βίκυς Βετουλάκη
 



Προσθήκη νέου σχολίου

Σχετικές Ειδήσεις