«Νησιώτες» μιλούν για το Καρναβάλι της Καλαμάτας


 

Ήπιες οι αντιδράσεις μετά και τις διαβεβαιώσεις ότι δε θα είναι ανταγωνιστικό  

 

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου

 

 

Εμφανώς ηπιότερες του αναμενομένου είναι οι αντιδράσεις των «Νησιωτών» για την απόφαση του Δήμου Καλαμάτας να διοργανώσει φέτος, για πρώτη φορά, καρναβάλι στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα.

Βρεθήκαμε χθες το πρωί στη Μεσσήνη και συνομιλήσαμε με κατοίκους. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν αντέδρασαν έντονα στα όσα έχουν γίνει γνωστά από πλευράς Δήμου Καλαμάτας. Ακούστηκαν απόψεις, όπως η κάθε περιοχή έχει δικαίωμα να κάνει ό,τι θέλει ή «είναι αντιδεοντολογικό να διοργανώνει η Καλαμάτα καρναβάλι, καθώς θα είναι σαν να διοργανώνει η Μεσσήνη Ανθεστήρια».

Έγιναν και επισημάνσεις πως το καρναβάλι της Μεσσήνης θα πρέπει να επανέλθει σε πιο παραδοσιακά δρώμενα, που θα δώσουν το δικό τους χρώμα και θα κάνουν τη συγκεκριμένη εκδήλωση διαφορετική από όσες άλλες οργανωθούν.   

 

Πάνος Δασκαρόλης

«Το καρναβάλι της Μεσσήνης αποτελεί θεσμό και όλα τα δρώμενα που εκτυλίσσονται, δεν είναι τυχαία», σημείωσε ο κ. Πάνος Δασκαρόλης, προσθέτοντας πως τα ήθη και τα έθιμα, ακόμη και ο λόγος του βασιλιά καρνάβαλου, έχουν τη σημασία τους. Έχουν βγει από το λαό, εδώ και 153 χρόνια.

Σύμφωνα με τα λεγόμενά του «το ότι η Καλαμάτα προσπαθεί να διοργανώσει καρναβάλι δεν είναι πρωτόγνωρο. Πάντοτε παρουσίαζε τα ήθη και τα έθιμα των δημοτικών της διαμερισμάτων. Αν οι εσωτερικοί μετανάστες που εγκαταστάθηκαν στην Καλαμάτα θέλουν να δημιουργήσουν κάτι για την ευθυμία του λαού, μπορούν να το κάνουν. Θα πρέπει να γνωρίζουν, όμως, ότι οι εκδηλώσεις πρέπει να στηρίζονται στα ήθη και στα έθιμα και να έχουν τις ρίζες τους σε αυτά, αλλιώς είναι ξενόφερτες.

Εμείς έχουμε καθήκον να καλέσουμε τη γείτονα, που πάντα έδινε, στο παρελθόν, το “παρών” στη μεγάλη μας πολιτιστική εκδήλωση, που δε φοβήθηκε ποτέ το χρόνο και παραμένει ζωντανή 153 χρόνια τώρα με την παρουσία του λαού της Μεσσήνης και των περιχώρων».

Ακολούθως, παρατήρησε: «Η διοργάνωση καρναβαλιού στην Καλαμάτα είναι το αποτέλεσμα της αστυφιλίας, καθώς όσοι έχουν μετακομίσει στο μεγάλο αστικό κέντρο του νομού ξεχνούν τα έθιμα και τις παραδόσεις των χωριών τους».

Τέλος, ανέφερε ότι ο δήμαρχος Καλαμάτας Παν. Νίκας τιμούσε με την παρουσία του τις καρναβαλικές εκδηλώσεις και ως αντινομάρχης και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα συμβεί το ίδιο και φέτος.

 

Ι. Κουζής

«Δεν είμαι αντίθετος στη διοργάνωση του καρναβαλιού, καθώς ο καθένας, βάσει των παραδόσεών του, κάνει κάτι», σχολίασε ο κ. Ι. Κουζής, επισημαίνοντας ότι αν η Καλαμάτα θέλει πρωτοπορία, ας μην είναι ανταγωνιστική. Και πρόσθεσε: «Αν έχει καλή διάθεση, ας βοηθήσει την Καθαρά Δευτέρα τη Μεσσήνη». Κάλεσε, δε, τους Καλαματιανούς το βράδυ της τελευταίας Κυριακής της Αποκριάς να πάρουν μέρος στις φωτιές που θα ανάψουν σε διάφορα σημεία της Μεσσήνης, οι οποίες είναι παραδοσιακές, ενώ διατύπωσε και την πικρία του για έθιμα που «μετακομίζουν» και στην Καλαμάτα, όπως ο παραδοσιακός σαϊτοπόλεμος. «Ακόμη και το χριστουγεννιάτικο δέντρο το άναψε την ίδια ώρα με εμάς και από αυτό φαίνεται η ανταγωνιστικότητα», είπε χαρακτηριστικά.  

Επισήμανε ότι το θέμα είναι να μη χαθεί το καρναβάλι, αλλά να διατηρηθεί ως θεσμός και να βοηθήσουν οι Καλαματιανοί να γίνει όσο το δυνατόν καλύτερο. «Θέλουμε παράλληλη ανάπτυξη», είπε σε άλλο σημείο και πρόσθεσε πως η Καλαμάτα θα μπορούσε να βοηθήσει ακόμη περισσότερο με τη δημιουργία παραλιακού δρόμου έως το Ριζόμυλο, προκειμένου να υπάρχει πρόσβαση στις υπέροχες παραλίες της Μεσσήνης.                  

 

Νικ. Κωνσταντέλος

Δεν είναι αντίθετος στη διοργάνωση καρναβαλιού και στην Καλαμάτα ο δημοτικός σύμβουλος Νικ. Κωνσταντέλος. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά, «είναι δικαίωμα κάθε πόλης να κάνει τις δικές της εκδηλώσεις. Θα πρέπει, όμως, να αναβαθμιστούν τα ήθη και τα έθιμα των καρναβαλικών εκδηλώσεων, που δίνουν το στίγμα, αλλά και το χρώμα της παράδοσης των 153 ετών του νησιώτικου καρναβαλιού». Όπως μας εξήγησε, στο παρελθόν μοιραζόταν φασολάδα στον κόσμο και λούπινα, γίνονταν τα «λουλακώματα (αναμειγνυόταν νερό με λουλάκι και με αυτό καταβρεχόταν από όλους ο βασιλιάς καρνάβαλος, που γύριζε από μαγαζί σε μαγαζί μεθυσμένος)». Σήμερα, συνέχισε, από όλα αυτά έχουν απομείνει οι φωτιές που ανάβουν την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς και η αναπαράσταση του απαγχονισμού της γριάς Συκούς.

Πρόσθεσε πως στο παρελθόν μασκαρεύονταν όλοι οι κάτοικοι της Μεσσήνης, που γύριζαν από φωτιά σε φωτιά διασκεδάζοντας, και υπογράμμισε ότι «αν κάποιος δε μεταμφιεστεί, χάνεται η «μαγεία».        

 

Γ. Τσερπές

«Αντιδεοντολογική» χαρακτήρισε ο κ. Γ. Τσερπές την ενέργεια του Δήμου Καλαμάτας να διοργανώσει καρναβάλι. «Θα ήταν», σημείωσε, «σαν να επιχειρούσαμε εμείς να διοργανώσουμε Ανθεστήρια. Μπορεί αυτό να γίνει; Όμως, η ιστορικότητα του καρναβαλιού της Μεσσήνης είναι αδιαμφισβήτητη και δεν παραβλέπεται».

Ο κ. Τσερπές πρόσθεσε πως οι Νησιώτες θέλουν τους Καλαματιανούς στη Μεσσήνη για το καρναβάλι και το πανηγύρι, όπως γίνεται τόσα χρόνια τώρα και εξέφρασε την ελπίδα ότι «το καρναβάλι της Καλαμάτας δε θα είναι ανταγωνιστικό, δεδομένου ότι αυτό της Μεσσήνης είναι ιστορικότερο».

Εξέφρασε ακόμη την άποψη πως η αντίδραση (η διοργάνωση καρναβαλιού και στην Καλαμάτα) υπάρχει λόγω της επιχειρούμενης αναβάθμισης του καρναβαλιού της Μεσσήνης, καθώς στην έδρα του καλλικράτειου Δήμου θα κορυφωθούν οι καρναβαλικές εκδηλώσεις, που πραγματοποιούνται και σε άλλες Δημοτικές Ενότητες.

 

Δημ. Φουσιάνης

Κάθε πόλη έχει το δικαίωμα να διοργανώνει εκδηλώσεις, αρκεί να μη συμπίπτει η μία με την άλλη, ήταν η άποψη που διατύπωσε ο κ. Δημ. Φουσιάνης. Θυμήθηκε πως στο παρελθόν άναβαν περί τις 10-15 φωτιές στη Μεσσήνη, μία σε κάθε γειτονιά και μοναδική εξαίρεση ήταν αν υπήρχε πένθος. Ο συναγωνισμός των γειτονιών ήταν έντονος για το ποιος θα έχει την καλύτερη φωτιά, ενώ υπήρχε κι ένα τυπικό έπαθλο, που όμως είχε πολύ μικρή σημασία για τους συμμετέχοντες, αφού διασκέδαζαν ούτως ή άλλως όλη τη διαδικασία της προετοιμασίας.

Η κάθε φωτιά είχε και τον υπεύθυνό της, ενώ οι συμμετέχοντες μεταμφιέζονταν υποχρεωτικά, προσέφεραν φασολάδα, λούπινα, και άλλα φαγητά, καθώς και κρασί, με αποτέλεσμα να υπάρχει κέφι έως το πρωί.

Παρατήρησε, όμως, πως «τα νέα παιδιά δεν έχουν ενεργό συμμετοχή και ό,τι γίνεται, οφείλεται στους μεγαλύτερους σε ηλικία».

Και αυτός θέλησε το καρναβάλι της Μεσσήνης να έχει παραδοσιακό χρώμα, ενώ χαρακτήρισε ξενόφερτα όσα γίνονται μέχρι σήμερα. Έφερε ως παράδειγμα την παρουσία κάποιων χορευτριών από τη Βραζιλία, που όμως δεν ταίριαζαν με το ύφος του καρναβαλιού.