Στην Ολομέλεια του ΣτΕ συζητήθηκε η τακτοποίηση των αυθαιρέτων


 

Της Βίκυς Βετουλάκη

 

Με τρεις βόμβες έτοιμες να εκραγούν και, μάλιστα, τη μία απασφαλισμένη, μοιάζουν τα τρία κατασχεμένα πλοία που βρίσκονται χρόνια τώρα στο λιμάνι της Καλαμάτας.

Το δε Λιμεναρχείο Καλαμάτας κάθε μέρα «καρδιοχτυπά» για το ποιο θα βουλιάξει, έχοντας πρώτο στη λίστα το «Amada», το οποίο από θαύμα συνεχίζει να επιπλέει, ενώ ακόμα δεν έχει γίνει άρση της κατάσχεσης για να απομακρυνθεί. Το δε «Νίσυρος» έρχεται αμέσως μετά σε επικινδυνότητα, χωρίς, όμως, μέχρι στιγμής να έχει δημιουργήσει προβλήματα όπως το «Amada». Τελευταίο, αλλά όχι ακίνδυνο, είναι το ρυμουλκό «Μίμης Π.», το οποίο σε περίπτωση που εμφανίσει κίνδυνο πρόκλησης ναυαγίου μπορεί σχετικά εύκολα να απομακρυνθεί.

Για τα τρία πλοία έχει συγκληθεί στο Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας η Επιτροπή για θέματα Ανέλκυσης – Απομάκρυνσης ή Εξουδετέρωσης Ναυαγίων ή Πλοίων και έχει αποφασίσει ομόφωνα ότι η ύπαρξή τους στο λιμάνι Καλαμάτας αποτελεί σοβαρή απειλή, καθώς ελλοχεύει κίνδυνος βύθισής τους.

 

«Amada»

Μία «βόμβα» που επιπλέει με το ζόρι είναι το πλοίο «Amada», σημαίας Λαϊκής Δημοκρατίας της Κορέας, το οποίο από τις 19 Νοεμβρίου 2005 ναυλοχεί στο λιμένα της Καλαμάτας εξαιτίας κατάσχεσης που επέβαλε εταιρεία αλβανικών συμφερόντων, λόγω χρηματικής απαίτησης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Στις 13 Σεπτεμβρίου το πλοίο παρουσίασε επικίνδυνη κλίση από εισροή υδάτων, λόγω ύπαρξης ρήγματος στη δεξιά πλευρά, εντός του κύτους, κάτω από την ίσαλο γραμμή.

Εξαιτίας της κλίσης προκλήθηκε ρύπανση από σεντινόνερα στο λιμάνι, η οποία αντιμετωπίστηκε από την κοινή προσπάθεια Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Λιμενικού Ταμείου, Λιμεναρχείου και Δήμου Καλαμάτας. Το ρήγμα έχει αποκατασταθεί προσωρινά, αλλά ο κίνδυνος βύθισής του παραμένει.

Στο Πρωτοδικείο Καλαμάτας βρίσκεται σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες διαδικασία άρσης της κατάσχεσης, ώστε να απομακρυνθεί. Η απόφαση για τα ασφαλιστικά μέτρα που είχαν κατατεθεί ήταν αρνητική, αλλά για τυπικούς λόγους, καθώς ζητήθηκε από την πρωτοδίκη να κατατεθεί επίσημο έγγραφο από το Ελληνικό Ινστιτούτο Διεθνούς και Αλλοδαπού δικαίου που αναφέρει την παραγραφή και όχι από την πρεσβεία της Αιγύπτου, όπως είχε κατατεθεί. Σύντομα αναμένεται να εκδοθεί η τελική απόφαση.

 

«Νίσυρος»

Το πλοίο «Νίσυρος» κατασχέθηκε στις 29 Ιουλίου 2009 από μία εταιρεία πετρελαιοειδών και μέλη του πληρώματος. Το φορτηγό πλοίο την ημέρα εκείνη είχε φθάσει στο λιμάνι της Καλαμάτας για εμπορική πράξη και έγινε η κατάσχεσή του. Μάλιστα, τα μέλη του πληρώματος έχουν προχωρήσει σε αναγκαστικό πλειστηριασμό. Μέχρι σήμερα έχουν διενεργηθεί τρεις πλειστηριασμοί και έχουν αποβεί άκαρποι.

Να σημειωθεί πως βασική προϋπόθεση για όσο διάστημα ένα πλοίο είναι κατασχεμένο, είναι αυτός που έχει προχωρήσει στην κατάσχεση να έχει φύλακα. Αυτό είναι το μόνο μέσο πίεσης που έχουν οι Λιμενικές Αρχές, καθώς, όταν δε συμβαίνει, επιβάλλονται πρόστιμα. Κάτι που έχει συμβεί στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Η εταιρεία πετρελαιοειδών έχει καταθέσει αίτηση στο αρμόδιο Πρωτοδικείο για άρση της κατάσχεσης και η υπόθεση αναμένεται να εκδικασθεί στις 26 Φεβρουαρίου. Παράλληλα, έχει εκδοθεί προσωρινή διαταγή με την οποία γίνεται άρση της απαγόρευσης απόπλου.

Τα δε μέλη του πληρώματος που έχουν προχωρήσει στην αναγκαστική κατάσχεση έχουν καταθέσει υπεύθυνη δήλωση ότι επιτρέπουν την ελευθεροπλοΐα εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Μάλιστα, υπάρχει πληροφόρηση ότι ο πλοιοκτήτης έχει έρθει σε συμφωνία με τα μέλη και θα ζητηθεί η άρση της κατάσχεσης, με σκοπό, επειδή το πλοίο δεν είναι αξιόπλοο και έχουν λήξει τα πιστοποιητικά του, να το πουλήσει και να απομακρυνθεί από το λιμάνι.

 

«Μίμης Π»

Όπως προαναφέραμε, το ρυμουλκό «Μίμης Π» είναι από αυτά που μπορεί να δημιουργήσουν το μικρότερο πρόβλημα στο λιμάνι της Καλαμάτας, ωστόσο δεν παύει να αποτελεί κίνδυνο. Έχει κατασχεθεί από δύο μέλη του πληρώματός του στις 23 Μαρτίου του 2006, καθώς τους οφείλονταν δεδουλευμένα.

Μέχρι σήμερα, και σε αυτή την περίπτωση, έχουν γίνει τρεις πλειστηριασμοί, με τον τελευταίο τον 2007 και όλοι άκαρποι.