Ανοικτό το θέμα των καταγγελιών για το δρόμο του «Μορέα»

Ανοικτό το θέμα των καταγγελιών  για το δρόμο του «Μορέα»

Αισιοδοξία από το υπουργείο Υποδομών ότι σύντομα θα ξεκινήσουν εκ νέου τα έργα

Του Αντώνη Πετρόγιαννη

Ανοικτό παραμένει ακόμα το θέμα των καταγγελιών για κρατικές ενισχύσεις στους εργολάβους και των πέντε οδικών αξόνων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όπως αναφέρεται, υπάρχει αλληλογραφία με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού «σχετικά με καταγγελία για χορήγηση εικαζόμενης κρατικής ενίσχυσης από το ελληνικό κράτος προς το έργο παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Μορέας» (υπόθεση SA37874), αλλά και ανάλογη καταγγελία και για τους άλλους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους (SA37925).
Πάντως, από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών εκφράζεται η αισιοδοξία ότι μόλις δοθεί το πράσινο φως και υπογραφεί η νέα σύμβαση, κάτι που αναμένεται να γίνει πολύ σύντομα, τα έργα που εκτελούνται θα χρειάζονται λίγους μήνες για να ολοκληρωθούν.
Στον κλάδο για Σπάρτη οι εργασίες που απαιτούνται είναι 2-3 μηνών, ενώ και η Περιμετρική Καλαμάτας είναι αρκετά προχωρημένη και, όπως όλα δείχνουν, στο τέλος του 2014 θα έχουμε συνολική ολοκλήρωση των έργων και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
Κατά τα λοιπά, σύμφωνα με δημοσίευμα στη χθεσινή «Καθημερινή», με τέσσερις αποφάσεις το Δημόσιο ενέκρινε την καταβολή ακόμα 178.724 ευρώ στο δικηγορικό γραφείο «Ζέμπερης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και συνεργάτες». Το συγκεκριμένο γραφείο υποβοηθά το Δημόσιο στις συμβάσεις παραχώρησης ήδη από την εποχή που αυτές σχεδιάζονταν και χαίρει ακόμα και σήμερα της εκτίμησής του, όπως και της εκτίμησης του εργολαβικού κόσμου.
Για παράδειγμα, το συγκεκριμένο γραφείο έλαβε (βάσει συμβάσεων) το 2008- 2012 για νομική υποστήριξη στο Κόρινθος-Καλαμάτα-Σπάρτη 700.000 ευρώ και 680.000 ευρώ το 2009-2011 για το Μαλιακός- Κλειδί (και έκτοτε περίπου 50.000 το τρίμηνο σε καθένα από τα δύο έργα).
Αν στους πόρους που έχουν χορηγηθεί από το Δημόσιο υπολογισθούν και τα έσοδα από τα διόδια, τότε η συνολική κρατική χρηματοδότηση φθάνει στο 1,1 δισ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, τη διάθεση 20,2 εκατομμυρίων ευρώ στην Ολυμπία Οδό ενέκρινε προχθές το υπουργείο Υποδομών, ανεβάζοντας στα 644 εκατ. ευρώ τους πόρους που έχει μέχρι στιγμής διαθέσει το Δημόσιο για το έργο ή το 1.1 δισ. ευρώ, αν συμπεριληφθούν και τα έσοδα από τα διόδια. Επίσης, διέθεσε πάνω από 170.000 σε νομικό γραφείο, για εργασίες του τελευταίου τριμήνου σχετικά με τους πέντε παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους.
Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στην εθνική οδό Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας ήταν 608 εκατ. ευρώ. Με το ν. 4219/13, με τον οποίο επανεκκινήθηκαν τα έργα, η 3η και 4η δόση της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής αποφασίστηκε να καταβληθεί τμηματικά (δηλαδή πρόωρα), ανάλογα με την πρόοδο των έργων.
Επίσης, ο παραχωρησιούχος έχει λάβει αποζημίωση 91,1 εκατ. ευρώ για την καθυστέρηση στην ημερομηνία έναρξης παραχώρησης και ο κατασκευαστής 130 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις.
Επίσης, έχουν καταβληθεί 20 εκατ. ευρώ (από 93 συνολικά) για την αναθεώρηση του κόστους κατασκευής (είναι η μόνη από τις 4 κοινοπραξίες που θα λάβει ανάλογη αποζημίωση).
Τέλος, η Ολυμπία Οδός έχει εισπράξει το 2008-2013 από τα διόδια συνολικά 445,2 εκατ. ευρώ.