Σε… μαύρη τρύπα ο διαγωνισμός για τα σκουπίδια στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Σε… μαύρη τρύπα  ο διαγωνισμός για τα σκουπίδια στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

-Δεν ανησυχεί η κα Νικολάκου, μια και, όπως τόνισε στο «Θ», «το θέμα είναι εθνικό»!
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
 
Σε συνέχεια του θέματος του διαγωνισμού διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, τις προηγούμενες ημέρες είδαν το φως της δημοσιότητας νέα στοιχεία, τα οποία δικαιώνουν τον έντονο σκεπτικισμό που έχει αναπτυχθεί για την τύχη του συγκεκριμένου έργου.
Όπως όλα δείχνουν, οι στρόφιγγες κλείνουν λόγω της έρευνας που γίνεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου σχηματίζεται ογκώδης φάκελος με καταγγελίες και στοιχεία για παραβάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας.
Στην πρώτη γραμμή του ελέγχου είναι ο όρος «περί εγγυημένης ποσότητας παραγωγής απορριμμάτων» στις ελληνικές Περιφέρειες, που παραβιάζοντας την Κοινοτική Οδηγία (2008/98/ΕΚ) για τα απόβλητα, δίνεται δώρο στους μεγαλοεργολάβους, που θα πλήρωναν στο τέλος οι πολίτες.
Το έργο «Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ», στο οποίο αναδείχθηκε από τον περασμένο Ιούλιο προσωρινός ανάδοχος η ΤΕΡΝΑ του ομίλου Περιστέρη, έντεκα μήνες μετά είναι στον αέρα, αν και έχει διαφημιστεί πανηγυρικά από τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών και την Περιφέρεια ως έργο-πιλότος, που θα άνοιγε το δρόμο για το σύνολο των αναθέσεων των ΣΔΙΤ.
Παρά, λοιπόν, τις έως τώρα διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι όλα βαίνουν καλώς, το υπουργείο Περιβάλλοντος, από την 1η Απριλίου, με επιστολή (αρ. πρωτ. 1332) της γενικής γραμματέως Νάντιας Γιαννακοπούλου προς όλες τις Περιφέρειες, ζητεί την αναθεώρηση όλου του σχεδιασμού έως τον Οκτώβριο του 2014 και την πλήρη εναρμόνισή του με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και συγκεκριμένα με την οδηγία 2008/98).
Στην επιστολή τονίζεται, μάλιστα, ότι «η μη εκπλήρωση θα οδηγήσει σε αδυναμία χρηματοδότησης ή και σε αναστολή πληρωμών των σχετικών επενδύσεων».
Οι Βρυξέλλες, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της εφημερίδας “Real News”, διαπιστώνουν ότι σε όλες τις συμβάσεις για τα έργα που χαρακτηρίστηκαν ως «το Ελ Ντοράντο των κατασκευαστικών», η προώθηση των οποίων προκάλεσε έντονες κοινωνικές αντιδράσεις, ακόμα και επεισόδια, προβλέπεται ότι οι ανάδοχοι θα πληρώνονται συγκεκριμένα ποσά κάθε χρόνο για συγκεκριμένη ποσότητα απορριμμάτων, καθ’ όλη τη διάρκεια της 27ετούς σύμβασης. Εάν τα σκουπίδια που παράγονται είναι λιγότερα, τότε τη διαφορά θα πρέπει να καλύψουν οι Περιφέρειες, άρα οι πολίτες μέσω των τελών.
Επιπλέον, επειδή η χώρα είναι υποχρεωμένη να μειώσει τις παραγόμενες ποσότητες σκουπιδιών με ενίσχυση ανακύκλωσης και διαλογής στην πηγή, τόσο θα μειώνονται οι δυνητικά διαθέσιμες ποσότητες για τους αναδόχους, άρα θα αυξάνονται τα τέλη για τους πολίτες, που θα πρέπει να πληρώσουν τη «ζημιά».
Αποδεικνύεται, ακόμα, από σειρά εγγράφων (2η και 3η εγκύκλιος για το ΕΣΠΑ και το Σχέδιο ΕΣΠΑ που υποβλήθηκε στην Ε.Ε. τον Δεκέμβριο του 2013) ότι η κυβέρνηση γνώριζε για τις απαιτήσεις των Βρυξελλών και το επικείμενο αδιέξοδο του σχεδίου των ΣΔΙΤ από το Μάιο του 2013. Προτίμησε, όμως, ως φαίνεται, να ρισκάρει και να συνεχίσει τους διαγωνισμούς, επιχειρώντας να τους τελειώσει όσο πιο γρήγορα γίνεται, ελπίζοντας ότι υπογράφοντας συμβάσεις θα προλάβαινε τις εξελίξεις.
Ωστόσο, αυτές φαίνεται ότι πρόλαβαν την κυβέρνηση, καθώς στις 17 Φεβρουαρίου η Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπέβαλε μια έκθεση – καταπέλτη για την Ελλάδα. Ιδιαίτερη σημασία έχει και η εγκύκλιος του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στις 14 Απριλίου, με την οποία αναστέλλεται η ένταξη στο τρέχον ΕΣΠΑ έργων που έχουν συμβασιοποιηθεί. Με αυτόν τον τρόπο αναστέλλονται και όλα τα έργα για τα απορρίμματα, καθώς για κανένα δεν έχει ακόμη υπογραφεί σύμβαση, παρά μόνο έχουν προκύψει, σε ορισμένα από αυτά, προσωρινοί ανάδοχοι.
Το τι σημαίνει για την περιοχή μας μια τέτοια εξέλιξη είναι εύκολο να το καταλάβει ο καθένας…
Από την άλλη πλευρά, σε επικοινωνία μας χθες με τη θεματική αντιπεριφερειάρχη Ντίνα Νικολάκου, μας τόνισε για πολλοστή φορά ότι για το συγκεκριμένο θέμα δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, δεδομένων και των δηλώσεων του αρμόδιου υπουργού το προηγούμενο διάστημα. Επιπλέον, πρόσθεσε ότι «το συγκεκριμένο έργο θα ολοκληρωθεί για πάρα πολλούς λόγους. Είναι εθνικό θέμα».