Χωρίς αύξηση διοδίων η λύση για τον Μορέα


Το πλαίσιο της συμφωνίας για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Μορέας για την κατασκευή και λειτουργία των τμημάτων Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, το οποίο προβλέπει ότι δε θα υπάρξει «καμία απολύτως επιβάρυνση των χρηστών» από τις όποιες αλλαγές.
Σύμφωνα με έγγραφο που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών, η πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας από το Δημόσιο στον παραχωρησιούχο θα ανέλθει κατά μέγιστο στα 350 εκατ. ευρώ.
«Το ποσό των 350 εκατ. ευρώ σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αποζημίωση προς τον παραχωρησιούχο λόγω μειωμένων εσόδων. Το ποσό αυτό αποτελεί ανώτατο ονομαστικό ποσό πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας, που αφορά αποκλειστικά και μόνο στην κάλυψη των υποχρεώσεων του έργου προς τις δανείστριες τράπεζες (που αφορούν στην αποπληρωμή των δανείων), στην περίπτωση που τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων, αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου, δεν επαρκούν για την εξόφληση των δόσεων των δανείων» αναφέρει ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Ωστόσο, όπως σημειώνει, η σημερινή αξία του ποσού είναι της τάξης των 80-90 εκατ. ευρώ. «Στο βαθμό που τα έσοδα από διόδια τέλη θα ανακάμψουν, πράγμα που είναι και το πιθανότερο λόγω της προσδοκώμενης αύξησης του ΑΕΠ, τότε δε θα καταβληθεί η επιδότηση ή μόνο ένα μέρος αυτής, διότι τα έσοδα θα επαρκούν για την αποπληρωμή των δανείων» συνεχίζει ο υπουργός Υποδομών.
Αντίθετα, όπως υπογραμμίζει, ο παραχωρησιούχος «θα καταβάλει πρώτος από δικούς του πόρους επιπλέον ποσό ύψους 10 εκατ. ευρώ πριν ενεργοποιηθεί η υποχρέωση του Δημοσίου για την πρόθεση επιδότηση λειτουργίας, ενώ αναλαμβάνει και πρόσθετη υποχρέωση για άλλα 10 εκατ. ευρώ στη συνέχεια».
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, η καταβολή πρόσθεσης επιδότησης έχει ένα ανώτατο όριο, το οποίο συνδέεται αποκλειστικά με τα μελλοντικά έσοδα των διοδίων και την εξυπηρέτηση των δανείων από το 2015 και μετά ως το 2035.
Παράλληλα, σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, δεν προβλέπεται καμία αύξηση των επιτοκίων δανεισμού του έργου, «το επιτοκιακό περιθώριο των οποίων παραμένει στο 1%, ποσοστό εξαιρετικά χαμηλό για τη σημερινή πραγματικότητα δανεισμού έργων στην Ελλάδα».
Ο υπουργός Υποδομών ξεκαθαρίζει ότι «δεν υφίστανται αιτήματα από τον Μορέα για αποζημιώσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ για το έργο». «Οι δανειστές με επικεφαλής την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ανέστειλαν τη χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου, λόγω της μεγάλης υστέρησης των εσόδων, που δεν επαρκούν για την αποπληρωμή των δανείων, όπως και στα άλλα έργα», συνεχίζει ο κ. Χρυσοχοΐδης, ο οποίος χαρακτηρίζει τη μείωση της προβλεπόμενης κυκλοφορίας στο δρόμο λόγω της κρίσης «δραματική».
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η τροποποιημένη σύμβαση θα επικαλείται «παρατεταμένο γεγονός ανώτερης βίας», αναγνωρίζοντας ότι η οικονομική κρίση αποτελεί τη «βασική αιτία μείωσης των εσόδων των έργων από τα διόδια», που επιβάλλει την αναδιάρθρωση των όρων της σύμβασης.
Το υπουργείο τελεί ακόμη σε φάση διαπραγμάτευσης, μετά την ολοκλήρωση της οποίας και «αφού ληφθούν οι απαραίτητες συναινέσεις» από την Κομισιόν και το Ελεγκτικό Συνέδριο, η συμφωνία θα εισαχθεί προς κύρωση στη Βουλή.
Στο μεταξύ, προσέλκυσε το ενδιαφέρον δύο εταιρειών ο διαγωνισμός για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη», το οποίο προγραμματίζεται να εκτελεστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης. Πρόκειται για έργο που δημοπρατήθηκε τον Απρίλιο του 2012, επί υπουργίας του κ. Μάκη Βορίδη και έκτοτε έχει λάβει πέντε διαδοχικές παρατάσεις, λόγω του κακού οικονομικού κλίματος.
Σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στη «Δι@υγεια» και υπογράφεται από τον κ. Χρυσοχοΐδη, υπέβαλαν διευκρινιστικά ερωτήματα και αιτήματα επί του τεύχους προκήρυξης οι εταιρείες Ακτωρ Παραχωρήσεις και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Έτσι δόθηκε παράταση ως τις 27 Ιανουαρίου 2015.
Οι δύο εταιρείες έχουν ενδιαφέρον για ευνόητους λόγους. Η Ακτωρ είναι η επικεφαλής της Αττικής οδού, ενώ η ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ της Ιόνιας οδού, δηλαδή δύο αυτοκινητόδρομων που εκτιμάται ότι θα χάσουν φόρτους οχημάτων σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί το έργο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη.
Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ και το μήκος του σε 50 χλμ. Ο αυτοκινητόδρομος θα παρακάμπτει εξ ολοκλήρου την Αθήνα, ενώνοντας την Αττική οδό από την περιοχή της Ελευσίνας με την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας στην περιοχή της λίμνης Υλίκη, διερχόμενος από την ευρύτερη περιοχή της Θήβας.
Ο διαγωνισμός γίνεται με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, ο οποίος θα καθορίσει το «μείγμα» της χρηματοδότησης και τη βέλτιστη τεχνικοοικονομική και περιβαλλοντική λύση. Οι δαπάνες του έργου θα βαρύνουν την εταιρεία παραχώρησης, όμως δεν αποκλείεται και η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου. Ο παραχωρησιούχος θα ανακτήσει την επένδυση μέσω της είσπραξης διοδίων.