«Your Greek Olive Oil» για ξένους αγοραστές


ΣΥΝ… ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΑ ΚΙΝΕΙ

Αν και βρίσκεται λιγότερο από ένα χρόνο στην αγορά, το «Your Greek Olive Oil» κατάφερε να κλείσει εξαγωγή 180 τόνων στην Ινδία με έναν πελάτη που αντικατέστησε το ιταλικό λάδι που αγόραζε με το ελληνικό.

Πρόκειται για μία εξαγωγική πλατφόρμα, που δίνει τη δυνατότητα στους ξένους αγοραστές να δημιουργήσουν το ελληνικό ελαιόλαδο που επιθυμούν.
Η HuffPost Greece μίλησε με έναν από τους ιδρυτές της, τον Γιάννη Ασλάνη, ο οποίος μας μίλησε για το μέλλον των εξαγωγών του ελληνικού ελαιολάδου και τη βεβαιότητά του ότι μία μικρή startup που ξεκινά με μεράκι και όραμα, μπορεί να πατήσει γερά στα πόδια της.

Τι είναι το «Your Greek Olive Oil»;
Το Your Greek Olive Oil είναι ένα νέο καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο που ήρθε για να μείνει σε μια δύσκολη και παραδοσιακή αγορά όπως αυτή του ελληνικού ελαιόλαδου. Συγκεκριμένα, το Your Greek Olive Oil είναι μια εξαγωγική πλατφόρμα ελληνικού ελαιολάδου που απευθύνεται στις ξένες αγορές και ειδικότερα στις ξένες επιχειρήσεις που πωλούν ελαιόλαδο. Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στον ξένο αγοραστή να επιλέξει τη ποικιλία της αρεσκείας του βάσει του προφίλ του παραγωγού, των πιστοποιήσεων και των χημικών αναλύσεων και στη συνέχεια μπορεί να επιλέξει τη φιάλη που αυτός επιθυμεί και να μορφοποιήσει την ετικέτα ή τη φιάλη με το λογότυπό του. Αφού ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός το προϊόν, εμφιαλώνεται στην Ελλάδα και αποστέλλεται στον αγοραστή.

-Πώς προέκυψε η ιδέα του;
Ως ιδέα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2014. Αφορμή στάθηκε η προσέγγιση του συνιδρυτή και συνεργάτη μου, Χρήστου Παπαηλιόπουλου, προς εμένα στο να τον βοηθήσω να εξάγει το ελαιόλαδο που παρήγαγε στη Μεσσηνία. Εγώ, ως σύμβουλος στρατηγικής που είμαι, στην αρχή ήμουν επιφυλακτικός όσο αφορά στο να εμπλακώ σε αυτό. Όμως, ύστερα από αρκετή σκέψη προέκυψε η εναλλακτική πρόταση στο τραπέζι. Ως τώρα το ελληνικό ελαιόλαδο είχε δυο δρόμους προς τις ξένες αγορές. Είτε θα πουληθεί σε δεξαμενές (70% των εξαγωγών γίνονται έτσι) είτε υπό ελληνικές ιδιωτικές ετικέτες (30% των εξαγωγών). Εμείς θα δημιουργούσαμε μια τρίτη οδό, μια εξαγωγική πλατφόρμα που θα ένωνε τους Έλληνες παραγωγούς, τους Έλληνες τυποποιητές, τις εταιρείες με φιάλες και ετικέτες, τους ταλαντούχους Έλληνες σχεδιαστές και, τέλος, μεταφορικές εταιρείες. Όλο αυτό το οικοσύστημα θα παρείχε τις υπηρεσίες του συντονισμένα για να δημιουργεί προϊόντα υπό την ιδιωτική ετικέτα των ξένων αγοραστών, κι αυτό γιατί ως τώρα τέτοια υπηρεσία δεν υπήρχε για αυτές τις επιχειρήσεις. Με την ιδέα αυτή, λοιπόν, σε μορφή business plan κάναμε αίτηση στο Orange Grove και γίναμε δεκτοί το Δεκέμβρη του 2014.

-Γιατί επιλέξατε το λάδι ως προϊόν;
Επιλέξαμε το λάδι, διότι αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά διατροφικά, εθνικά, προϊόντα και το θεωρήσαμε επίσης μια πρόκληση το να εισάγουμε την καινοτομία σε μια αγορά άκρως παραδοσιακή και δύσκολη.
Το ελληνικό ελαιόλαδο και η μεσογειακή διατροφή είναι αναγνωρισμένα διεθνώς. Η χώρα μας είναι παραδοσιακά στις 3 πρώτες παραγωγούς χώρες έξτρα παρθένου ελαιολάδου διεθνώς και, επίσης, οι επιχειρηματίες που δημιούργησαν με φαντασία τα δικά τους brand κατάφεραν να τα τοποθετήσουν στα ράφια των εκλεκτών επιχειρήσεων διεθνώς, αποδεικνύοντας ότι είναι εφικτό να βρεις αποδοχή για το προϊόν.

-Με ποιον τρόπο θεωρείτε ότι το «Your Greek Olive Oil» μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των εξαγωγών του ελληνικού ελαιολάδου;

Σας ευχαριστώ, διότι μου δίνετε την ευκαιρία να εξηγήσω το γιατί ξεκινήσαμε την προσπάθεια αυτή, αλλά και το γιατί έχουμε αποτελέσματα. Καταρχάς, μια startup σαφέστατα και δεν μπορεί, όσο καινοτόμο και να είναι το επιχειρηματικό της μοντέλο, να αυξήσει μέσα στους πρώτους της μήνες τις εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου. Ο στόχος με τον οποίο ξεκινήσαμε και πορευόμαστε είναι να καταφέρουμε να αυξήσουμε τις πωλήσεις τυποποιημένου ελαιολάδου και να μειώσουμε αντίστοιχα τις πωλήσεις σε δεξαμενές. Αυτός είναι ο σκοπός μας. Να κρατήσουμε στην Ελλάδα την υπεραξία της εμφιάλωσης που τώρα καρπώνονται οι Ιταλοί και οι Ισπανοί που αγοράζουν το ελληνικό λάδι σε δεξαμενές και το αναμειγνύουν με τα δικά τους ελαιόλαδα και να τη μοιράσουμε στο δίκτυο των ελληνικών επιχειρήσεων. Να πληρωθεί σε καλή τιμή ο παραγωγός, να δουλέψει ο τυποποιητής, να πουλήσει περισσότερες φιάλες η εταιρεία που παράγει φιάλες, να πληρωθεί ο σχεδιαστής, να πληρωθεί η εταιρεία με τις ετικέτες και η μεταφορική για έναν όγκο εργασιών που πριν ξεκινήσουμε εμείς δεν έμενε στην Ελλάδα. Θεωρήσαμε ότι αυτό θα το καταφέρναμε επικοινωνώντας προς το εξωτερικό ότι υπάρχει πλέον η πρόσβαση στην πηγή και η δυνατότητα τυποποίησης υπό την ετικέτα του αγοραστή.
Δικαιωθήκαμε πολύ γρήγορα για αυτό το μοντέλο, αν σκεφτείτε ότι ανεβήκαμε στον αέρα στις 22 Ιανουαρίου και στις πρώτες 30 μέρες κλείσαμε την πρώτη και μεγαλύτερη συμφωνία μας ως τώρα για εξαγωγή 180 τόνων στην Ινδία με έναν πελάτη που αντικατέστησε το ιταλικό λάδι που αγόραζε με το ελληνικό.

-Πώς βλέπετε το μέλλον για το «Your Greek Olive Oil»;
Στο αρχικό μας business plan στοχεύαμε το πρώτο χρόνο τους 100 τόνους και πετύχαμε το διπλάσιο στόχο με το ξεκίνημα. Άρα, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι. Κοιτάμε τα επόμενα βήματα εξέλιξης. Αναπτύξαμε μια στρατηγική συνεργασία σε θέματα καινοτομίας και τεχνολογίας με την εταιρεία Crowdpolicy. H Crowdpolicy ειδικεύεται σε εξελιγμένα επιχειρηματικά μοντέλα και πλατφόρμες crowdsourcing, που βασίζονται στην προστιθέμενη αξία σε αλυσίδες αξίας σε σημαντικούς τομείς της Οικονομίας.
Η στρατηγική μας επιδίωξη σε αυτό το επίπεδο είναι να υλοποιήσουμε μια μεταφέρσιμη πλατφόρμα τεχνολογικά και επιχειρησιακά σε τρίτες χώρες που θα διαθέτει υπηρεσίες στη λογική του SAAS (software as a service), καθώς και μια σειρά ψηφιακών υπο-προϊόντων.

-Πιστεύετε ότι η Ελλάδα αξιοποιεί αρκετά τα προϊόντα που παράγει στο κομμάτι των εξαγωγών;
Η Ελλάδα δεν αξιοποιεί κατά την προσωπική μου γνώμη σχεδόν κανένα από τα δυνατά της χαρτιά. Έχουμε μοναδικά αγροτικά προϊόντα και αποτυγχάνουμε να τα εξάγουμε επιτυχημένα, όχι μόνο ποσοτικά αλλά και τιμολογιακά. Έχουμε μια μοναδική ακτογραμμή στον κόσμο σε ομορφιά και η Τουρκία έχει το διπλάσιο τουρισμό από εμάς. Έχουμε ένα απίστευτα μορφωμένο και ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό που διέφυγε στο εξωτερικό. Και να το ολοκληρώσω με το ότι ο καθένας προσπαθεί μόνος του να τα κάνει όλα. Η Ελλάδα είναι η χώρα με τις μεγαλύτερες προοπτικές και την αντιστρόφως ανάλογη πορεία.

-Το «Your Greek Olive Oil» δημιουργήθηκε μόλις πριν από 1 χρόνο, ποια θεωρείτε μέχρι σήμερα τη πιο σημαντική στιγμή σας;
Είναι τόσα πολλά τα συναισθήματα και οι σκέψεις που θα ήθελα να μοιραστώ. Δε θα σταθώ στην πρώτη συμφωνία ούτε ότι αυτή τη στιγμή εξάγουμε σε Ινδία, Αμερική, Ευρώπη και Αυστραλία. Θα σταθώ στην εκδήλωση που πραγματοποιήσαμε στις 7 Μαΐου στο Orange Grove, με αφορμή την επίσημη έναρξη των δραστηριοτήτων μας και την κοινοποίηση στο επιχειρηματικό οικοσύστημα της χώρας. Μια εκδήλωση κατά την οποία νιώσαμε τη θερμή υποστήριξη όλων των εταιρειών που συμμετέχουν στην πλατφόρμα μας. Καταφέραμε κάτω από τη σκεπή του YourGreekOliveOil να ενώσουμε σε ένα κοινό σκοπό μεγάλους οργανισμούς και ελληνικές και διεθνείς εταιρείες που μας παρέχουν την συνεργασία και τη στήριξη τους. Ανακοινώσαμε την έναρξη διαπραγματεύσεων με επενδυτικό σχήμα από το εξωτερικό με απώτερο σκοπό την είσοδό μας και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων, καθώς και την πλήρη τεχνολογική αναβάθμιση της πλατφόρμας μας από την Crowdpolicy. Ήταν η δικαίωση μιας προσπάθειας που βασίστηκε στην εμπιστοσύνη και την ανθρώπινη σχέση με σκοπό να δείξει ότι σε αυτή τη δύσκολη περίοδο μια μικρή startup που ξεκίνησε με ένα μικρό κεφάλαιο και πολύ μεράκι και θέληση μπορεί να πατήσει γερά, να εμπνεύσει και να φέρει χαμόγελα και ελπίδα.

-Της Κατερίνας Νανοπούλου, HuffPost Greece, 19/5/15