Μετωπική για τα σκουπίδια στην Πελοπόννησο – Υπουργοί & Δήμαρχοι κόντρα στην περιφέρειας

Μετωπική για τα σκουπίδια στην Πελοπόννησο – Υπουργοί & Δήμαρχοι κόντρα στην περιφέρειας

Συζητήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο η προσφυγή πολιτών και φορέων
 
 
Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει 10 μέρες κοσκινίζει …υποστηρίζει η λαϊκή ρήση, η οποία αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά σωστή. Αφορά τη στάση του υπουργείου Περιβάλλοντος στο θέμα της διαχείρισης των σκουπιδιών στην Πελοπόννησο.
Εδώ και αρκετούς μήνες έχει σταθεί σαφώς και σταθερά απέναντι στη διαδικασία που επέλεξε η Περιφέρεια Πελοποννήσου για το θέμα, επιλέγοντας την ΤΕΡΝΑ  να λύσει το πρόβλημα. Η λογική του αναπληρωτή υπουργού Γ. Τσιρώνη θεωρητικά είναι σωστή.
Το κόστος διαχείρισης που προβλέπεται στη σύμβαση είναι υπέρογκο, η ετήσια εγγυημένη ποσότητα ανεδαφική, ενώ, η λογική της λύσης που προτείνει η Περιφέρεια πετάει στον κάλαθο των αχρήστων λιγότερο επιβαρυντικές για το περιβάλλον λογικές (κομποστοποίηση, ανακύκλωση).
Κι όμως, ενώ στο μυαλό του το υπουργείο φαίνεται να έχει ένα σχέδιο, στην πράξη δεν έχει κάνει τίποτα, με αποτέλεσμα το αδιέξοδο να μεγαλώνει, αλλά και η λύση με την ΤΕΡΝΑ να είναι προ των πυλών.
Έτσι, από τη μία πλευρά, βρίσκεται ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και οι δήμαρχοι των μεγαλύτερων πόλεων της Πελοποννήσου. Από την άλλη πλευρά, βρίσκεται ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Και στη μέση… σκουπίδια. Η κόντρα για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στα άκρα, με τον περιφερειάρχη να δηλώνει ότι θα υπογράψει άμεσα σύμβαση για την ανάθεση του έργου σε ιδιώτη και την κυβέρνηση να υποστηρίζει ότι δεν είναι σε θέση να το κάνει. Εν τω μεταξύ, η χώρα ετοιμάζεται να πληρώσει τη δεύτερη δόση του προστίμου για τις χωματερές.
Προχθές, σύμφωνα με την “Καθημερινή”, στο 6ο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου συζητήθηκε η προσφυγή πολιτών και φορέων ενάντια στην τελευταία απόφαση του δικαστικού οργάνου, με την οποία δόθηκε το «πράσινο φως» για την πολυετή ανάθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου σε ιδιώτη. Η απόφαση θα εκδοθεί πιθανότατα στις αρχές του νέου έτους.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν δείχνει να επηρεάζεται. Προχθές, στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου στην Τρίπολη, ο περιφερειάρχης Πέτρος Τατούλης υποστήριξε ότι η υπόθεση έχει πλέον πάρει τον δρόμο της. «Μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου θα έχουμε υπογράψει τη σύμβαση», ανέφερε, κατηγορώντας και πάλι τους δημάρχους -οι οποίοι του ασκούν κριτική- ότι δεν έλυσαν επί δεκαετίες το πρόβλημα.
«Ο κ. Τατούλης αρνείται να δώσει άδεια στους δήμους να δημιουργήσουν χώρους για την προσωρινή διαχείριση των απορριμμάτων. Με τον τρόπο αυτό τους κρατά ομήρους, για την προώθηση του δικού του σχεδίου. Δεν τους έχει δώσει καν να διαβάσουν το περιεχόμενο της σύμβασης που θα υπογράψει εκείνος για λογαριασμό τους» λέει, από την άλλη, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Τσιρώνης. «Οι μεγάλοι δήμοι της Πελοποννήσου έχουν δηλώσει ξεκάθαρα ότι δεν θέλουν το έργο που προτείνει η Περιφέρεια», συμπληρώνει.
Η Περιφέρεια, από την πλευρά της, θεωρεί ότι είναι αδιανόητο να συνεχίζεται η συζήτηση, μετά το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος έχει αντίθετη άποψη. «Μέσα στις επόμενες ημέρες, ο νέος Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων θα εγκριθεί με πράξη υπουργικού συμβουλίου. Πώς μπορούμε να εγκρίνουμε το συγκεκριμένο έργο όταν δεν είναι σύμφωνο με τον νέο σχεδιασμό; Η υπογραφή της σύμβασης από τον κ. Τατούλη δεν έχει κανένα νόημα, δεν πρόκειται το έργο με αυτούς τους όρους να χρηματοδοτηθεί από την κυβέρνηση και το γνωρίζει».
 
Πρόστιμο για χωματερές
 
Εν τω μεταξύ, το πρόβλημα των παράνομων χωματερών παραμένει. Προχθές οι ελληνικές αρχές απέστειλαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα τελευταία στοιχεία, προκειμένου να υπολογιστεί η δεύτερη δόση του ευρωπροστίμου (η πρώτη ήταν 10,4 εκατ. ευρώ). Ποιο είναι το μερίδιο που αντιστοιχεί στην Περιφέρεια Πελοποννήσου; Στα τέλη Σεπτεμβρίου εξακολουθούσαν να λειτουργούν 20 χωματερές, 60 είχαν κλείσει και έπρεπε να είχε ξεκινήσει η αποκατάστασή τους, ενώ 2 είχαν αποκατασταθεί. Το πρόστιμο που αντιστοιχεί σε αυτό τον αριθμό είναι περί τα 4 εκατ. ευρώ. Και παρότι και οι δύο «αντίπαλες» πλευρές υποστηρίζουν ότι μια ενδιάμεση λύση είναι εφικτή, προκειμένου να σταματήσει η αιμορραγία των προστίμων, τίποτα δεν προχωρά. Και ο χρόνος απλά συνεχίζει να κυλά.