«Γόρδιος δεσμός» τα προβλήματα με τον περιμετρικό της Καλαμάτας


Υποβαθμίζονται σοβαρά η λειτουργικότητα της πόλης και η ζωή πολιτών

Ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας, στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αντιπαρερχόμενος την κριτική για τα προβλήματα που δημιουργεί η κατασκευή του περιμετρικού της πόλης, σημείωσε ότι το μείζον είναι η ολοκλήρωση και λειτουργία του. Όλα τα υπόλοιπα έχουν μικρότερη σημασία.
Όταν, δε, διαπίστωσε ότι δεν έπεισε τους παρευρισκόμενους, τους προέτρεψε να ασκήσουν πίεση στην κυβέρνηση και στην ανάδοχο εταιρεία, αφού οι δυνατότητες του Δήμου δεν είναι απεριόριστες.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, ένας δρόμος που κοστίζει περισσότερο από 200 εκατομμύρια ευρώ, δεν μπορεί να αφήνει πίσω του ένα… βουνό προβλήματα, τα οποία διαλύουν την καθημερινότητα μεγάλης μερίδας πολιτών.
Επ’ αυτών υπήρξε σχετική παρέμβαση από την παράταξη της μείζονος μειοψηφίας, «Ανοιχτός Δήμος- Ενεργοί Πολίτες».
Σε σχετική ανακοίνωση σημειώνουν: «Σημαντικά προβλήματα δημιουργούνται από τη διέλευση του περιμετρικού δακτυλίου της Καλαμάτας, τα οποία χρειάζονται τη σοβαρή, επίμονη και άμεση αντιμετώπισή τους από το Δήμο Καλαμάτας.
Αν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα, θα δημιουργήσουν χρόνια προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή διέλευσης κοντά αλλά και μέσα στον οικιστικό ιστό της πόλης.
Παρά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Δημαρχείο της Καλαμάτας με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Υποδομών, δεν έχουν δρομολογηθεί λύσεις ή παίρνονται πίσω λύσεις που είχαν δοθεί, όπως η κατασκευή πεζογέφυρας κοντά στον κόμβο Καρέλια.
Η μη έγκαιρη αντιμετώπιση των καταστάσεων θα έχει ενδεχομένως επίπτωση στην καθυστέρηση του έργου με προσφυγές πολιτών στη δικαιοσύνη και μελλοντική οικονομική επιβάρυνση του Δήμου για την αποκατάσταση των προβλημάτων.
Ο περιμετρικός της Καλαμάτας αποτελεί σημαντική εξέλιξη με αναμενόμενη θετική συνεισφορά στην τοπική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, αλλά και με τοπικές αρνητικές συνέπειες, τόσο με τη διαταραχή που επιφέρει στη “γεωγραφία απορροής των ομβρίων” όσο με την υποβάθμιση της λειτουργικότητας που θα παρουσιάζουν στην διασύνδεση τους με την πόλη οικισμοί ,αστικά ή αγροτικά νοικοκυριά της ευρύτερης περιοχής διέλευσης. Ο δακτύλιος αυτός λόγω της κατασκευής του αλλά και του μεγέθους του, εκτός άλλων προβλημάτων, χωρίζει αμετάκλητα σε “βόρειους και νότιους” τους κατοίκους και τις δραστηριότητές τους.
Η λύση τέτοιων ζητημάτων είναι αναγκαία. Τα προβλήματα που ανακύπτουν δεν μπορούν να θεωρηθούν ότι είναι ατομικά και αποκλειστικά των “παροδίων” κατοίκων, επειδή επηρεάζουν μεγάλο αριθμό δημοτών σε μεγάλη έκταση. Καλό θα ήταν να μην υποπέσει ο Δήμος στα ίδια λάθη που υπέπεσε σε ανάλογες περιπτώσεις, όπως σε σχέση με τη διέλευση της Νέας Εθνικής Οδού πριν από την απόληξή της στην Καλαμάτα.
Είναι δυνατόν η ανυπαρξία αποστραγγιστικών έργων να οδηγούν όμβρια σε σπίτια ή σε χωράφια; Είναι μικρό θέμα να οδηγούνται παράπλευροι δρόμοι σε “βόλτα” μέσα από κτήματα με ελιές για τους κατοίκους που θέλουν να πάνε προς τις ιδιοκτησίες τους ή να κινηθούν προς Αθήνα από το υφιστάμενο μέχρι σήμερα οδικό δίκτυο;
Πώς είναι δυνατόν ο βόρειος παράπλευρος από γέφυρα Λεΐκων μέχρι γέφυρα Σπερχογείας να μην έχει “αρχή και τέλος” και να μην μπορεί να διέλθει άνετα ένα πυροσβεστικό όχημα ή ένα ασθενοφόρο;
Είναι μικρής σημασίας η επίπτωση από την κατάργηση του πολύ παλιού τοπικού βόρειου αγροτικού δρόμου, παράλληλου προς την Αθηνών, που χρησιμοποιείται από τους κατοίκους του Ασπροχώματος, εργαζόμενους του εργοστασίου Καρέλια και τις βόρειες συνοικίες της πόλης, με καλά γεωμετρικά χαρακτηριστικά ως προς τη διεύθυνση Ανατολή-Δύση και όλα τα οχήματα να οδηγούνται στην οδό Αθηνών;
Τα προβλήματα είναι αρκετά, αλλά η λύση δεν είναι να τοποθετηθούν στο συρτάρι της παραίτησης και της αναβολής των διεκδικήσεων. Η περιβαλλοντική και η λειτουργική χωρική αποκατάσταση προφανώς δε θα πρέπει να μετατεθεί στις ελληνικές καλένδες αλλά να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί η δημοτική μας παράταξη, έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθούν και να αντιμετωπιστούν έγκαιρα και αποτελεσματικά οι τοπικές παρενέργειες του περιμετρικού δακτυλίου της Καλαμάτας».

Οριστικές τιμές αποζημίωσης το Φεβρουάριο του 2017
Για τις 2 Φεβρουαρίου του 2017 αναβλήθηκε το δικαστήριο που είχε προσδιοριστεί να γίνει, χθες, προκειμένου να καθοριστούν από το Εφετείο Καλαμάτας οι οριστικές τιμές αποζημίωσης, οι ιδιαίτερες αποζημιώσεις και η άρση του τεκμηρίου της ωφέλειας, για τις συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις στην περιμετρική οδό της Καλαμάτας.
Η αναβολή δόθηκε λόγω της αποχής των δικηγόρων για το Ασφαλιστικό. Η αποχή διαρκεί πάνω από δύο μήνες, με αποτέλεσμα να αναβάλλονται οι υποθέσεις και να προσδιορίζονται ημερομηνίες εκδίκασης πολλούς μήνες αργότερα.
Πρόκειται για το τελευταίο δικαστήριο όσον αφορά στις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις της περιμετρικής οδού. Και ενώ ο δρόμος σε λίγους μήνες παραδίδεται στην κυκλοφορία, είναι πάρα πολλοί ακόμη οι δικαιούχοι που δεν έχουν εξοφληθεί την αποζημίωση που επιδίκασε το δικαστήριο.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη