Τουρισμός: Σιγά… γιατί η Μεσσηνία κοιμάται


Υπάρχουν πλήθος παραδειγμάτων που αποδεικνύουν ότι η Μεσσηνία κινείται περισσότερο με… αυτόματο πιλότο, εκμεταλλευόμενη και κάποιες λαμπρές συγκυρίες, παρά διαθέτει ένα οργανωμένο σχέδιο για τον τρόπο που θα διαχειριστεί το τουριστικό της προϊόν. Εδώ, κάποιος θα αναρωτηθεί ότι από τη στιγμή που οι αριθμοί είναι συνεχώς αυξητικοί, προς τι ο κόπος για σχέδια και προγραμματισμούς.
Τα παραδείγματα, όμως, που βλέπουμε γύρω μας μάς κάνουν πιστεύουμε ότι η παραπάνω επιχειρηματολογία είναι κοντόφθαλμη. Και εξηγούμεθα. Σκεφθείτε τη Σαντορίνη. Αποτελεί όνειρο εκατομμυρίων επισκεπτών ανά την υφήλιο να την επισκεφτούν, είναι από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως. Εν τούτοις, όμως, ο δήμος Θήρας δεν…κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια.
Όπως διαβάσαμε πρόσφατα σε συμφωνία με τους κοινωνικούς εταίρους αποφάσισε να προχωρήσει – σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου – στη δημιουργία ενός Οργανισμού Διαχείρισης και Προβολής του Προορισμού – γνωστό ως DMΜO (Destination Management/Marketing Organization) – βασισμένο στις πληροφορίες που συγκεντρώνει και αναλύει ένα Τουριστικό Παρατηρητήριο.
Το Τουριστικό Παρατηρητήριο αποτελεί ένα σύστημα δεικτών που έχει επεξεργαστεί η διεθνής κοινότητα -και ιδιαίτερα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού και η Ευρωπαϊκή Ένωση- επιτρέποντας σε όλους τους εμπλεκόμενους στη παραγωγή και στη διακίνηση του τουριστικού προϊόντος, αλλά και στον τοπικό πληθυσμό και τους δημόσιους φορείς να έχουν μια πραγματική και σφαιρική εικόνα της κατάστασης, ως βοηθό-εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και της κοινωνικής ευθύνης του κάθε μέλους της κοινωνίας.
Ο δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος, εξηγώντας τους λόγους ενός τέτοιου προγράμματος, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα της δημιουργίας ενός τέτοιου Φορέα κατά τα διεθνή πρότυπα, η επιτυχία του οποίου όμως στηρίζεται στην ενεργό συμμετοχή της κοινωνίας και ειδικά όλων των εμπλεκόμενων στον τουρισμό.
Η σωστή διαχείριση του προορισμού για να είναι αποτελεσματική θα πρέπει να βασίζεται στην ανάλυση των πληροφοριών που αφορούν την τουριστική δραστηριότητα σε όλα της τα στάδια (από τη παραγωγή μέχρι τη διαφήμιση) και θα μπορούν να χρησιμοποιούνται από κάθε επιχείρηση ώστε να βελτιώσει τη λειτουργία της, τη κερδοφορία της και τη βιωσιμότητα της.
Παράλληλα, στην εκδήλωση ανακοίνωσης της παραπάνω απόφασης παρουσιάστηκαν τα πρώτα αποτελέσματα όπως προέκυψαν από την μελέτη που η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου είχε αναθέσει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και δείχνουν από τη μια μεριά τη θέση της Σαντορίνης στο τουριστικό στερέωμα της χώρας και από την άλλη πλευρά τη σοβαρή έλλειψη των απαραίτητων δεδομένων για τον σχεδιασμό της διαχείρισης και προβολής του προορισμού τόσο από την πλευρά του Δήμου όσο και των επιχειρήσεων.
Ολοκληρώνοντας, παρουσιάστηκε το προτεινόμενο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης και προβολής του προορισμού το οποίο θα σχεδιαστεί με βάση τη διεθνή πρακτική και αξιοποιώντας όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από συλλογικούς φορείς και ιδιώτες για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων, την ανάδειξη της ελληνικής-τοπικής παραγωγής αλλά και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της Σαντορίνης (πχ. Ελληνικό πρωινό, Aegean Cuisine, τοπική γαστρονομία, μονοπάτια φύσης και πολιτισμού, παραδοσιακή αρχιτεκτονική, ηλεκτρονικές πλατφόρμες κλπ), υπογραμμίζοντας ότι θα αποτελεί ένα πλαίσιο που θα υποστηρίζει την συνεχή αυτοβελτίωση όλων και ειδικά των μικρών επιχειρήσεων.
Κι εδώ προκύπτει το ερώτημα: Τι εμποδίζει τους παραλιακούς δήμους της Μεσσηνίας να προχωρήσουν σε μια ανάλογη πρωτοβουλία; Το κόστος; Δεν υπάρχουν δικαιολογίες, κι ας μην κλείνουμε τα πράγματα στην πραγματικότητα. Είναι θέμα το “ποιοι” και “πως” διαχειρίζονται το μέλλον μας.
Οι εκπλήξεις μας όμως δεν σταματούν εδώ. Η Σαντορίνη εντυπωσιάζει και με τον τρόπο που κινείται στο χώρο του μάρκετινγκ και της διαφήμισης. Κι αυτό γιατί ανέθεσε και πάλι στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου το έργο μελέτης για τη δημιουργία και το πλαίσιο λειτουργίας Οργανισμού Διαχείρισης/Μάρκετινγκ Προορισμού στη Σαντορίνη έναντι 27.000 ευρώ!
 Η διεθνής πρακτική, υποστηρίζουν οι ειδικοί, έχει αποδείξει ότι οι Οργανισμοί Διαχείρισης/Μάρκετινγκ Προορισμού (Destination Management/Marketing Organization – DMO) που διαθέτουν εξειδικευμένη τεχνογνωσία Διαχείρισης και Προώθησης των Τουριστικών Προορισμών αποτελούν το πλέον ενδεδειγμένο σχήμα επιτυχούς τουριστικής ανάπτυξης, ιδιαίτερα σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, όπως η περίπτωση της Θήρας.
Οι Οργανισμοί Διαχείρισης/Μάρκετινγκ Προορισμού (DMO) είναι σε θέση να διαμορφώσουν συνεκτικές και αποτελεσματικές αναπτυξιακές πολιτικές και πρακτικές, ενώ ο κομβικός συντονιστικός τους ρόλος συμβάλλει στον αποτελεσματικό σχεδιασμό, εφαρμογή και έλεγχο των εκάστοτε αναπτυξιακών πρωτοβουλιών και δράσεων.
Ο Οργανισμός Διαχείρισης/Μάρκετινγκ Προορισμού Θήρας θα αποτελεί συνεργατικό φορέα επιδιώκοντας τη σύμπραξη των δημοσίων (Περιφέρεια, Δήμος, Ε.Ο.Τ, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) και ιδιωτικών φορέων (Επιμελητήρια, Επαγγελματικές Ενώσεις κλπ) καθώς και των τοπικών οργανώσεων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη