«Μαγειρεύουν»… λύση με το ΠΟΠ «ελιά Καλαμάτας»

«Μαγειρεύουν»… λύση με το ΠΟΠ «ελιά Καλαμάτας»

«Έχει ξεκινήσει η διαδικασία, έχει ληφθεί η απόφαση. Είναι στο νομοπαρασκευαστικό. Και η λύση που δώσαμε είναι αυτή που έχει δώσει και η ίδια η ζωή! Τόσα χρόνια η ελιά Καλαμών έφευγε ως Kalamata Olives. Κάποια στιγμή εμφανίστηκε το ΠΟΠ- Ελιές Καλαμών.
Σαν πρώτο βήμα είναι η εγγραφή της Kalamata στον εθνικό κατάλογο, ως συνώνυμο της ποικιλίας Καλαμών. Αυτή είναι η απαρχή της λύσης, επομένως σε σύντομο χρονικό διάστημα δε θα έχουμε κανένα πρόβλημα. Και νομίζω ότι δε θα χρειαστεί να κάνετε περαιτέρω ενέργειες, προκειμένου να υπερασπισθείτε το προϊόν το οποίο παράγετε…».
Με τα λόγια αυτά ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Νίκος Αντώνογλου, καθησύχασε τις ανησυχίες σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με τις ελιές Καλαμών και τα τεράστια προβλήματα που έχει δημιουργήσει το ΠΟΠ και ο περιορισμός του στη Μεσσηνία, η οποία και διατηρεί ποσοστό της τάξης του 5% της εθνικής παραγωγής, με αποτέλεσμα η χώρα να στερείται κεφάλαια τουλάχιστον 200 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο κ. Αντώνογλου, στη σύσκεψη με φορείς που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 26 Νοεμβρίου, στο Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας, στο πλαίσιο εκδηλώσεων του Δήμου Αγρινίου για την ελαιοκομία (ΕΛΑΙΑ 2016), αφού πρώτα άκουσε τις σχετικές παρατηρήσεις από τον πρόεδρο της Ένωσης Αγρινίου, Θωμά Κουτσουπιά, τον πρόεδρο της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Επιτραπέζιας Ελιάς, Γιώργο Ντούτσια και εκπροσώπων πολλών άλλων φορέων, δεσμεύτηκε για άμεση λύση.
Υπενθυμίζουμε ότι με την πρωτοβουλία της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Επιτραπέζιας Ελιάς και την ενεργό συμμετοχή της Ένωσης Αγρινίου, είχε προηγηθεί ειδική σύσκεψη για το θέμα, στο γραφείο του κ. Αντώνογλου.
 
Η κατάσταση σήμερα
Σύμφωνα με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα της Διεπαγγελματικής: Οι εμπορικοί τύποι των επιτραπέζιων ελιών της ποικιλίας «Καλαμάτα» (Kalamata olives) παρουσιάζουν, ως γνωστόν, υψηλή εξαγωγική επίδοση (εξαγωγές 100+ χώρες, αξία 400+ εκατ. ευρώ ετησίως).
Πάνω σ’ αυτή την ονομασία της ποικιλίας (Kalamata olives) επένδυσε το ελληνικό κράτος για περισσότερο από 80 χρόνια και κατάφερε να κάνει γνωστό το Brand name “Kalamata olives” σε όλο τον κόσμο (εξάγεται σε περισσότερες από 100 χώρες).
Για την προάσπιση αυτού του Brand name “Kalamata olives” στις αγορές του εξωτερικού, η Πολιτεία με το 221/1979 Προεδρικό Διάταγμα «περί τυποποιήσεως, συσκευασίας και ποιοτικού ελέγχου των προς εξαγωγήν προοριζομένων επιτραπεζίων ελαιών» (άρθρο 7, παραγρ.3 & άρθρο 19, παραγρ.2) που ισχύει και σήμερα, υποχρεώνει όλους τους εξαγωγείς να εξάγουν τις ελιές ποικιλίας Καλαμών με την παραπάνω ονομασία.
Δηλαδή, το ελληνικό κράτος από το έτος 1979 υποχρεώνει ρητά οι ελιές της ποικιλίας Καλαμών να ονομάζονται Kalamata olives, όταν απευθύνονται στην εξωτερική αγορά (εκτός Ελλάδας).
Όμως, μετά την αναγνώριση της ΠΟΠ «Ελιά Καλαμάτας» / P.D.O. “Elia Kalamatas”, το ίδιο το ελληνικό κράτος έχει προκαλέσει σύγχυση σε εθνικό και ευρωπαϊκό κυρίως επίπεδο, μεταξύ των δύο ονομασιών.
Η σύγχυση αφορά στην ονομασία του προϊόντος Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης – ΠΟΠ «Ελιά Καλαμάτας» / P.D.O. “Elia Kalamatas” (κυρίως τοπωνύμιο αλλά και ποικιλία, 190 τόνοι τυποποιήθηκαν και διακινήθηκαν το 2013) και του προϊόντος που εξάγεται σε κάθε γωνιά τη γης με την ονομασία της ποικιλίας “Κalamata Οlives” (35.000-55.000 τον. διακινούνται ετησίως με μέση αξία 200+ εκατ. ευρώ), στην οποία ονομασία, όπως προαναφέρθηκε, επί περισσότερο από 80 χρόνια επένδυσαν παραγωγοί, εξαγωγείς και η ελληνική Πολιτεία.
Δυστυχώς, αυτή η σύγχυση έχει δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στις εξαγωγές του προϊόντος, καθώς:
-το 2013 η ιταλική αγορά έκλεισε (λόγω αυτού του προβλήματος) για την ελληνική ελιά Καλαμάτα σε συσκευασίες καταναλωτή ενώ
-από 01/01/15 αποσύρθηκαν προϊόντα και από τη Σλοβενία λόγω του προβλήματος με την ονομασία.
-από τις 04/2016 αποσύρθηκαν προϊόντα και από τη γαλλική αγορά λόγω του προβλήματος με την ονομασία.
-από τις 05/2016 αποσύρθηκαν προϊόντα και από τις Σκανδιναβικές χώρες (Δανία, Σουηδία, Νορβηγία) λόγω του προβλήματος με την ονομασία.
-από τις 10/2016 αποσύρθηκαν προϊόντα και από την κροατική αγορά λόγω του προβλήματος με την ονομασία.
Επισημαίνουμε ότι στις παραπάνω παραδοσιακές αγορές της χώρας μας ελληνική επιχείρηση δεν μπορεί να εξάγει το προϊόν της σε συσκευασία καταναλωτή με την αναγραφή της ποικιλίας Kalamata olives, ενώ αντίθετα επιχειρήσεις των χωρών αυτών (εισαγωγικές) προμηθεύονται το προϊόν σε μεγάλες συσκευασίες, το ανασυσκευάζουν στις χώρες τους και το βγάζουν στα ράφια ως Kalamata olives.
Ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, εξαγωγές αξίας 200+ εκ. ευρώ της ποικιλίας Καλαμάτα (Kalamata olives) βρίσκονται συνεχώς σε ανασφαλές περιβάλλον.
Η συγκεκριμένη περίπτωση αποτελεί κλασικό παράδειγμα προϊόντος ΠΟΠ / ΠΓΕ που, αντί να βοηθά τις ελληνικές εξαγωγές, δημιουργεί τροχοπέδη και τις μειώνει. Η σύγχυση αυτή δεν μπορεί να παρατείνεται και να γίνεται αντικείμενο κακόβουλης εκμετάλλευσης από ασυνείδητους Έλληνες εξαγωγείς που καταγγέλλοντας υπογείως, κατεβάζουν το επώνυμο ελληνικό προϊόν από τα ράφια χωρών όπως στις προαναφερόμενες χώρες και ενδεχομένως αύριο και από άλλες χώρες, χωρίς να είναι σε θέση να το αντικαταστήσουν με προϊόν ΠΟΠ, αφού οι ποσότητες είναι αμελητέες, η δε Πολιτεία απλώς να παρακολουθεί χωρίς να συγκλονίζεται για τη καταστροφή που επέρχεται στις εξαγωγές της χώρας.
Σημειώνουμε δε ότι, σύμφωνα με πρόσφατη (03/2016) μελέτη του Διεθνούς Ελαιοκομικού Συμβουλίου, την τελευταία 25ετία έχει αυξηθεί η παγκόσμια κατανάλωση επιτραπέζιων ελιών κατά 173% και η Ελλάδα χάνει συνεχώς αγορές…