Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη για την ανάπλαση της πλατείας 23ης Μαρτίου

Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη για την ανάπλαση της πλατείας 23ης Μαρτίου

Παρεμβάσεις στο πλάτος του δρόμου και στα πεζοδρόμια
 
 
Την προσεχή Πέμπτη πρόκειται να γίνει η δημόσια διαβούλευση που αφορά στην ανάπλαση της πλατείας 23ης Μαρτίου στην Καλαμάτα. Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα, προβλέπεται η μείωση του πλάτους του δρόμου σε 3,25 μέτρα από 8 έως 10 μέτρα σήμερα, μειώνεται το μήκος της κεντρικής νησίδας, αλλά αυξάνεται το πλάτος της, ενώ μειώνεται η ακτίνα του κόμβου από 8 σε 4 μέτρα. Επίσης, περιορίζονται οι θέσεις στάθμευσης και αυξάνεται το πλάτος των πεζοδρομίων από 2,5 στα 6 μέτρα. Ειδικότερα, ορισμένα στοιχεία της μελέτης είναι τα εξής:
 
ΣΤΟΧΟΣ ΕΠΕΜΒΑΣΗΣ
Στο πλαίσιο αναβάθμισης των υποδομών της πόλης και της ανάπλασης του Ιστορικού Κέντρου της Καλαμάτας, η ανάπλαση της ιστορικής πλατείας 23ης Μαρτίου και του περί αυτής χώρου στοχεύει στα εξής:
α. επίτευξη της περιβαλλοντικής αναβάθμισης της άμεσης περιοχής
β. αύξηση των περιοχών κίνησης των ευάλωτων χρηστών.
γ. αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου περιφερειακά της πλατείας
δ. αισθητική αναβάθμιση για τόνωση εμπορικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα της περιοχής
ε. βελτίωση της άνεσης της κυκλοφορίας των πεζών
 
ΣΗΜΕΙΑ ΕΠΕΜΒΑΣΗΣ
Το κύριο ζητούμενο της παρούσας μελέτης αφορά στην ανάδειξη της περιοχής της πλατείας και της δημιουργίας φιλικού περιβάλλοντος στους κατοίκους της πόλης. Αυτό επιτυγχάνεται με την αύξηση της διατιθέμενης στους πεζούς επιφάνειας της πλατείας 23ης Μαρτίου και των πεζοδρομίων. Για το λόγο αυτό μειώνεται το διαθέσιμο οδόστρωμα κίνησης των οχημάτων επί της οδού Σταδίου, από την οδό Νέδοντος έως τον κυκλικό κόμβο με την οδό Υπαπαντής.
 
ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Κύριος στόχος είναι η ανακουφιστική παρέμβαση στο οδικό δίκτυο με τη διατήρηση της αμφίδρομης κυκλοφορίας της οδού 23ης Μαρτίου, Υπαπαντής και Σταδίου, με καλύτερη διευθέτηση των κυκλοφοριακών ροών. Συγκεκριμένα, το πλάτος του δρόμου από 8 μ.-10 μ. μειώνεται στο κατ’ ελάχιστο 3,25 μ., η κεντρική νησίδα μειώνεται κατά μήκος, αλλά αυξάνεται κατά πλάτος προσδίδοντας περισσότερο χώρο πρασίνου και ο κόμβος με ακτίνα 8 μ. μειώνεται στα 4 μ. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζεται ο περιορισμός του χώρου για στάθμευση αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών στην ευρύτερη περιοχή της πλατείας 23ης Μαρτίου, αλλά και η πρόβλεψη εσοχών στα πεζοδρόμια για στάση – στάθμευση οχημάτων ΑμεΑ και για εφοδιασμό των επιχειρήσεων της περιοχής.
 
ΚΙΝΗΣΗ ΠΕΖΩΝ
Όσον αφορά στους πεζούς της περιοχής, επιδιώκεται η ευχερής κίνησή τους στην περιοχή. Με τη μείωση του πλάτους του δρόμου επιτυγχάνεται η αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων εκατέρωθεν του δρόμου από τα 2,50 στα 6 μ. Ακόμα, προστίθενται διαβάσεις πεζών στη διασταύρωση της οδού Αριστομένους με την οδό 23ης Μαρτίου, όπου παρατηρείται αυξημένη κίνηση πεζών, και στον κόμβο εκατέρωθεν της πλατείας. Επίσης, συνεχίζεται το δίκτυο όδευσης τυφλών από την οδό Αριστομένους επεκτεινόμενο προς την οδό 23ης Μαρτίου.
 
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΛΑΤΕΙΑΣ
Μέσω της μείωσης του πλάτους του δρόμου στα 3,25 μ. επιτυγχάνεται η διεύρυνση της πλατείας 23ης Μαρτίου κατά 20 μ. Τη δεδομένη στιγμή, πάνω στην νησίδα, ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, βρίσκονται οι προτομές των Ηρώων της Επανάστασης του 1821, ενώ πάνω στο δρόμο πραγματοποιούνται κάθε χρόνο οι τελετές εορτασμού της 23ης Μαρτίου. Πλέον στο νέο προστιθέμενο χώρο πραγματοποιείται η εκ νέου χωροθέτηση των προτομών. Η νέα χωροθέτηση οργανώνει οπτικά της προτομές ακολουθώντας την καμπύλη του κράσπεδου της πλατείας ενώ δημιουργεί ένα νέο χώρο εσωτερικά της πλατείας για τις τελετές.
 
ΑΣΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΥΤΕΥΣΗ
Στο νέο προστιθέμενο χώρο της πλατείας 23ης Μαρτίου, όπως και στα πεζοδρόμια, σχεδιάζονται χτιστά καθιστικά που ακολουθούν το ύφος του Ιστορικού Κέντρου. Οι υφιστάμενοι στύλοι φωτισμού όπως και τα υφιστάμενα δέντρα διατηρούνται ή μετακινούνται κατ’ ελάχιστον όπου αυτό απαιτείται. Τέλος, εξασφαλίζεται η σωστή σήμανση για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και των πεζών.
 
Του Αντώνη Πετρόγιανννη