Αποκλεισμοί και έλλειψη νομιμότητας στα νομικά πρόσωπα του Δήμου Τριφυλίας

Αποκλεισμοί και έλλειψη νομιμότητας στα νομικά πρόσωπα του Δήμου Τριφυλίας

Θεωρώ περιττό να επιχειρηματολογήσω για τους λόγους που επιβάλλουν την τήρηση της νομιμότητας, του Κανονισμού Λειτουργίας, της αυτοδιοικητικής αισθητικής. Ο Δήμος έχει σοβαρά προβλήματα να επιλύσει και λογικές αποκλεισμού και μη νομιμότητας δε βοηθούν. Τα αυτονόητα πρέπει να τηρούνται, ώστε να υπάρχει ένα πλαίσιο σταθερότητας και θεσμικής εμπιστοσύνης.
Τα Διοικητικά Συμβούλια των νομικών προσώπων συγκροτούνται σύμφωνα με τα ΦΕΚ σύστασης και τις προβλέψεις του νόμου Θεοδωρικάκου. Οι πρόσφατες αποφάσεις συγκρότησης τριών νομικών προσώπων του Δήμου Τριφυλίας πάσχουν πολλαπλά.
Το ΦΕΚ σύστασης, για παράδειγμα, του «Φορέα κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης, αθλητισμού» προβλέπει: 1) 11/μελές διοικητικό συμβούλιο αποτελούμενο από: α) έξι (6) δημοτικούς συμβούλους ή από πέντε (5) δημοτικούς συμβούλους και το δήμαρχο. Από τα μέλη αυτά δύο τουλάχιστον ορίζονται από τη μειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, β) δύο (2) μέλη που είναι χρήστες των υπηρεσιών του νομικού προσώπου, γ) δύο (2) μέλη που «κατέχουν ανάλογη επαγγελματική εμπειρία και τις απαραίτητες γνώσεις που συνάδουν με το σκοπό του ΝΠΔΔ» και δ) έναν (1) εκπρόσωπο των εργαζομένων. 2) «Μετά τον ορισμό των μελών το Δημοτικό Συμβούλιο Τριφυλίας με απόφασή του εκλέγει από τα μέλη αυτά τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του Νομικού Προσώπου».
Ο νόμος Θεοδωρικάκου, για τον ορισμό μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων, ορίζει: «τα 3/5 των μελών, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, με τους αναπληρωτές τους, υποδεικνύονται από το δήμαρχο και τα 2/5 από τις λοιπές παρατάξεις» και «το Δημοτικό Συμβούλιο συγκροτεί το Δ.Σ. του οικείου νομικού προσώπου με δεσμευτική υπόδειξη των μελών του (αιρετών και δημοτών) από το δήμαρχο κατά τα 3/5 και από τις λοιπές παρατάξεις κατά τα 2/5. Στην ποσοστιαία αυτή αναλογία δεν περιλαμβάνεται ο εκπρόσωπος των εργαζομένων …».
Πώς συγκροτήθηκε το διοικητικό συμβούλιο του «Φορέα κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης, αθλητισμού»; Με εξαίρεση ένα (1) μέλος, που μετέχει ως εκπρόσωπος εργαζομένων, τα υπόλοιπα δέκα (10) τακτικά μέλη είναι: α) τέσσερις (4) πολίτες, που δεν αναφέρεται στην απόφαση, αν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις (χρήστες ή εμπειρία και γνώσεις), ώστε να μπορούν να οριστούν μέλη του Δ.Σ.. Και οι τέσσερις (4) έχουν τις ιδιότητες του υποψήφιου δημοτικού ή κοινοτικού συμβούλου στο συνδυασμό του δημάρχου. β) Τέσσερις (4) δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας, εκ των οποίων τρεις αντιδήμαρχοι και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου. γ) Μία (1) δημοτική σύμβουλος της παράταξης Ανδρινόπουλου, η κα Καμπύλη – Ανδρινοπούλου, που ορίστηκε και πρόεδρος του Φορέα. Ο πρόεδρος, όμως, όπως αναφέρεται παραπάνω, ανήκει στα 3/5 που δεσμευτικά προτείνει ο δήμαρχος. Άρα προσμετράται στους (4) συμβούλους της πλειοψηφίας που έτσι γίνονται (5), κατά παράβαση των διατάξεων, και δ) μία (1) δημοτική σύμβουλος, επικεφαλής παράταξης, η κα Παναγιωτοπούλου, που ορίστηκε και αντιδήμαρχος.
Ανάλογα παρατηρούνται στην «Κοινωφελή Επιχείρηση Παιδείας-Πολιτισμού-Αλληλεγγύης-Περιβάλλοντος», που διοικείται από 11μελές συμβούλιο και συγκροτείται με τον ίδιο, περίπου, τρόπο με το Φορέα. Αλλά και στη «Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Τριφυλίας» (Δ.Ε.Υ.Α.Τ.) που διοικείται από 11μελές συμβούλιο. Με ουσιαστική διαφορά πως στη ΔΕΥΑΤ πρόεδρος είναι ο δήμαρχος ή όποιον ορίσει και ο αντιπρόεδρος εκλέγεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της επιχείρησης.
Οι αποφάσεις συγκρότησης των παραπάνω νομικών προσώπων πάσχουν δεοντολογίας, δημοκρατικότητας και νομιμότητας.
Πρέπει να επανεισαχθούν στο Δ.Σ., με πρωτοβουλία του προεδρείου, για να διορθωθούν, καθώς:
1. Όλα τα τακτικά μέλη του Φορέα, δημοτικοί σύμβουλοι και πολίτες, πλην του εκπροσώπου των εργαζομένων, είναι πρόταση της πλειοψηφίας και έχουν τις ιδιότητες είτε του αντιδημάρχου, είτε του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, είτε του υποψηφίου δημοτικού ή κοινοτικού συμβούλου στο συνδυασμό του δημάρχου.
2. Και στα τρία νομικά πρόσωπα έχει παραβιαστεί η αναλογία “τα 3/5 των μελών υποδεικνύονται δεσμευτικά από το δήμαρχο και τα 2/5 από τη μειοψηφία” κατά παράβαση του νόμου και κάθε δεοντολογίας. Τα 3/5 της πλειοψηφίας έχουν γίνει 4/5 και 5/5.
3. Και στα τρία νομικά πρόσωπα τακτικά μέλη της πλειοψηφίας αναπληρώνονται από μέλη της μειοψηφίας ή της φερόμενης μειοψηφίας, κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων.
4. Όπου απαιτείται αιτιολόγηση, όπως «αποδεδειγμένη εμπειρία ή γνώσεις συναφείς με το αντικείμενο της επιχείρησης», ή «διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων … με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου», για τους πολίτες και φορείς, που προτείνονται ως μέλη, αυτή απουσιάζει.
5. Σε καμία απόφαση δεν αναγράφεται σε ποια 3/5 ή 2/5 εντάσσονται οι προτεινόμενοι πολίτες.
6. Δεν ορίστηκαν αντιπρόεδροι, από το δημοτικό συμβούλιο στον Φορέα και την Κοινωφελή Επιχείρηση, όπως προβλέπεται στα ΦΕΚ σύστασης.
7. Δεν προηγήθηκε τροποποίηση του ΦΕΚ σύστασης, όπου απαιτείται.
8. Αποκλείστηκε η μειοψηφία. Δε ζητήθηκε, ούτε υπήρξε διαβούλευση και πρόταση της μειοψηφίας για τα 2/5.
9. Η συγκρότηση έγινε ως εξής: ο πρόεδρος του Δ.Σ. διάβασε ένα χαρτί με όλα τα ονόματα, για το κάθε νομικό πρόσωπο, αναφέροντας πως πρόκειται για απόφαση-πρόταση του δημάρχου.
10. Δεν υπήρξε πρόνοια για ασυμβίβαστα, όπως, για παράδειγμα, στη ΔΕΥΑΤ, όπου «μέλη του Δ.Σ. δεν μπορεί να είναι συγγενείς μεταξύ τους εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού».
 
11. Η συγκρότηση έγινε με διαδικασίες κατεπείγοντος, προ ημερήσιας διάταξης, με τρόπο πρόχειρο, χωρίς αιτιολόγηση, χωρίς την κατάθεση σχετικών εγγράφων και εισηγήσεων.
 
Υ.Γ. Κάντε το όπως η Καλαμάτα. Στην Καλαμάτα αναβλήθηκε η συζήτηση, ενώ ήταν θέμα ημερήσιας διάταξης, για να υπάρξει χρόνος διαβούλευσης στις μειοψηφίες. Σε επόμενη συνεδρίαση υπήρξε πρόταση του δημάρχου για τα 3/5 των μελών στη σύνθεση των νομικών προσώπων, όπως δικαιούται. Στα 3/5 συμπεριέλαβε και πρόσωπα από τις συνεργαζόμενες με αυτόν μειοψηφίες. Η αντιπολίτευση με δικές της διαδικασίες διαβούλευσης, έγιναν και ψηφοφορίες, υπέδειξε με τη σειρά της τα 2/5 που δεσμευτικά της παραχωρεί η νομοθεσία. Ήταν και είναι τόσο δύσκολο να τηρηθεί και εδώ η διαδικασία, όπως την προβλέπει η νομοθεσία; Υπάρχει η πολυτέλεια των αντιδικιών, για τα αυτονόητα;
 
 
Του Δημήτρη Α. Δριμή,
Δημοτικού συμβούλου, επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Δημοτικής Συνεργασίας»