Στις 15.224 έφθασαν οι ενστάσεις στη Μεσσηνία για τους δασικούς χάρτες


Αναζητώντας απαντήσεις για χιλιάδες αντιρρήσεις
 
Λύση που θα «ξεμπλοκάρει» την εξέταση αντιρρήσεων που έχουν κατατεθεί από πολίτες για τους δασικούς χάρτες αναζητεί το υπουργείο Περιβάλλοντος. Μεταξύ αυτών είναι οι 15.224 που κατατέθηκαν στη Μεσσηνία, αριθμός που φέρνει το νομό στην τρίτη θέση σε πανελλαδικό επίπεδο. Από την άλλη, το πλήθος τους είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό για την ομαλή εξέτασή τους. Οι αρμόδιες επιτροπές μπορεί να έχουν συσταθεί, αλλά ο αριθμός είναι τόσο μεγάλος, ώστε να γεννά έντονα ερωτήματα ο χρόνος ολοκλήρωσής τους.
Ομάδα εμπειρογνωμόνων που συγκροτήθηκε από το υπουργείο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Γιάννη Λιάλιου στην «Καθημερινή», «πρότεινε να υποστηριχθούν οι Διευθύνσεις Δασών στο έργο τους με την πρόσληψη ειδικών με σύμβαση έργου και να δοθεί οικονομικό κίνητρο στους υπαλλήλους που συμμετέχουν στις επιτροπές εξέτασης των αντιρρήσεων.
Η αντιμετώπιση του ζητήματος είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς το αδιέξοδο στην υπόθεση των οικιστικών πυκνώσεων πιθανότατα θα οδηγήσει στην ίδια διαδικασία μεγάλο αριθμό πολιτών.
Από το 2017, όταν ξεκίνησε η ανάρτηση μεγάλων περιοχών στην Πελοπόννησο, οι Διευθύνσεις Δασών γέμισαν με χιλιάδες αιτήσεις πολιτών για επανεξέταση του χαρακτηρισμού των εκτάσεων που υποστήριζαν ότι κατείχαν.
 
Αργοί ρυθμοί
Οι νομοθετικές προσπάθειες που έγιναν την τελευταία διετία δεν κατάφεραν να λύσουν το πρόβλημα και έτσι στα τέλη Οκτωβρίου το υπουργείο Περιβάλλοντος ανέθεσε σε 17μελή επιστημονική επιτροπή να καταλήξει σε κάποιες προτάσεις για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
Η πρόταση της ομάδας κατατέθηκε στον αρμόδιο γενικό γραμματέα, Κωνσταντίνο Αραβώση, το Δεκέμβριο και εστιάζει σε δύο ζητήματα, τη διευκόλυνση των Διευθύνσεων Δασών στο έργο τους και την παροχή κινήτρου προς τα μέλη των επιτροπών αντιρρήσεων. Συγκεκριμένα:
–Οι Διευθύνσεις Δασών ουσιαστικά προετοιμάζουν τις αντιρρήσεις, ώστε να εξεταστούν ευκολότερα από τις επιτροπές: τις κατηγοριοποιούν, τις ομαδοποιούν (εφόσον αφορούν την ίδια περίπτωση), τις τοποθετούν στο κατάλληλο χαρτογραφικό υπόβαθρο κ.λπ. Ωστόσο οι Διευθύνσεις Δασών (οι οποίες, πρέπει να σημειωθεί, υπάγονται στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και άρα στο υπουργείο Εσωτερικών, όχι στο υπουργείο Περιβάλλοντος) είναι κατά κανόνα υποστελεχωμένες, ενώ οι υπάλληλοί τους έχουν συχνά και άλλα, παράλληλα καθήκοντα.
Έτσι η «τροφοδοσία» των επιτροπών με τις αντιρρήσεις καθυστερεί σημαντικά. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα, η ομάδα εργασίας προτείνει να δοθεί η δυνατότητα ανάθεσης στον ιδιωτικό τομέα για την υποστήριξη του έργου της ανάρτησης.
Όπως εκτιμάται, η υπηρεσία αυτή μπορεί να επεκταθεί και στην τεχνική υποστήριξη των επιτροπών εξέτασης αντιρρήσεων, καθώς και στη διόρθωση των δασικών χαρτών προς ολική κύρωσή τους (δηλαδή το «πέρασμα» των αποφάσεων των επιτροπών στο δασικό χάρτη ώστε αυτός να οριστικοποιηθεί). Η ομάδα προτείνει την πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου (16μηνης διάρκειας με δυνατότητα παράτασης 8 μηνών), μέσω της «Ελληνικό Κτηματολόγιο».
–Οι επιτροπές αντιρρήσεων συχνά δεν μπορούν να στελεχωθούν για δύο λόγους: είτε επειδή οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις δε διαθέτουν το κατάλληλο προσωπικό, είτε επειδή οι υπάλληλοι είναι υπερφορτωμένοι και το αποφεύγουν. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος η ομάδα εργασίας προτείνει τόσο να ορίζονται και αναπληρωματικά μέλη στις επιτροπές (ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα από την απουσία κάποιου μέλους) όσο και να συμπληρώνονται οι ειδικότητες που «λείπουν» με τη βοήθεια των τοπικών παραρτημάτων του ΤΕΕ και του ΓΕΩΤΕΕ.
Παράλληλα, προτείνει να θεσπιστεί αμοιβή τόσο για τους δημόσιους υπαλλήλους όσο και για τους ιδιώτες που απαρτίζουν τις επιτροπές. Με έναν πρώτο υπολογισμό, το κόστος εκτιμάται στο 1,5 εκατ. ευρώ για ένα εξάμηνο, ποσό το οποίο μπορεί να καλυφθεί από το Πράσινο Ταμείο με τη χρήση του τέλους υποβολής αντίρρησης.
Όπως ήταν επόμενο, η σταδιακή ανάρτηση των δασικών χαρτών έβγαλε στην επιφάνεια πολλές καταστάσεις που «κρύβονταν κάτω από το χαλί» επί δεκαετίες: από τη μια πλευρά τις συστηματικές καταπατήσεις ή/και εκχερσώσεις προς καλλιέργεια ή οικοδόμηση, την αυθαίρετη δόμηση, την αποψίλωση μεγάλων εκτάσεων για τη μετατροπή σε βοσκότοπους. Αλλά και την άγνοια των υπηρεσιών του Δημοσίου για τις αλλαγές που έχουν στο παρελθόν συντελεστεί… από δημόσιες αρχές, όπως για παράδειγμα την ένταξη περιοχών στο σχέδιο πόλης».
 
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης