“Γόρδιος δεσμός” το σκεπασμένο τμήμα του Νέδοντα

“Γόρδιος δεσμός”  το σκεπασμένο τμήμα του Νέδοντα

Η αντιπλημμυρική θωράκιση της Καλαμάτας είναι το σημαντικότερο έργο που θα έπρεπε να επιδιώκει να υλοποιηθεί κάθε Δημοτική Αρχή. Και ως τέτοιο έχει καθυστερήσει σημαντικά. Η παρέμβαση στην κοίτη του Νέδοντα, στο καλυμμένο τμήμα του, για παράδειγμα, όπου η παροχετευτικότητα μειώνεται επικίνδυνα, είναι κάτι που πρέπει να γίνει, αλλά…

Πέρα από τις δικαιολογίες για τη… γραφειοκρατία και το μη ενδιαφέρον της εκάστοτε κυβέρνησης για χρηματοδότηση κοστοβόρων έργων, υπάρχει ακόμα μία. Η πεποίθηση των δημάρχων ότι τα έργα υποδομών δε δίνουν… ψήφους. Σε αντίθεση, μια “άνευρη” ανάπλαση κάποιας πλατείας “πιστώνεται” θετικά.

Πάντως, χθες ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για την πορεία των έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης περιοχών ανάντη και κατάντη του αυτοκινητοδρόμου Τσακώνα – Καλαμάτα και περιμετρικής οδού Καλαμάτας, συνολικής δαπάνης 79 εκατομμυρίων ευρώ, με αφορμή την ένταξή τους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης για την υλοποίησή τους, τόνισε πως ολοκληρώθηκε ένα ακόμα βήμα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η προσοχή και το ενδιαφέρον έχει στραφεί στην εκπόνηση της Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Για το θέμα αυτό προχθές υπήρξε επικοινωνία του δημάρχου με το γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών, Γιάννη Καρνέση.

Το αμέσως επόμενο διάστημα ομάδα μελετητών θα βρίσκεται στην Καλαμάτα, προκειμένου να ενημερώσει τους επικεφαλής των συνδυασμών του Δημοτικού Συμβουλίου για τη μελέτη, πριν αυτή έρθει προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Σημειώνεται ότι ένα από τα σημεία που απασχολεί έντονα τους μελετητές είναι το σκεπασμένο τμήμα του Νέδοντα.

Όσον αφορά στα χρονοδιαγράμματα, υπάρχει η εκτίμηση ότι του χρόνου το καλοκαίρι θα μπορέσουν να εκκινήσουν οι παρεμβάσεις.

Μέχρι σήμερα αυτό που γνωρίζαμε για τα έργα στο Νέδοντα είναι τα εξής: Στο τμήμα από τις εκβολές έως τη Νέα Είσοδο Καλαμάτας προβλέπονται έργα διαμόρφωσης της εκβολής και διαπλάτυνση της κοίτης κυρίως προς τα δυτικά και ελαφρώς προς τα ανατολικά. Το συνολικό πλάτος της διεύρυνσης της κοίτης είναι περίπου 9 μέτρα. Στο τμήμα από τη Νέα Είσοδο έως τη γέφυρα ΟΣΕ προβλέπεται εκβάθυνση της κοίτης.

Στο καλυμμένο τμήμα με χρήση πάρκινγκ έως την οδό Κιλκίς (Κροντήρη), προβλέπεται εκβάθυνση της κοίτης με διατήρηση της υφιστάμενης κάλυψης του Νέδοντα.

Στο επόμενο καλυμμένο τμήμα, έως την οδό 23ης Μαρτίου (αναψυκτήριο, παιδική χαρά κ.λπ.), προβλέπεται εκβάθυνση της κοίτης με καθαίρεση, ανακατασκευή και αποκατάσταση των σημερινών λειτουργιών και εγκαταστάσεων της κάλυψης του Νέδοντα.

Στο καλυμμένο τμήμα με χρήση πάρκινγκ έως την οδό Λεΐκων προβλέπεται εκβάθυνση της κοίτης με διατήρηση της υφιστάμενης κάλυψης του Νέδοντα. Στο τελευταίο ακάλυπτο τμήμα, έως την οδό Σπάρτης, προβλέπεται εκβάθυνση της κοίτης. Μένει να δούμε τι προβλέπει, επίσημα, και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Παράλληλα, δηλώσεις για τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης της Καλαμάτας έκανε και ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για αυτήν την εξέλιξη. Συμπληρωματικά τόνισε ότι “πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο, το οποίο έχει προταθεί κατ’ επανάληψη από την Περιφέρεια”.

Τα αντιπλημμυρικά έργα εντάσσονται στον αυτοκινητόδρομο Μορέα. Η έγκριση της χρηματοδότησης έρχεται ως συνέχεια της απόφασης από το περασμένο φθινόπωρο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή που ενέκρινε τα έργα.

Σύμφωνα με εκείνη την εντολή, πρόκειται για συμπληρωματικές εργασίες που “κολλάνε” στην τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης όπως συνέβη και με τους αυτοκινητόδρομους της Νέας Οδού (που διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό αλλά και το τμήμα του ΑΘΕ, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια), αλλά και της Κεντρικής Οδού (που αφορά τα τμήματα Σκάρφεια-Ράχες Φθιώτιδας και Ξυνιάδα-Τρίκαλα).

Έργα εγκεκριμένα από το Δεκέμβριο του 2019
Τα αντιπλημμυρικά έργα στον Μορέα εντάσσονται στην από 14 Δεκεμβρίου 2019 απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής, που έκανε ομόφωνα δεκτή την από 02/12/2019 εισήγηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την εκτέλεση επειγόντων έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών ανάντη και κατάντη των αυτοκινητοδρόμων που υλοποιήθηκαν με Συμβάσεις Παραχώρησης, συνολικού ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ (περιλαμβανομένης της δαπάνης του αναλογούντος ΦΠΑ). Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, το συνολικό ποσό αναμένεται τελικά να ανέλθει σε 500 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το άρθρο 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης, προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης συμπληρωματικών εργασιών στον Παραχωρησιούχο με εφαρμογή των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων της νομοθεσίας περί εκτέλεσης δημοσίων έργων για συμπληρωματικές εργασίες στον τομέα των συμβάσεων παραχώρησης δημοσίων έργων.
Α.Π.