Καλό Νερό – Τσακώνα: Ο Χαρίτσης βλέπει “πάγο, ένταξη με… αστερίσκους ο Καραμανλής

Καλό Νερό – Τσακώνα: Ο Χαρίτσης βλέπει “πάγο, ένταξη με… αστερίσκους ο Καραμανλής

Η ιστορία με την… περίφημη “Ολυμπία Οδό” που θα έφτανε μέχρι την Τσακώνα, ξεκίνησε το 2007, όταν υπουργός του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ ήταν ο Γιώργος Σουφλιάς. Από τότε μέχρι σήμερα (σ.σ. μετράμε ήδη 14 χρόνια), όχι μόνο δεν ολοκληρώθηκε το έργο, αλλά ούτε καν έχει ξεκινήσει!

Προχθές ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία και τομεάρχης Ανάπτυξης του κόμματος, Αλέξης Χαρίτσης, έφερε το θέμα στη Βουλή, έπειτα από σχετική επίκαιρη ερώτηση.

Οι απαντήσεις που πήρε από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, μεταφράστηκαν από τον ίδιο ως έργο σε… λίστα αναμονής. Μάλιστα, στην ομιλία του, αξιολογώντας την κρισιμότητα και την αναγκαιότητα του έργου, παρατήρησε πως με την υλοποίησή του ο συγκεκριμένος οδικός άξονας θα αποτελέσει κρίσιμο συνδετικό κρίκο της “Ολυμπίας Οδού” με τον αυτοκινητόδρομο του “Μορέα”.

Ταυτόχρονα, θα προσδώσει μεγάλα αναπτυξιακά οφέλη στις ταχύτατα αναπτυσσόμενες τουριστικές περιοχές των Δήμων Τριφυλίας και Πύλου-Νέστορος, αλλά και σε ολόκληρη τη Νοτιοδυτική Πελοπόννησο.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών θεώρησε ότι με την απάντησή του, σύμφωνα και με την ιστοσελίδα ypodomes.com, προχώρησε σε μίνι εξαγγελία για την τύχη του έργου. Ειδικότερα, ανακοίνωσε την πρόθεση του υπουργείου να εντάξει το τμήμα αυτό στη σύμβαση της “Ολυμπίας Οδού”, χωρίς όμως να αποκλείει την υλοποίησή του ως δημόσιο έργο.

Όπως τόνισε, θα πρέπει, αφενός, να κλείσει το «κεφάλαιο» Πάτρα – Πύργος και, αφετέρου, το έργο για το Καλό Νερό-Τσακώνα να προχωρήσει, εφόσον πληρούνται οι δείκτες βιωσιμότητας και υπάρχει η σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Είναι η πρώτη φορά, σύμφωνα με το δημοσίευμα, μετά το 2013 που γίνεται σαφής αναφορά στην τύχη του έργου. Τότε το τμήμα αυτό μαζί με το Πάτρα-Πύργος και το Πύργος-Καλό Νερό βγήκαν από την παραχώρηση της “Ολυμπίας Οδού”.

Η προτίμηση του υπουργείου ΥΠΟΜΕ προφανώς έχει να κάνει με την περαιτέρω συντήρησή του από τον παραχωρησιούχο, κάτι που απαλλάσσει το Δημόσιο από την ευθύνη και τα έξοδα, ενώ με τη λειτουργία διοδίων εξασφαλίζεται η δημιουργία εσόδων.

Στα 190 εκατομμύρια ευρώ το κόστος
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε αναλυτικότερα στο κατασκευαστικό κόστος του έργου, το οποίο κυμαίνεται στα 160 εκατομμύρια ευρώ, συν 30 εκατομμύρια ευρώ το κόστος των απαλλοτριώσεων. Εξ ου και κατέληξε ότι με αυτά τα δεδομένα, και γνωρίζοντας τις απαιτήσεις που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ρεαλιστική προσέγγιση για την υλοποίηση του έργου αφορά στην εξέταση της δυνατότητας επανένταξής του σε σύμβαση παραχώρησης.

Τόνισε δε ότι αφού λυθεί το ζήτημα με το Πάτρα – Πύργος (που εκτίμησε ότι θα γίνει σύντομα), προτεραιότητα είναι η υλοποίηση αυτού του έργου, το οποίο θα ενισχύσει τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής, αλλά και την οδική ασφάλεια, που αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει και αυτός ο άξονας, όπως σχεδόν το σύνολο των υπεραστικών αξόνων της χώρας, είναι οι χαμηλές ροές οχημάτων σε ημερήσια βάση, πράγμα που κάνει τη χρηματοδότησή του από την Ευρώπη σημαντικά δύσκολη.

Το “προσόν” του τμήματος Καλό Νερό-Τσακώνα είναι πως στην απόληξή του συνδέεται με τον αυτοκινητόδρομο Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα), δημιουργώντας ένα δίκτυο αυτοκινητόδρομων στην περιοχή της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου.

Αντικείμενο συζήτησης ίσως αποτελέσει η διατομή του άξονα, δηλαδή αν θα έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με ανισόπεδο κόμβο ή ταχείας κυκλοφορίας, που μειώνει σημαντικά το κόστος κατασκευής και συντήρησης.

Το Πύργος-Καλό Νερό
Αναφορικά με το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό, το τρίτο τμήμα που είναι σε εκκρεμότητα, είναι γνωστό πως δύσκολα θα μπορέσει να αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο, καθώς μέρος του είναι χαρακτηρισμένο ως Natura.

Σημειωτέον πως από τα τέλη Ιουλίου του 2020 έχουν υπογραφεί και ξεκινήσει έργα από το υπουργείο Υποδομών που αφορούν στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στον άξονα Πύργος-Καλό Νερό.

Ανάδοχος του έργου είναι η ΟΔΟΣ ΑΤΕ με ποσοστό έκπτωσης 46,53%.

Πρόκειται για διαπεριφερειακό έργο μήκους 54 χλμ., που περιλαμβάνει εργασίες τόσο στο Νομό Ηλείας όσο και στο Νομό Μεσσηνίας, βελτιώνει τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου τμήματος και αυξάνει το επίπεδο της οδικής ασφάλειας. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Α.Π.