Κόστος μεταφοράς, ανατιμήσεις και πόλεμος βάζουν τρικλοποδιά στις εξαγωγές της Μεσσηνίας

Κόστος μεταφοράς, ανατιμήσεις και πόλεμος βάζουν τρικλοποδιά στις εξαγωγές της Μεσσηνίας

Τρικλοποδιά στην ανοδική πορεία των εξαγωγών- και- της Μεσσηνίας βάζουν τα αυξημένα ναύλα και οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες αυτή τη χρονιά. Ως εκ τούτου, και παρά το άνοιγμα των αγορών μετά τα δύο σκληρά χρόνια της πανδημίας, επικρατεί ανησυχία για το πώς θα κινηθούν οι επόμενοι μήνες.

Κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες, οι ελληνικές εξαγωγές, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, σημείωσαν τον Απρίλιο νέα ισχυρή άνοδο κατά 28,5%, αποτυπώνοντας τη δυναμική που έχουν αναπτύξει τα τελευταία χρόνια.

Ωστόσο, για τα αναπάντεχα προβλήματα που έχουν δημιουργήσει οι ανατιμήσεις, αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία, μίλησαν στο «Θάρρος» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, Βαγγέλης Ξυγκώρος και ο εξαγωγέας αγροτικών προϊόντων της εταιρείας Agrexpo, Γιώργος Γκούμας.

Επιδότηση του κόστους μεταφοράς
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Βαγγέλη Ξυγκώρο, παρά την πανδημία τη διετία που πέρασε οι εξαγωγές στα αγροτικά προϊόντα, στο ελαιόλαδο και πολλά άλλα δεν υπέστησαν καθίζηση. Αντιθέτως, σημείωσαν άνοδο ή, τουλάχιστον, ορισμένα έμειναν σε σταθερά επίπεδα.

«Αυτό, όμως, που ζούμε τώρα, τρίτη χρονιά για την πανδημία, και το οποίο φάνηκε έντονα το 2021 και τώρα συνεχίζεται, είναι η τρομακτική άνοδος του κόστους των μεταφορών, στο οποίο πλέον το 2022 προστέθηκε και η ενεργειακή κρίση. Αυτό, όπως ήταν αναμενόμενο, έχει περάσει και στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, μεταποιητικών μονάδων και τυποποιητηρίων. Έτσι, από τη μία, μας κάνει λιγότερο ανταγωνιστικούς και, από την άλλη, μειώνει δραματικά την κερδοφορία των επιχειρήσεων και σε πολλές περιπτώσεις βάλλει άμεσα τη βιωσιμότητά τους», τόνισε ο κ. Ξυγκώρος.

Όπως παρατήρησε ακόμη, εκείνο που πρέπει να γίνει το επόμενο διάστημα και το οποίο το Επιμελητήριο είχε ζητήσει και το 2020 και το 2021, είναι να υπάρξει παρέμβαση και από την ελληνική Πολιτεία, αλλά και την Ευρώπη, για να βρεθούν τρόποι επιδότησης του κόστους που έχει προκύψει, το οποίο χαρακτήρισε πλέον δυσβάστακτο. Ένα τέτοιο μέτρο, σχολίασε, θα βοηθήσει ώστε στις παραδόσεις προϊόντων στην Ε.Ε. να υπάρχει αλληλεγγύη και να κρατηθούν τα κόστη σε επίπεδο που θα μπορούν οι Έλληνες να είναι ανταγωνιστικοί και να αποφευχθούν εισαγωγές στην Ε.Ε. από τρίτες χώρες.

«Αυτό ακόμα δεν έχει συμβεί και πλέον το μίγμα της ενεργειακής κρίσης και των καυσίμων επιβάλλει να παρθούν άμεσα γενναίες αποφάσεις. Και το 2022 σημειώθηκε άνοδος στις εξαγωγές, καθώς το άνοιγα των αγορών έδωσε μεγαλύτερη ώθηση στα εξαίρετα προϊόντα μας.

Είναι κρίσιμο, όμως, το επόμενο διάστημα να συνεχισθεί αυτή η άνοδος και να μην έχουμε προβλήματα πάλι με lockdown ή οτιδήποτε άλλο», κατέληξε ο κ. Ξυγκώρος, για να προσθέσει ότι σημαντικά προβλήματα έχει δημιουργήσει και ο πόλεμος στην Ουκρανία, με μεγάλη έλλειψη σε πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν τα τυποποιητήρια και οι μεταποιητικές μονάδες, κι αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν ανατιμήσεις στην αγορά.

Ανησυχία και επιφυλακτικότητα
Το κόστος μεταφοράς, ιδιαίτερα για τα υπερατλαντικά ταξίδια, ονόμασε ως το βασικότερο ζήτημα στις εξαγωγές αυτή την περίοδο ο εξαγωγέας αγροτικών προϊόντων της εταιρείας Agrexpo, Γιώργος Γκούμας.

«Η μεταφορά προϊόντων, ιδιαίτερα τα υπερατλαντικά ταξίδια, είναι κάτι που πέρασε πάρα πολύ μεγάλες δυσκολίες, όσον αφορά στο κόστος υπολογισμού, που ήταν συνεχώς μεταβαλλόμενο, αλλά και στη θέση του κοντέινερ στα πλοία. Παρά το μεγάλο κόστος που πληρώνει ο εξαγωγέας, δεν είναι σίγουρος ότι θα φορτώσει συγκεκριμένη ημέρα. Εκτός, λοιπόν, από τις μεγάλες επιβαρύνσεις στα ναύλα, υπήρξε αβεβαιότητα και δυσκολία στην έγκαιρη φόρτωση των εμπορευμάτων. Άρα, είχαμε και ανάλογες καθυστερήσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται», διευκρίνισε ο κ. Γκούμας και συνέχισε: «Οι καταναλωτές παγκόσμια έχουν ανασφάλεια σε ό,τι αφορά τις τιμές και με δεδομένο ότι η αγοραστική δύναμη είναι συγκεκριμένη και δεν έχει βελτιωθεί, όλη αυτή η δυσάρεστη ιστορία με τα ναύλα και τις ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες και στα υλικά συσκευασίας έχει δημιουργήσει μια περίεργη κατάσταση»

Για το πώς όλα αυτά θα επηρεάσουν τις εξαγωγές, ο κ. Γκούμας είπε ότι, αν υπάρξουν συνέπειες, αυτές θα φανούν μετά την περίοδο του καλοκαιριού: «Μετά το 3ο και το 4ο τρίμηνο του έτους θα φανεί πόσο η κρίση στις μεταφορές που προέκυψε, πρώτα από την πανδημία και μετά από τον πόλεμο, θα επηρεάσει τις εξαγωγές μας και σε ποιο βαθμό. Πιστεύω ότι θα τις επηρεάσει, γιατί είμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, που θα καθορίσει και το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι πλέον δε βαδίζουμε σε σταθερότητα όσον αφορά στην οικονομία, ούτε και σε ανάπτυξη της αγοράς, η οποία δείχνει στασιμότητα.

Το μέγεθος του προβλήματος είναι μπροστά μας τους επόμενους μήνες. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το φθινόπωρο θα εξομαλυνθεί λίγο η κατάσταση.

Ελπίζουμε ότι θα σταματήσει ο πόλεμος και στον τομέα των μεταφορών θα εξομαλυνθούν τα ναύλα και θα επανέλθει μια λογική κατάσταση.

Σε γενικές γραμμές, η αισιοδοξία λείπει τον τελευταίο καιρό και η ανησυχία και η επιφυλακτικότητα κυριαρχούν στους ανθρώπους που κάνουν εξαγωγές.

Είχαμε μια αισιοδοξία, γιατί παρά την πανδημία υπήρχε αύξηση, αλλά το 2022 αυτή η αισιοδοξία έγινε επιφυλακτικότητα».

Της Βίκυς Βετουλάκη