Διεθνές αεροδρόμιο Καλαμάτας με 7 υπαλλήλους!


Διθυράμβους έχει αποσπάσει τα τελευταία χρόνια το αεροδρόμιο Καλαμάτας για την αλματώδη αύξηση της επιβατικής του κίνησης, με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και το Δήμο Καλαμάτας να «κορδώνονται» όταν μιλούν γι’ αυτό και το πόσο συνδράμει στην τουριστική ανάπτυξη όλης της περιοχής. Ένα αεροδρόμιο που χρόνια τώρα έχει χαρακτηρισθεί ως διεθνές και βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησής του, με μεγαθήρια εταιρειών να το διεκδικούν.

Οι πρώτες πτήσεις για τη φετινή τουριστική σεζόν ξεκινούν σύντομα και πολύ γρήγορα θα πληθύνουν. Ωστόσο, κανείς από τους τοπικούς φορείς δεν έχει νοιασθεί για τα ουσιαστικά προβλήματα του αεροδρομίου, το οποίο υποδέχεται και διαχειρίζεται εκατοντάδες πτήσεις τη φουλ σαιζόν με… επτά υπαλλήλους προσωπικό.

Το γεγονός ότι αναμένεται ιδιωτικοποίησή του, για να ξεκινήσουν έργα αναβάθμισής του (για τα οποία προφανώς και δεν υπάρχει μαγικό ραβδί να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη, ακόμα και μετά την παραχώρηση του), δε σημαίνει ότι πρέπει να έχει υποδομές σε άθλια κατάσταση, βρώμικους χώρους, απαράδεκτες τουαλέτες και βρύσες που βγάζουν καφέ, από το χώμα, νερό!

Τα πράγματα από άποψη προσωπικού δεν είναι καθόλου θετικά και στον αστυνομικό σταθμό του αεροδρομίου, αφού λειτουργεί με λιγότερο από το μισό προσωπικό που κανονικά χρειάζεται για να διεκπεραιώνει τις υποχρεώσεις που έχει με τους ελέγχους των επιβατών, των αποσκευών και των διαβατηρίων, τη φύλαξη των χώρων του αεροδρομίου, αλλά και τον τροχονομικό έλεγχο εντός αυτού.

Μόνο κατ’ όνομα Διεθνές Αεροδρόμιο Καλαμάτας
Για αρκετούς ξένους επισκέπτες αυτός ο χώρος είναι η πρώτη και η τελευταία τους οπτική επαφή, όχι μόνο με τη Μεσσηνία, αλλά με τη χώρα μας, την Ελλάδα. Και στον τομέα αυτό, δυστυχώς, δεν έχουμε κάνει κανένα βήμα ουσιαστικής βελτίωσης.

Οι υπάλληλοι του αεροδρομίου τα τελευταία χρόνια δίνουν ψυχή και σώμα, καθώς δεν επαρκούν. Είναι ελάχιστοι και, όπως θα λέγαμε και λαϊκά, «τα κάνουν όλα και συμφέρουν».

Τώρα πλέον ισχύει και το «ήταν στραβό το κλήμα, το έφαγε και ο γάιδαρος», αφού από πέρυσι μέχρι φέτος έξι άτομα συνταξιοδοτήθηκαν και έφυγαν, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να κρατούν σε λειτουργία ένα διεθνές αεροδρόμιο επτά υπάλληλοι και μια αερολιμενάρχης και το καλοκαίρι να καλούνται να διαχειρισθούν εκατοντάδες πτήσεις με χιλιάδες επιβάτες.

Θυμίζουμε ότι το 2022 οι επιβάτες στο αεροδρόμιο Καλαμάτας άγγιξαν τους 350.000!

Δύο αερολιμενικοί, δύο ηλεκτρονικοί, δύο ηλεκτρολόγοι και δύο οδηγοί, με τον έναν να έχει ήδη φύγει με απόσπαση. Αυτό είναι όλο το προσωπικό του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας: επτά υπάλληλοι και μια η αερολιμενάρχης (διότι προφανώς και δε θα περιορίζεται στα καθήκοντά της για να βγει η δουλειά), σύνολο οκτώ όλοι κι όλοι!

Το 2016 ξεκίνησαν δειλά οι πρώτες πτήσεις από και προς το εξωτερικό. Τότε το αεροδρόμιο Καλαμάτας είχε πάνω από 20 υπαλλήλους…

Αυτό είναι ένα… διεθνές αεροδρόμιο, όπως τα αντίστοιχα με τον ίδιο χαρακτηρισμό του Χίθροου, τους Λος Άντζελες, του Ντουμπάι και της Ζυρίχης.

Αναρωτήθηκε κανείς;
Αλήθεια, έχει αναρωτηθεί κανείς απ’ όλους αυτούς που επαίρονται για το αεροδρόμιο, πώς καταφέρνει και λειτουργεί; Πώς γίνεται ένα διεθνές αεροδρόμιο να κλείνει κάποιες ώρες γιατί δεν υπάρχει προσωπικό; Πώς θα εξυπηρετηθούν τόσες πτήσεις τη θερινή περίοδο;

Θα αναφέρουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το Μάιο ξεκινούν οι πτήσεις της Aegean για Αθήνα, δύο φορές την εβδομάδα. Η βραδινή πτήση θα προσγειώνεται στην Καλαμάτα στις 11.00. Αυτό σημαίνει ότι το αεροδρόμιο θα είναι ανοικτό για να διεκπεραιωθούν όλες οι διαδικασίες τουλάχιστον μέχρι τη 1.00 τα ξημερώματα. Η ίδια πτήση θα αναχωρεί για Αθήνα στις 6.00 το πρωί. Όπερ σημαίνει ότι στις 4.00 το πρωί κάποιος υπάλληλος πρέπει να ανοίξει το αεροδρόμιο και να το ετοιμάσει. Την περσινή θερινή περίοδο καταγράφηκαν ακόμα και επτά πτήσεις να αναχωρούν μέσα σε διάστημα 2,5 ωρών. Όλα αυτά γίνονται από επτά + έναν υπαλλήλους.

Αν υπολογίσουμε ότι ένα άτομο πρέπει να αναρτά τις πτήσεις στον πίνακα κι ένα δεύτερο να είναι στο τηλεφωνικό κέντρο του αεροδρομίου, μάλλον η επιλογή θα είναι οι πτήσεις να μην αναρτώνται και τα τηλέφωνα να μη σηκώνονται, γιατί προτεραιότητα θα είναι να απογειωθούν και να προσγειωθούν οι πτήσεις με τους τουρίστες που όλοι περιμένουμε!

Με ελλείψεις και ο αστυνομικός σταθμός
Σημαντικά προβλήματα στελέχωσης αντιμετωπίζει από συστάσεώς του και ο αστυνομικός σταθμός που λειτουργεί εντός του αεροδρομίου. Αυτή τη στιγμή διαθέτει, και καλείται να ανταποκριθεί στις ανάγκες της σεζόν, 14 άτομα προσωπικό, όταν για να λειτουργήσει όπως πρέπει χρειάζεται τουλάχιστον 35.

Για να έχει δύο βάρδιες την ημέρα για τη λειτουργία του αεροδρομίου (έλεγχοι επιβατών, αποσκευών και διαβατηρίων) χρειάζεται περίπου 20-22 αστυνομικούς. Μόνο το μηχάνημα ελέγχου (x-ray) που χειρίζονται αστυνομικοί απαιτεί την απασχόληση πέντε ατόμων σε κάθε πτήση. Παράλληλα, απαιτούνται ένας-δύο αστυνομικοί για τον τροχονομικό έλεγχο εντός του αεροδρομίου και δύο-τρία άτομα για τη φύλαξη του ίδιου του αεροδρομίου. Προφανώς και πρέπει να υπολογισθούν άδειες και ρεπό γι’ αυτό το προσωπικό.

Μέρος των κενών καλύπτεται τη θερινή περίοδο με δόκιμους αστυνομικούς (πέρυσι είχαν σταλεί 13) και κάποιους ελάχιστους αποσπασμένους για μικρά χρονικά διαστήματα.

Βέβαια, δε θα χρειαζόταν τόσο αστυνομικό προσωπικό, αν είχε εφαρμοσθεί το ΠΔ που εκδόθηκε το 2020, βάσει του οποίου ο έλεγχος αποσκευών, χειραποσκευών και διαβατηρίων έχει ανατεθεί στην Πολιτική Αεροπορία, αλλά φανταστείτε αυτοί οι επτά που έχουν μείνει στο αεροδρόμιο Καλαμάτας να είχαν κι αυτή την αρμοδιότητα!

Αυτή τη στιγμή της Καλαμάτας είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας όπου τον έλεγχο και την ασφάλεια διαχειρίζεται ακόμα η Αστυνομία, καθώς σε όλα τα άλλα αυτό γίνεται από ιδιωτικές εταιρείες και τη Fraport.

Η παραχώρηση προφανώς και είναι η οριστική λύση των προβλημάτων, αλλά μέχρι τότε είναι υποχρέωση όλων το αεροδρόμιο να λειτουργήσει αξιοπρεπώς!

Και μια τελευταία επισήμανση: Η Πολιτική Αεροπορία εισπράττει τέλη από τις αεροπορικές εταιρείες για τους επιβάτες που διακινούν στο αεροδρόμιο Καλαμάτας. Γιατί αυτά τα χρήματα δεν επενδύονται σε κάποια στοιχειώδη συντήρηση και σε προσωπικό;

Της Βίκυς Βετουλάκη