Η 1η Μάρτη μέρα ανείπωτης θλίψης αλλά και οργής

Η 1η Μάρτη μέρα ανείπωτης  θλίψης αλλά και οργής

Η 1η Μάρτη είναι μια μέρα ανείπωτης θλίψης για το πρωτοφανές πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά και οργής για το πώς είναι δυνατόν να χάνονται ανθρώπινες ζωές με αυτόν τον τραγικό τρόπο.

Πρόκειται για «σφαγή» που ήρθε μετά μια πορεία χρόνων, αρχικά «απελευθέρωσης» και έπειτα ιδιωτικοποίησης του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, που μάλιστα έκλεισε και ψήφισε τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ιταλικό μονοπώλιο της “Ferrovie”.

Το 2017, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η “Ferrovie dello Stato Italiane Group” εξαγόρασε αντί 45 εκατομμυρίων ευρώ την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Το χρέος του ΟΣΕ, ύψους 14,3 δισ. ευρώ, προστέθηκε στο κρατικό δημόσιο χρέος, όπως και η ετήσια επιχορήγηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης, μετακινήθηκαν υπάλληλοι σε άλλες θέσεις του Δημοσίου, στο πλαίσιο των προγραμμάτων «εξυγίανσης». Το συνολικό κόστος για το ελληνικό Δημόσιο έφτασε τα 15,719 δισ. ευρώ.

Η ιταλική εταιρεία επιδοτείται με 50 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για να εκτελεί συγκεκριμένα δρομολόγια, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) που έχει υπογράψει με το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών.

Να σημειωθεί πως η σύμβαση ιδιωτικοποίησης που υπογράφηκε το 2017 ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τη “Ferrovie dello Stato” για τη μεταβίβαση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ουδέποτε δημοσιεύθηκε.

Απλόχερη είναι, φυσικά, η κυβέρνηση της Ν.Δ. που τον Ιούλιο του 2022 επικύρωσε στη Βουλή σύμβαση με την οποία η σιδηροδρομική εταιρεία «θα τσεπώσει» 750 εκατομμύρια ευρώ για να εκτελεί δρομολόγια στις δήθεν «άγονες γραμμές».

Η σύμβαση έχει ισχύ για 15 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων η εταιρεία θα εισπράττει κάθε χρόνο 50 εκατομμύρια, χωρίς βέβαια να αποκλείεται και «αναπροσαρμογή» προς τα πάνω. Όσο για το ποιες είναι οι «άγονες γραμμές», είναι χαρακτηριστικό ότι μία από αυτές είναι το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη!

Το έγκλημα είχε ξεκινήσει νωρίτερα. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε «σπάσει» τον ΟΣΕ σε εταιρείες. Ήταν τα πρώτα βήματα της στρατηγικής της Ε.Ε. για την «απελευθέρωση» των σιδηροδρόμων, προκειμένου ανεμπόδιστα να εξασφαλίζονται νέα πεδία κερδοφορίας στους ομίλους.

Ταυτόχρονα είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι τα σωματεία των εργαζομένων στον ΟΣΕ είχαν προειδοποιήσει για την τραγική κατάσταση και ότι το ατύχημα είναι θέμα ημερών. Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση στις 7 Φλεβάρη του 2023 της Δημοκρατικής Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης (συνδικαλιστές που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ), που με αφορμή άλλα δύο ατυχήματα που είχαν συμβεί εκείνες τις ημέρες τόνιζε: “Δε θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα, κάνοντας διαπιστώσεις”.

Στην ίδια ανακοίνωση διεκδικούσαν μέτρα που, αν είχαν υλοποιηθεί, έστω και τελευταία στιγμή, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα.

Του Άρη Κομπότη
Υποψήφιου βουλευτή Μεσσηνίας με το ΚΚΕ