Σε εκκρεμότητα έμεινε τελικά από δεύτερη συνεχόμενη Κυβέρνηση η επικαιροποίηση και η υπογραφής νέας σύμβασης για τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα. Ο οδικός άξονας που κατά την τριετή διάρκεια (2011-2012-2013) στη διάρκεια της οποίας ήταν ο μοναδικός που προχώρησε στην κατασκευή και απόδοση τμημάτων, έφτασε να είναι ουραγός.
Αυτό καθώς περιμένει εδώ και 1 χρόνο την υπογραφή της σύμβασης, κάτι που δε συνέβη ούτε στη διάρκεια της Κυβέρνησης Σαμαρά, ούτε στη διάρκεια της Κυβέρνησης Τσίπρα. Αυτό που απομένει πραγματικά ως ερώτημα είναι πως εφόσον αυτές οι καθυστερήσεις δεν οφείλονται στην παραχωρησιούχο εταιρεία αλλά αποκλειστικά στο Δημόσιο, ποιο θα είναι το ποσό αποζημίωσης που θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο.
Για να μην τρέφουμε αυταπάτες θα πρέπει να θυμίσουμε πως με την έναρξη της νέας περιόδου κατασκευής, δηλαδή από το 2014 με την υπογραφή των επικαιροποιημένων συμβάσεων το Δημόσιο υποχρεώθηκε να καταβάλλει εκατοντάδες εκατομμύρια ως αποζημίωση λόγω ακριβώς λόγω των δικών του καθυστερήσεων. Όσο λοιπόν ο χρόνος περνάει, το χρήμα θα μετράει αντίστοιχα.
Το παράδοξο στην περίπτωση του Μορέα είναι πως ενώ βρισκόμαστε πραγματικά μία ανάσα πριν την ολοκλήρωση καθώς απομένουν έργα της τάξης των 60εκατομμρίων ευρώ, στο τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη, κυρίως το τμήμα Πελλάνα – Σπάρτη μήκους 14 χλμ με κόστος 15εκ.ευρώ και την Περιμετρική Οδό Καλαμάτας μήκους 11 χλμ με κόστος 45εκ.ευρώ. Στο τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη έχουν εκτελεστεί εργασίες ύψους 186 εκατομμυρίων ευρώ και στην Περιμετρική οδό της Καλαμάτας 60 εκατομμυρίων
Ιστορία του αυτοκινητόδρομου
Ο Αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη έχει συνολικό μήκος 205 χιλιομέτρων εκ των οποίων έγινε αναβάθμιση των τμημάτων Κόρινθος-Τρίπολη και κατασκευή των υπόλοιπων τμημάτων του άξονα.
Η συμβατική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου έληγε την 3-9-2012 αλλά έχει παραταθεί μέχρι την 31-10- 2015 εν όψει της αναδιάρθρωσης της Σύμβασης Παραχώρησης. Επειδή μέχρι σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες αναδιάρθρωσής της (εκκρεμεί το Σχέδιο της Συμφωνίας Τροποποίησης των Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης για έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο), η Προθεσμία ολοκλήρωσης για μεν το Λεύκτρο-Σπάρτη θα παραταθεί κατά 4 μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Ισχύος Τροποποίησης (μετά την Δημοσίευση στο ΦΕΚ του Κυρωτικού Νόμου για την Συμφωνία τροποποίησης των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης), για δε την Περιμετρική Οδό της Καλαμάτας κατά 7 μήνες από την αντίστοιχη ημερομηνία.
Χρονικό της χρηματοδότησης
Μάρτιος 2013 : Ο Παραχωρησιούχος υποβάλει για έγκριση στους Δανειστές το Επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο του έργου με καταβολή Επιδότησης Λειτουργίας εκ μέρους του Δημοσίου συνολικού ύψους 199 εκατομμυρίων σταδιακά ανά εξάμηνο από το 2012 έως το 2035.
Ιούνιος 2013 : Η ΕΙΒ με επιστολή της προς την Ελληνική Κυβέρνηση (Υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων) ζητεί την έγκριση του υπόψη Χρηματοοικονομικού Μοντέλου από το Δημόσιο. Αυτό φυσικά συνεπάγεται την τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης. Στις 26-6-2013 οι Υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (κ.κ. Στουρνάρας και Χρυσοχοΐδης) με κοινή επιστολή τους προς την ΕΙΒ αποδέχονται το αίτημά της.
Ιούλιος 2013 – Δεκέμβριος 2013 : Περίοδος εντατικών διαβουλεύσεων για την επανεκκίνηση των τεσσάρων Έργων Παραχώρησης. Οι εργασίες στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη συνεχίζονται. Τα τέσσερα σταματημένα Έργα επανεκκινούν στις 18/12/2013 μετά την ψήφιση του Νόμου 4219/2013. Τον Οκτώβριο του 2013 επιβάλλεται από τους Δανειστές αναστολή χρηματοδότησης του Κατασκευαστή γεγονός που οδηγεί σταδιακά στην κάμψη του ρυθμού των κατασκευαστικών δραστηριοτήτων.
Μάρτιος 2014 : Ουσιαστική διακοπή των κατασκευαστικών δραστηριοτήτων στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη . Οι Δανειστές απαιτούν την έγκριση της Συμφωνίας Τροποποίησης.
Απρίλιος 2014 – Νοέμβριος 2014 : Περίοδος εντατικών διαβουλεύσεων για την σύνταξη του κειμένου της Συμφωνίας Τροποποίησης. Υποβολή Γνωστοποίησης Κρατικής Ενίσχυσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στις 27/10/2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει την Συμφωνία τροποποίησης διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης. Υποβολή της Σύμβασης για Έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Με βάση τις εκδοθείσες Διαιτητικές αποφάσεις για αποζημιώσεις Κατασκευαστή λόγω Γεγονότων Καθυστέρησης, το ποσό της συνολικής αποζημίωσης υπολογίζεται κατ’ ανώτατο όριο σε 60 εκατομμύρια ευρώ
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Μορέας: Μόλις 60 εκατομμύρια ευρώ για να τελειώσει









