Πεζόδρομοι στη Ναυαρίνου έστω προσωρινά

Πεζόδρομοι στη Ναυαρίνου έστω προσωρινά

Θανάσης Βασιλόπουλος: “Είμαστε αποφασισμένοι να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό”

Ευκαιρία αναμόρφωσης οδών της Καλαμάτας 

Ανοικτό άφησε το ενδεχόμενο κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, το αμέσως επόμενο διάστημα να υπάρχουν προσωρινά μέτρα για τη δημιουργία πεζόδρομων, ιδιαίτερα στη Ναυαρίνου, αλλά και άλλες παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των δημοτών.

Λίγες ώρες νωρίτερα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό το δήμαρχο και τη διευθύντρια Πολεοδομίας, Σταυρούλα Αγρίου, με εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου, του Συλλόγου Μηχανικών Ελευθέρων Επαγγελματιών, του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων και μελών του Αρχιτεκτονικού Συμβουλίου.

Αντικείμενο της συνάντησης η επεξεργασία προτάσεων στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών της Δημοτικής Αρχής για παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο της πόλης. Ήδη η συσταθείσα επιτροπή του Δήμου έχει καταλήξει σε μία σειρά από συγκεκριμένες προτάσεις, που αφορούν πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, ποδηλατοδρόμους και πάρκα, ενώ απομένουν οι τελικές διατυπώσεις προκειμένου να παρουσιαστούν και να τεθούν προς συζήτηση και αποφάσεις στα αρμόδια συλλογικά όργανα του Δήμου.

Επίσης, κατά τη συνάντηση εξετάστηκαν τα περιθώρια συνεργασίας του Δήμου με τους συμμετέχοντες φορείς, στο πλαίσιο της υποστήριξης των απαραίτητων μελετών για να ολοκληρωθούν ταχύτερα οι απαιτούμενες διαδικασίες.

Να σημειώσουμε ότι σχετική απόφαση είχε ανακοινωθεί από το υπουργείο στα τέλη του προηγούμενου μήνα με αφορμή την ανάγκη τήρησης της κοινωνικής απόστασης στην περίοδο προσαρμογής μετά το lockdown, ενώ πλέον δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Δημήτρη Οικονόμου, με την οποία εγκρίνονται οι τεχνικοί όροι για την προώθηση των παρεμβάσεων. 

Οι τοπικές Αρχές καλούνται να εξετάσουν όλα τα πιθανά μέτρα και παρεμβάσεις, ακόμα και για περιοχές με μικρούς φόρτους μετακινήσεων και χαμηλή χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Στόχος είναι οι παρεμβάσεις αυτές να πραγματοποιηθούν εντός λίγων εβδομάδων και με χαμηλό κόστος.

Στις γενικές αρχές εφαρμογής των τεχνικών οδηγιών επισημαίνεται ότι η απαιτούμενη εξοικονόμηση χώρου για την κίνηση πεζών και ποδηλάτων μπορεί να γίνει με τους παρακάτω τρόπους: Αφαίρεση – προσωρινή κατάργηση μεμονωμένων θέσεων στάθμευσης ή μίας λωρίδας στάθμευσης. Περιορισμός του πλάτους των λωρίδων κυκλοφορίας. Απομάκρυνση των θέσεων στάθμευσης – φορτοεκφόρτωσης μακριά από το πεζοδρόμιο σε συνδυασμό με κατάληψη θέσεων στάθμευσης. Μείωση των ορίων ταχύτητας στις τοπικές οδούς με στόχο την ασφαλέστερη χρήση τους από πεζούς που αναγκαστικά περπατούν στο οδόστρωμα. Αποκλεισμός ολόκληρης λωρίδας κυκλοφορίας ή ολόκληρου δρόμου από την κίνηση Ι.Χ. αυτοκινήτων.

Όριο 30 χιλιόμετρα

«Τα σχετικά μέτρα και επεμβάσεις κρίνεται σκόπιμο να συνδυάζονται με ταυτόχρονη και άμεση αλλαγή του ορίου ταχύτητας σε 30 χλμ/ώρα σε τοπικές οδούς και περιοχές των πόλεων όπου υπάρχει αυξημένη αλληλεπίδραση οχημάτων και ευάλωτων χρηστών» επισημαίνεται χαρακτηριστικά. 

Σε κάθε περίπτωση τονίζεται ότι η επιλογή οδών, για τις οποίες θεσμοθετείται χαμηλότερο όριο ταχύτητας, θα πρέπει να συνοδεύεται από οριοθέτηση των θέσεων στάθμευσης, γιατί διαφορετικά θα δίνεται η εντύπωση ενός συμβατικού δρόμου. 

Επίσης το όριο 30 θα πρέπει να ορίζεται με κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση στην είσοδο του δρόμου. 

Στις περιοχές προτεραιότητας για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εντάσσονται όσες έχουν έντονη κίνηση πεζών και ιδιαίτερα παιδιών (π.χ. κοντά σε σχολεία), ηλικιωμένων, γονέων με βρεφικό καροτσάκι (π.χ. κοντά σε πάρκα, πλατείες κ.λπ.).

Στις οδηγίες, οι οποίες προέκυψαν από τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος και της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, επισημαίνεται ότι οι προτεινόμενες παρεμβάσεις, εκτός του χαμηλού κόστους και της γρήγορης ταχύτητας υλοποίησής τους, θα αποτελούν ευέλικτες κατασκευές με δυνατότητα περιοδικής μεταφοράς τους ανάλογα με τις ανάγκες. 

Επίσης, ορίζεται ξεκάθαρα ότι ο προσωρινός χαρακτήρας των μέτρων επιβάλλει ο σχεδιασμός και η κατασκευή τους να επιτρέπουν την άμεση και εύκολη απομάκρυνση, ενώ η τοποθέτηση και λειτουργία τους δε θα πρέπει να προκαλούν φθορές και προβλήματα στα υφιστάμενα οδοστρώματα και πεζοδρόμια. 

Αν και προσωρινού χαρακτήρα, η απόφαση των Δήμων να προχωρήσουν σε τέτοιες παρεμβάσεις θα καταδείξει αν έχουμε αποφασίσει να αναμορφώσουμε την πόλη μας.

Παράλληλα, επισημαίνεται η δυνατότητα οι δρόμοι να μπορούν να κλείνουν περιοδικά π.χ. κάθε Παρασκευή βράδυ υπό την προϋπόθεση ότι επιτρέπουν την απρόσκοπτη και ασφαλή λειτουργία των εισόδων/εξόδων όλων των παρόδιων κτηρίων, χώρων στάθμευσης κτηρίων, σταθμών στάθμευσης, διατηρώντας υποχρεωτικά διάδρομο πλάτους 3,5 μέτρων.

Η παροχή κινήτρων σε πεζούς και ποδηλάτες αποτελεί μία νέα πραγματικότητα που έφερε η πανδημία του κορωνοϊού με στόχο την τήρηση της κοινωνικής απόστασης των 2 μέτρων, την ανακούφιση του φόρτου του Μετρό και των υπόλοιπων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και την αποφυγή πρόσθετου μποτιλιαρίσματος και ατμοσφαιρικής ρύπανσης. 

Α.Π.