Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι: Προεκλογικές ( ; ) εξαγγελίες για ΕΣΠΑ και αμείλικτα ερωτήματα

Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι: Προεκλογικές ( ; ) εξαγγελίες για ΕΣΠΑ και αμείλικτα ερωτήματα

«15 Μαρτίου κατατίθεται στο ΕΣΠΑ ο δρόμος Γαργαλιάνοι – Φιλιατρά με καινούργια χάραξη. Μάλιστα, σαν πρωτεύον έργο της Πρόσκλησης. Είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό, που δεν έχει γίνει ποτέ ούτε προσπάθεια, ούτε καμία σκέψη στο παρελθόν», τόνισε με στόμφο στη συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας το βράδυ της Τετάρτης ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, παρουσιάζοντας «κοσμογονία» έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην περιοχή. Οι πολιτικοί παράγοντες και οι αυτοδιοικητικοί, όπως και όλοι οι άνθρωποι, κρίνονται και από τα λόγια τους και, βεβαίως, από τις πράξεις τους, τα έργα τους, αλλά κυρίως από τη συνέπεια ή την ασυνέπεια λόγων και έργων. Τα λόγια τα παίρνει ο αέρας, τα γραπτά των δηλώσεων – εξαγγελιών ωστόσο μένουν και οι πράξεις ή η απραξία απαντούν με την πραγματικότητα. Όσοι ζουν, δραστηριοποιούνται και ενημερώνονται για ζητήματα της Τριφυλίας, γνωρίζουν πολύ καλά ότι το έργο της βελτίωσης του δρόμου Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι δεν είναι καινούργιο και ούτε πρόκειται περί πρωτοβουλίας που ελήφθη εσχάτως! Έχει τη δική του ιστορία. Είναι ένα έργο χιλιοειπωμένο! Έργο για το οποίο εδώ και πολλά χρόνια έχουν γίνει αυτοψίες τεχνικών κλιμακίων, διαδικασίες μελετητικές, διερευνήσεις για χρηματοδότηση και έχουν ληφθεί αποφάσεις. Στα Φιλιατρά ιδίως, κατά το παρελθόν, διεξήχθησαν αλλεπάλληλες συζητήσεις όπως και συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου για το έργο αυτό. Πάμπολλες, δε, είναι οι εξαγγελίες για το δρόμο Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι.
 
Ιστορικό εξαγγελιών για το δρόμο Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι
 
Στις 2 Οκτωβρίου 2008, μετά από σύσκεψη στη Ν.Α.Μ, στην οποία συμμετείχε ο (τότε) υπεύθυνος μελετών της ΔΕΚΕ, Γιώργος Κωστόγιαννης και μελετητές του έργου της βελτίωσης του δρόμου Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι, ο (τότε) νομάρχης, Δημήτρης Δράκος, είχε αναφέρει ότι υπάρχει οριστική μελέτη για το δρόμο κι εκκρεμούσε η μελέτη για τη γέφυρα Λαγκουβάρδου, για το τμήμα από την έξοδο Φιλιατρών μέχρι την αρχή του άξονα Γαργαλιάνοι – Ρωμανού, με κόστος – μαζί με τις απαλλοτριώσεις – περί τα 18 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης αναφέρθηκε και στη μελέτη για την παράκαμψη Φιλιατρών. Την επόμενη μέρα, στη γιορτή του Πολιούχου των Γαργαλιάνων, Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, ο κ. Δράκος είχε μιλήσει για την ολοκλήρωση της μελέτης του δρόμου.
Τον Ιανουάριο του 2009, όπως είχε γραφεί στον τοπικό Τύπο της εποχής, το έργο της βελτίωσης του δρόμο είχε προταθεί από τη ΔΕΚΕ για να ενταχθεί στο Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, αφού προηγουμένως εξασφαλιζόταν η ωριμότητα της μελέτης του και ήταν έτοιμα και τα κτηματολόγια, σύμφωνα με τον τότε προϊστάμενο της ΔΕΚΕ, Γιώργο Παπαηλιού. Ο (τότε) νομάρχης, Δημήτρης Δράκος, διαβεβαίωσε ότι αυτά ήταν έτοιμα, όπως τον είχαν ενημερώσει ο μελετητής και ο (τότε) υπεύθυνος μελετών της ΔΕΚΕ, Γιώργος Κωστόγιαννης.
Το Μάρτιο του 2010 είχαν γίνει δηλώσεις ότι ολοκληρώθηκε η μελέτη του δρόμου Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι, τον Απρίλιο του ίδιου έτους παραδόθηκε στη Ν.Α.Μ. η Μ.Π.Ε. του νέου δρόμου με την παράκαμψη των Φιλιατρών και το Μάιο του ίδιου έτους γνωμοδότησε θετικά επί της παράκαμψης Φιλιατρών η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ν.Α.Μ και ελήφθη σχετική απόφαση στη Νομαρχιακή Επιτροπή Προγραμματισμού και Υποδομών.
 
Στις 8 Φεβρουαρίου 2012 μετά από σύσκεψη στην Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας, στην οποία συμμετείχαν και οι τότε δήμαρχοι της Μεσσηνίας, ο κ. Τατούλης δήλωσε ότι, «Στο τομεακό του υπουργείου Υποδομών εντάχθηκαν οι δρόμοι Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι, Γαργαλιάνοι – Ρωμανού και η παράκαμψη Φιλιατρών».
 
Στις 5 Οκτωβρίου 2012, σε δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Πελοποννήσου για συνάντηση και συζήτηση που είχε ο κ. Τατούλης με τον τότε αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, αναφερόταν ότι στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών εντάσσεται ο δρόμος Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι, με την παράκαμψη των Φιλιατρών.
 
Στις 6 Δεκεμβρίου 2012, ο κ. Τατούλης παραχώρησε συνέντευξη Τύπου στο Διοικητήριο Καλαμάτας για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και, μεταξύ άλλων, για το δρόμο Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι και παράκαμψη Φιλιατρών, είπε ότι εντός του Ιανουαρίου 2013 θα έχουν κατατεθεί τα τεχνικά δελτία και υπάρχει ωριμότητα του φακέλου, ώστε να ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ.
 
Στις 8 Απριλίου 2013, μετά από αυτοψία στο κατεστραμμένο λιμάνι Κυπαρισσίας, ο κ. Τατούλης σε δηλώσεις του αναφέρθηκε στους οδικούς άξονες της Μεσσηνίας σημειώνοντας πως «το επόμενο δίμηνο θα ωριμάσει ο φάκελος για να προχωρήσει και αυτή η ένταξη» .
 
Στις 14 Σεπτεμβρίου 2013, στη γιορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στην Κυπαρισσία, ο κ. Τατούλης δήλωσε σχετικά ότι, «Είμαστε στην τελική φάση. Πιστεύουμε ότι μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου θα υποβληθεί το τεχνικό δελτίο για το Γαργαλιάνοι – Φιλιατρά – Παράκαμψη Φιλιατρών και αυτό είναι ένα σπουδαίο, σημαντικό έργο που αλλάζει πλέον όλα τα δεδομένα για το δήμο Τριφυλίας και για την ευρύτερη περιοχή».
 
Στις 3 Οκτωβρίου 2013, στη γιορτή του Πολιούχου των Γαργαλιάνων, Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη,  ο κ. Τατούλης δήλωσε ότι, «Ήδη, πριν 3 μέρες υποβλήθηκε το τεχνικό δελτίο για την ένταξη του δρόμου Γαργαλιάνοι – Φιλιατρά στο πρόγραμμά μας, που θα εκτελέσουμε εμείς το έργο αυτό, καθώς και η παράκαμψη Φιλιατρών των Φιλιατρών. Μιλάμε για έργα που το σύνολο του προϋπολογισμού τους ξεπερνάει τα 40 εκατομμύρια!».
 
Στις 21 Δεκεμβρίου 2017 ο κ. Τατούλης ανέφερε πως, «Μέσα στο 2018, σύμφωνα με το σχεδιασμό της περιφερειακής Αρχής, προς ένταξη έργα είναι η είσοδος της Κορίνθου και η αναμόρφωση της περιοχής του Ισθμού, ο δρόμος Γαργαλιάνοι – Φιλιατρά, η ολοκλήρωση του δρόμου Ναύπλιο – Λυγουριό ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια για το δρόμο Πυρί – Γύθειο».
 
Στις 10 Φεβρουαρίου 2018, στις εορταστικές εκδηλώσεις που έγιναν στα Φιλιατρά για τον εορτασμό του Αγίου Χαραλάμπους, ο κ. Τατούλης δήλωσε: «Θεωρώ ότι στο άμεσο χρονικό διάστημα ο δρόμος Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι θα ενταχθεί στο πρόγραμμά μας. Είναι περίπου προϋπολογισμού 20 εκατομμυρίων ευρώ».
 
Στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Πελοποννήσου, στα τέλη Φεβρουαρίου του 2018, ο κ. Τατούλης ενημέρωσε ότι θα ενταχθεί άμεσα στο νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας ο δρόμος Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι, λέγοντας ότι «θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας οι δρόμοι Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι (άμεσα αυτό) και Μεσσήνη – Αρχαία Μεσσήνη…».
 
Το 2018 παρήλθε χωρίς το έργου του δρόμου Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι να ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
 
Στις 10 Φεβρουαρίου 2019, στις εορταστικές εκδηλώσεις στα Φιλιατρά για τον Πολιούχο τους, Άγιο Χαράλαμπο, ο κ. Τατούλης δήλωσε: «Πριν δέκα μέρες βγήκε η Πρόσκληση για τους οδικούς άξονες. Το πρώτο έργο που θα ενταχθεί, που έχουμε ετοιμάσει τον φάκελο για να ενταχθεί, είναι ο δρόμος Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι με 20 εκατομμύρια ευρώ σ’ αυτή τη δύσκολη εποχή».
 
Αμείλικτα ερωτήματα
 
Είναι προφανές ότι άπαντες επιθυμούν την υλοποίηση του έργου του δρόμου Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι. Από το 2008, πέρασαν έντεκα χρόνια, φτάσαμε στο 2019 και το έργο του δρόμου ακόμη εξαγγέλλεται. Ο κ. Κατσίβελας στη συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας έκανε λόγο για νέα χάραξη του δρόμου. Υπάρχει, άραγε, έστω και ένας κάτοικος ή αυτοδιοικητικός στην Τριφυλία και δη στην περιοχή Φιλιατρών και Γαργαλιάνων που να γνωρίζει αυτή τη νέα χάραξη; Υπάρχει έστω και ένας που να έχει δει τη μελέτη; Ενημερώθηκαν ποτέ, κατά τη διάρκεια της τρέχουσας δημοτικής περιόδου, τα τοπικά συμβούλια Φιλιατρών και Γαργαλιάνων καθώς και το δημοτικό συμβούλιο Τριφυλίας για αυτή τη νέα χάραξη και τη μελέτη του έργου; Πρόκειται περί νέας, νέας χάραξης ή είναι η από χρόνια μελετηθείσα νέα χάραξη; Εκτός όμως από αυτά, προκαλούνται και άλλα, εξίσου σοβαρά και σημαντικά ερωτήματα! Υπάρχει, αλήθεια, εγκεκριμένο κτηματολόγιο; Πόσο είναι το προεκτιμώμενο κόστος; Υπάρχει εκκίνηση διαδικασίας αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ή θα επαναληφθεί ως «κακόγουστη» και τραγελαφική φάρσα το προηγούμενο των απαλλοτριώσεων του δρόμου Γαργαλιάνοι – Ρωμανού; Η Πρόσκληση, στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Τατούλης, (Κωδικός Πρόσκλησης: ΠΕΛ62 και Α/Α ΟΠΣ ΕΣΠΑ: 3492) με τίτλο «Λειτουργική αναβάθμιση ενδοπεριφερειακών συνδέσεων της Περιφέρειας», που δημοσιεύτηκε με ΑΔΑ: 64ΗΞ7Λ1-5ΨΣ, έχει συνολική διατιθέμενη δαπάνη 25.000.000 ευρώ. Ο προϋπολογισμός του έργου του δρόμου Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι, όπως λέγεται στις εξαγγελίες, είναι 20.000.000 ευρώ. Δηλαδή, από τα 25.000.000 ευρώ, θα δεσμεύσουν τα 20.000.0000 ευρώ για το δρόμο αυτό; Μακάρι, αν και «χλωμό»… Στις Τιμές Στόχου της Πρόσκλησης ρητά αναφέρεται «Οδικό δίκτυο: Συνολικό μήκος νέων οδών» 12 χλμ + «Οδικό δίκτυο: Συνολικό μήκος ανακατασκευασμένων ή αναβαθμισμένων οδών» 9 χλμ. Ο δρόμος Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι είναι 12χλμ. Υπάρχει κάποιο «ζήτημα» επί αυτών; Τέλος, στη μελέτη του έργου περιλαμβάνεται παράκαμψη Φιλιατρών ή, προφανώς, όχι; Κάτοικοι της περιοχής αλλά και αυτοδιοικητικοί «υποψιάζονται» ότι καμία απολύτως προοπτική δεν υπάρχει για υλοποίηση του έργου, αλλά όλο αυτό με την πρόταση στο ΕΣΠΑ γίνεται μόνο για προεκλογική σπέκουλα και ακόμα κι αν, προεκλογικά, ενταχθεί, μετεκλογικά θα επαναληφθεί το προηγούμενο του δρόμου Βάλτα – Γαργαλιάνοι με την ένταξη και την απένταξή του…