Γιατί οι «μεγάλοι» ενδιαφέρονται για την περιοχή
Ξεχάστε για λίγο την Κρήτη, τα νησιά του Αιγαίου και το Ιόνιο. Η νέα «αρένα» των αλυσίδων σούπερ μάρκετ είναι η Πελοπόννησος. Με αύξηση πωλήσεων 12,9% στο πρώτο τετράμηνο του έτους και μερίδιο αγοράς που ανέρχεται πλέον στο 8,7% στο σύνολο, η Πελοπόννησος αναδεικνύεται σε έναν από τους πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους προορισμούς για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Σε αντίθεση με περιοχές που εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τον τουρισμό, η ζήτηση στην Πελοπόννησο παραμένει σταθερή σε ετήσια βάση, με αύξηση τους θερινούς μήνες. Επιπλέον, η παρουσία των μεγάλων αλυσίδων είναι ακόμη περιορισμένη σε σύγκριση με άλλες περιοχές της χώρας, γεγονός που καθιστά την περιοχή στόχο νέων επενδυτικών κινήσεων.
Το τελευταίο, αλλά ίσως το πιο σημαντικό, είναι ότι υπάρχουν τουλάχιστον τρεις ισχυροί τοπικοί παίκτες με εδραιωμένη παρουσία, υψηλή αναγνωσιμότητα και ισχυρούς δεσμούς με την τοπική κοινωνία.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα euro2day. gr, μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι και η αλυσίδα Ανδρικόπουλος, με έδρα την Πάτρα, η οποία εφέτος γιορτάζει το χρυσό ιωβηλαίο της. Ξεκινώντας το 1975 ως οικογενειακό παντοπωλείο στην οδό Τριών Ναυάρχων, η εταιρεία μετεξελίχθηκε σε έναν αξιόλογο περιφερειακό παίκτη με 13 καταστήματα. Η δημιουργία του κέντρου διανομής ήδη από το 1999 και η επέκτασή του το 2022 σε 7.500 τ.μ. (εκ των οποίων 1.000 τ.μ. ψυχόμενοι χώροι), φανερώνουν τη στρατηγική καθετοποίησης με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της στην αγορά.
Η αλυσίδα, αναφέρει το δημοσίευμα, σε μια χρονιά που οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου στην περιοχή κατέγραψαν, σύμφωνα με τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης, χαμηλό διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, διατήρησε σχεδόν αμετάβλητο τον τζίρο της. Ο κύκλος εργασιών της στην περσινή χρήση (1 Ιουλίου 2023 έως 30 Ιουνίου 2024) άγγιξε τα 59,1 εκατ. ευρώ, (-0,28% έναντι του 2023) ενώ το προσωπικό της αυξήθηκε από τα 591 άτομα στα 610 άτομα.
Την ίδια περίοδο τα EBITDA της αυξήθηκαν κατά 7,28% στα 3,77 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων ξεπέρασαν τα 2,55 εκατ. ευρώ από 2,23 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 1,949 εκατ. ευρώ από 1,717 εκατ. ευρώ που ήταν το 2023. Αποτέλεσμα η βελτίωση, παρά τη στασιμότητα στις πωλήσεις, του περιθωρίου κέρδους.
Οι επιδόσεις της Ανδρικόπουλος, σε συνδυασμό με τη σταθερή ενίσχυση της κατανάλωσης στην περιοχή, επιβεβαιώνουν ότι η Πελοπόννησος δεν είναι πλέον απλώς μια ακόμη περιφερειακή αγορά. Όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, στο ρεπορτάζ, η γεωγραφική ενότητα αναδεικνύεται σε «νέο πεδίο μάχης» για τις μεγάλες αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς η Πελοπόννησος, εν αντιθέσει με τη νησιωτική χώρα, αποτελεί πιο εύκολη υπόθεση σε επίπεδο logistics.
Βέβαια, το κατά πόσο αυτή η επέκταση θα είναι οργανική ή μέσω εξαγορών μένει να φανεί. Ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και ιδιοκτήτης του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης, εκτίμησε πως το deal Μασούτη – Κρητικού σηματοδοτεί την απαρχή ενός νέου κύκλου συγκέντρωσης στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. «Φαίνεται πως ο τροχός άρχισε να κινείται και προβλέπω ότι μέσα στα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια θα δούμε σημαντικές ανακατατάξεις, με περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο», ανέφερε.
Σε σχέση με τη στρατηγική του ομίλου Metro, ο κ. Παντελιάδης εμφανίστηκε επιλεκτικός: «Κοιτάμε όλες τις περιπτώσεις εξαγορών, αλλά μέχρι τώρα δεν έχουμε προχωρήσει. Είτε γιατί δε μας άρεσαν είτε γιατί δεν ήμασταν διατεθειμένοι να δώσουμε το ποσό που πρόσφεραν άλλοι. Προτεραιότητα για εμάς είναι η διατήρηση της υγιούς κερδοφορίας. Επανεπενδύουμε το μεγαλύτερο μέρος των κερδών μας και παραμένουμε επιλεκτικοί. Αν δεν υπάρξει προστιθέμενη αξία, μπορεί να μην προχωρήσουμε σε καμία εξαγορά».
Πηγή: palo.gr