Διεθνής διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια

Διεθνής διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια

Στην προκήρυξη  διεθνούς διαγωνισμού  για την “Εγκατάσταση Πλήρους Ηλεκτρονικού Συστήματος Αναλογικής Χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση” σε όλους τους αυτοκινητόδοόμους της χώρας, προχώρησε το υπουργείο Υποδομών.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου του 2018, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί μετά τη δημοσίευση της περίληψης της Διακήρυξης στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου, η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος για την αναλογική χρέωση διοδίων τελών σε κάθε αυτοκινητόδρομο της ελληνικής επικράτειας πλεονεκτεί σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο σύστημα χρέωσης καθόσον εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο αφενός την προσαρμογή προς την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία και αφετέρου τη μέγιστη δυνατή κοινωνική αποδοχή της.
 
Η αναλογική χρέωση
Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου, το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ. περίπου και με δίκαιες διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αδιάλειπτης ροής (free – flow), με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά και αναλογικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης, και μόνο με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διόδιου τέλους. Συγκεκριμένα, θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών, ήτοι:
1. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια “Εποχούμενη Συσκευή” (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),
2. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα, η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές ηλεκτρονικής διαχείρισης μεταφορών.
Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο (είσοδος – έξοδος) ενώ μετά την είσπραξη του διόδιου τέλους, τα στοιχεία θα διαγράφονται από το σύστημα για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
Από το 2008, οπότε υπεγράφησαν οι συμβάσεις παραχώρησης των βασικών οδικών αξόνων της χώρας, ο χάρτης των διοδίων άρχισε σταδιακά να μεταβάλλεται, καθώς τα έσοδα από τα διόδια συνυπολογίστηκαν ως πηγή χρηματοδότησης των έργων. Χαρακτηριστικό είναι ότι η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα κόστιζε το 2005 11,20 ευρώ (σήμερα η ίδια διαδρομή κοστίζει 61,30 ευρώ), ενώ η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα – Αθήνα 6,4 ευρώ (σήμερα 22,80 ευρώ).
Φυσικά, οι αυτοκινητόδρομοι εκείνης της εποχής δεν έχουν σχέση με τους σημερινούς από πλευράς ταχύτητας και κυρίως ασφάλειας, ωστόσο τα διόδια είναι πλέον ένας ανασταλτικός παράγοντας για τα μακρινά ταξίδια.
 
Κόστος διαδρομής
Σε σχέση με την εικόνα που επικρατούσε πριν από μια δεκαετία, ο χάρτης των διοδίων είναι σήμερα σαφώς πιο πολύπλοκος, καθώς περιλαμβάνει δεκάδες μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς διοδίων.
Ας δούμε ποιο είναι το κόστος της διαδρομής Αθήνα – Καλαμάτα.
Ο οδηγός θα διέλθει από τα διόδια δύο εταιρειών (τρία αν χρησιμοποιήσει την Αττική Οδό). Μέχρι την Κόρινθο θα διέλθει από τους σταθμούς διοδίων Ελευσίνας και Ισθμού της «Ολυμπίας Οδού» (συνολικά 3,90 ευρώ) και κατόπιν από τους πέντε σταθμούς του τμήματος Κορίνθου – Καλαμάτας, το οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία Μορέας (Σπαθοβουνίου, Νεστάνης, Γέφυρας Μάναρη, Βελιγοστής και Καλαμάτας). Η συνολική χρέωση του τμήματος αυτού είναι 9,75 ευρώ. Επομένως, η συνολική χρέωση της διαδρομής είναι 13,65 ευρώ (ή 16,45 ευρώ αν ο οδηγός χρησιμοποιήσει και την Αττική Οδό).