Στους κορυφαίους της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου


Οι αυτοκράτορες των ωκεανών δε δίνουν απλώς και φέτος την πρωτιά στην Ελλάδα, ελέγχοντας πάνω από το 15% του παγκόσμιου στόλου, αλλά πρωτοπορούν διεθνώς στις νέες επενδύσεις και διαμορφώνουν τους κανόνες του παιχνιδιού, έτσι ώστε να μην απειλούνται από κανέναν.
Στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας βρίσκεται και το 2014 η Ελλάδα, καταδεικνύοντας ότι η ναυτοσύνη, σε συνδυασμό με την επιχειρηματικότητα, είναι στο DNA του Έλληνα. Η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία βρίσκεται στην πρώτη θέση του κόσμου όσον αφορά στη χωρητικότητα που ελέγχει και το στοιχείο αυτό, σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, είναι σημαντικότερο από τον αριθμό πλοίων.
Η Ελλάδα ελέγχει το 15,17% του παγκόσμιου στόλου βάσει χωρητικότητας με 164 εκατομμύρια τόνους και ακολουθεί η Ιαπωνία με 13,8%, η Κίνα με 13,8%, η Γερμανία με 7,7% και την πεντάδα συμπληρώνει η Κορέα με 4,6%. Η Σιγκαπούρη ελέγχει το 3,98% και η Ταϊβάν το 2,74%.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Clarkson Research Services Limited, τον ακριβότερο στόλο, όπως προκύπτει βάσει του τύπου πλοίων και της τρέχουσας αξίας τους στην αγορά, έχει η Ιαπωνία με αξία τα 100 δισ. δολάρια. Ακολουθούν οι ΗΠΑ με 92 δισ., η Ελλάδα με 72 δισ., η Κίνα με 61 δισ. και η Γερμανία με 60 δισ. δολάρια. Η συνολική αξία του παγκόσμιου στόλου υπολογίζεται στα 809 δισ. δολάρια. Οι πρώτες πέντε χώρες βάσει αξίας στόλου ελέγχουν το 48% και οι 10 πρώτες με το ίδιο κριτήριο το 67% της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας όσον αφορά στα πλοία.
Μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2014, σύμφωνα με τα στοιχεία του Lloyd’s Register – Fairplay και του Committee, ο ελληνικών συμφερόντων ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε ποσοστό 5,7%.
Ειδικότερα, σε αριθμό πλοίων έφτασε τα 3.901, συνολικής χωρητικότητας 290,8 εκατομμυρίων τόνων, αυξημένος κατά 224 πλοία, χωρητικότητας 25,5 εκατομμυρίων τόνων. Σε αυτά υπολογίζονται και 378 πλοία χωρητικότητας 22,4 εκατομμυρίων τόνων που είναι υπό ναυπήγηση.
 
Οι κορυφαίοι
Στους κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες με ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες μη εισηγμένες σε χρηματιστήρια, σύμφωνα με στοιχεία του οίκου Clarkson που καταρτίζει τη λίστα με βάση τον αριθμό πλοίων και όχι τη χωρητικότητα, και οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα, είναι η Costamare Shipping της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, με 65 πλοία, χωρητικότητας 4,2 εκατομμυρίων τόνων.
 
Επενδύσεις
Μέσα στο 2014 οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν υπογράψει συμβόλαια για ναυπηγήσεις πλοίων που αγγίζουν το 16,5% του συνόλου των παραγγελιών σε παγκόσμιο επίπεδο βάσει της χωρητικότητας των πλοίων. Επίσης, έχουν αγοράσει συνολικά 139 πλοία, αξίας 3,4 δισ. δολαρίων. Οι επενδύσεις των Ελλήνων καραβοκύρηδων σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία έως τις αρχές Μαΐου 2014 υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 10 δισ. δολάρια έναντι 5 δισ. το ίδιο χρονικό διάστημα του 2013.
 
Οι στόλοι
Σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων οι Έλληνες πλοιοκτήτες αύξησαν τη δύναμή τους, με πρώτα τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και σιδηρομεταλλευμάτων, τα οποία αυξήθηκαν κατά 116, ενώ 149 είναι υπό ναυπήγηση. Ακολουθούν τα μεταφοράς υγραερίου (LNG), που αυξήθηκαν κατά 43, ενώ 70 είναι υπό ναυπήγηση, 32 δεξαμενόπλοια με 44 υπό κατασκευή, 28 χημικά και μεταφοράς πετρελαϊκών παραγώγων, με 48 να είναι υπό ναυπήγηση, και κατά 19 τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ 61 βρίσκονται στις γιάρδες. Αντίθετα, μειώθηκαν κατά 11 τα εμπορικά (cargo), χωρητικότητας 75.555 τόνων, κατά 9 τα επιβατηγά και κατά 3 άλλων τύπων πλοία.