Διαβεβαιώσεις από Αγγελάκα, ενστάσεις από Μουσουρούλη για τα Δημοτικά λιμενικά ταμεία


 

Συνάντηση χθες του δημάρχου Παν. Νίκα με το γ.γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης

Του Αντώνη Πετρόγιαννη

 

 

Μία ημέρα μετά τη σκληρή επίθεση που εξαπέλυσε εναντίον των μελών της Λιμενικής Επιτροπής Μεσσηνίας, ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παν. Νίκας, μετέβη στην Τρίπολη, όπου είχε συνάντηση με το γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης,  Μανώλη Αγγελάκα, για μια σειρά από ζητήματα, με σημαντικότερα την ίδρυση και λειτουργία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας και τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Ο γενικός γραμματέας δήλωσε κατηγορηματικά και στα ΜΜΕ, ότι οι διαδικασίες για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε ένα μήνα. Επίσης, υποσχέθηκε ότι θα δοθεί απόλυτη προτεραιότητα στη διαχείριση των απορριμμάτων, ιδιαίτερα για τον ενδιάμεσο χρόνο.
Να υπενθυμίσουμε ότι μόλις προχθές ο κ. Νίκας επιτέθηκε στη Λιμενική Επιτροπή, την οποία έχει βάλει στο στόχαστρο, επειδή δήθεν παρεμποδίζει τη διαδικασία ενεργοποίησης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας, αλλά και γιατί απέρριψε την πρόταση του Δήμου για δημιουργία πάρκου στη χερσαία ζώνη λιμένος.
«Στέλνω το μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση, ιδιαίτερα προς τοποθετημένους και διορισμένους, ότι η πόλη είναι εδώ και δε θα υπάρξει καμία ανοχή γι’ αυτό το θέμα» είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος.
Πάντως, η Λιμενική Επιτροπή έχει ενημερώσει το υπουργείο Ναυτιλίας ότι με την ενεργοποίηση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων Καλαμάτας και Πύλου – Νέστορος το σύνολο της περιουσίας του κρατικού Λιμενικού Ταμείου θα μεταβιβαστεί σε αυτά. Κατά συνέπεια, το κρατικό Λιμενικό Ταμείο δε θα μπορεί να εξυπηρετεί τους Δήμους που δεν έχουν συστήσει δικά τους ανάλογα Νομικά Πρόσωπα, δηλαδή της Τριφυλίας, της Δυτικής Μάνης και της Μεσσήνης. Ως εκ τούτου, η Λιμενική Επιτροπή έχει αποφασίσει να «παγώσει» τη διαδικασία μέχρι να δώσει οδηγίες το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Πάντως, ο υπουργός Ναυτιλίας, Κ. Μουσουρούλης, κατά τη διάρκεια της συνάντησης με μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ, τις προηγούμενες ημέρες, εξέφρασε ερωτηματικά για το κατά πόσο τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία «μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις», δηλαδή να έχουν μερίδιο στην «πίτα» της εθνικής χρηματοδότησης, ή κατά πόσο μπορούν να προσελκύσουν ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια.
Ειδικότερα, για το ρόλο των Δήμων είπε: «Μετά την εφαρμογή του “Καλλικράτη” έχουν πολλαπλασιαστεί οι μετατροπές των Λιμενικών Ταμείων σε Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Με λίγες εξαιρέσεις, ο κανόνας είναι ότι οι περισσότεροι Δήμοι έχουν προχωρήσει στην ίδρυση ΔΛΤ, κυρίως οδηγούμενοι από την ανάγκη να βρουν νέες πηγές εσόδων, και δεν έχουν κατανοήσει ακόμη τι χρειάζεται ένα λιμάνι και πώς πρέπει να διοικείται.
Οφείλω να υπενθυμίσω ότι τα έσοδα από τη λειτουργία του λιμανιού είναι ανταποδοτικά και τυπικά πρέπει να δαπανώνται για να καλύπτουν τις ανάγκες – λειτουργικές και επενδυτικές – των λιμανιών και όχι τις άλλες λειτουργικές δαπάνες του Δήμου.
Εξάλλου, στη δεδομένη οικονομική συγκυρία, που οι ευκαιρίες χρηματοδότησης – εθνικές ή/και ευρωπαϊκές – είναι περιορισμένες, τα ΔΛΤ θα πρέπει να ανταγωνιστούν άλλα ελληνικά λιμάνια για την «πίτα» της εθνικής χρηματοδότησης (ΠΔΕ ή ΕΣΠΑ) ή άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (ανταγωνιστικά χρηματοδοτικά προγράμματα) ή για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων.
Το ερώτημα, λοιπόν, είναι αν τα ΔΛΤ θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν στο πλαίσιο της νέας Εθνικής Στρατηγικής για το Λιμενικό Σύστημα. Δεν επιθυμούμε να αποκλείσουμε κανέναν, είμαστε υποχρεωμένοι όμως να ιεραρχήσουμε τις προτεραιότητες, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τα αποτελέσματα και το όφελος για την τοπική και την εθνική οικονομία».