«Αντάρτικο» από βουλευτές της Ηλείας για την «κομμένη» Ολυμπία Οδό


Διαφοροποίηση του Γιάννη Λαμπρόπουλου, που φαίνεται να πείστηκε από τις διαβεβαιώσεις Χρυσοχοΐδη
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
 
Κλυδωνισμούς στη συνοχή της κυβερνητικής πλειοψηφίας προκαλούν οι νέες συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους. Από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, όπου συζητείται η κύρωση των συμβάσεων, βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ δήλωσαν ότι έχουν σοβαρές επιφυλάξεις.
Σε ό,τι μας αφορά για την Ολυμπία Οδό, ο βουλευτής Ηλείας του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Κουτσούκος, επιτέθηκε τόσο στον πρωθυπουργό όσο και στον υπουργό Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκη. «Μας έχει προσβάλλει ο κ. Σαμαράς, γιατί μαζί με τους φορείς του Πύργου ζητάμε να τον δούμε και ενώ βλέπει τον κάθε παράγοντα του αθλητισμού και τον κάθε δήμαρχο Μεσσηνίας, εμάς δε μας βλέπει», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Κουτσούκος εξάρτησε, μάλιστα, την ψήφο του από τις εξηγήσεις που θα δοθούν από τους αρμόδιους για τις «λεόντειες» συμβάσεις.
Προβληματισμό για την τύχη του τμήματος από Πύργο έως Τσακώνα έχει εκφράσει και ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρας.
Αντίθετα, ο βουλευτής Μεσσηνίας, Ι. Λαμπρόπουλος, σε παρέμβασή του στην Επιτροπή, σημείωσε ότι για την τροπή που πήρε το θέμα των αυτοκινητόδρομων υπεύθυνο δεν είναι το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά οι τραπεζίτες και οι εργολάβοι, αφού υπήρχαν τμήματα της Ολυμπίας Οδού ώριμα από κάθε άποψη.
Στη συνέχεια κατηγόρησε ως «στείρα» την κριτική «όχι σε όλα» και υποστήριξε ότι με την έναρξη των έργων θα ωφεληθεί μεγάλος μέρος των πολιτών.
Στάθηκε σύμφωνος με τις τελευταίες εξαγγελίες του κ. Χρυσοχοΐδη, αλλά σχολίασε ότι στη σύμβαση θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη διάταξη – χρονοδιάγραμμα για έναρξη του κομμένου τμήματος με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. «Θα παρακολουθούμε από κοντά τα πράγματα και θα πρωτοστατήσουμε να ξεκινήσει το έργο μέσα στο πρώτο εξάμηνο και να δημοπρατηθεί για να μη μείνει στα χαρτιά», συμπλήρωσε.
Σε αντίθεση με το βουλευτή Μεσσηνίας, ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας, Χαρ. Καφύρας, σε χθεσινή του συνέντευξη εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις επί των δεσμεύσεων για έναρξη του «κομμένου τμήματος» της Ολυμπίας Οδού μέσα στο 2014.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «η κατάθεση στις 29/11/2013 των τροποποιημένων Συμβάσεων στη Βουλή δεν καθησυχάζει τις επιφυλάξεις που εξέφρασα και που ήταν συνοπτικά οι εξής:
-Δεν αναιρείται η ουσία της απόφασης με την οποία εξαιρείται το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα από τις τροποποιημένες Συμβάσεις Παραχώρησης. Όταν θα ξεκινούν όλοι μα όλοι οι αυτοκινητόδρομοι σε όλη την Ελλάδα, μόνο στο τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα δε θα κατασκευάζεται τίποτα. Δεν καθορίζονται οι πήγες και οι ρυθμοί χρηματοδότησης. Δεν υπάρχει σαφές και πλήρες χρονοδιάγραμμα για την όλη τη διαγωνιστική διαδικασία και την ωρίμανση του έργου για να δημοπρατηθεί. Δεν απαντήθηκε με πειστικό τρόπο η αναγκαιότητα σύνταξης νέων μελετών (περιβαλλοντικές, γεωλογικές κ.λπ) και η δυνατότητα ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ- ΣΕΣ 2014-2020, το οποίο σημειωτέον δε χρηματοδοτεί μεγάλα έργα υποδομής και το οποίο εν τέλει δεν έχει ακόμη συγκροτηθεί και εγκριθεί από τη χώρα μας και από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όσον αφορά στις τροποποιημένες συμβάσεις που κατατέθηκαν στη Βουλή, το κύριο και καθοριστικό είναι ότι δεν υπάρχει δεσμευτική νομοθετική ρύθμιση που να καθορίζει το χρόνο δημοπράτησης, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τις πηγές χρηματοδότησης.
Έτσι προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα: Ενώ το έργο Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα ουσιαστικά απεντάσσεται και δεν επανακινείται, αναφέρεται ως πιθανότητα, τυχόν, ενδεχομένως, δηλαδή εκφράζεται με μια αβεβαιότητα και πιθανολόγηση.
Δεν καθορίζονται οι πηγές χρηματοδότησης, αλλά όπως αναφέρεται στην Ειδική Έκθεση (Άρθρο 75 παρ.3 του Συντάγματος): “Η ανωτέρω δαπάνη θα αντιμετωπιστεί από τις πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού και ενδεχομένως με κοινοτική συγχρηματοδότηση”, όταν το ΕΣΠΑ- ΣΕΣ 2014-2020 δεν έχει διαμορφωθεί (δε χρηματοδοτεί μεγάλα έργα υποδομής και είναι δεδομένη η δυσκολία ένταξης σε αυτό) και με παγκοίνως γνωστή τη στενότητα του κρατικού προϋπολογισμού λόγω της οικονομικής κρίσης.
Δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα, αλλά μόνο εκφράζεται η δυνατότητα του Δημοσίου στο μέλλον να κατασκευάσει το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα.
Στο άρθρο 5 του νόμου, ενώ χαρακτηρίζεται ως έργο άμεσης προτεραιότητας και να δημοπρατηθεί εντός του έτους 2014, δεν καθορίζονται οι τρόποι, οι διαδικασίες και ο τρόπος και ο χρόνος σύνταξης ή εξεύρεσης, οι μελέτες που απαιτούνται ώστε αυτό γίνει πράξη (η δημοπράτηση) εντός του 2014.
Παρότι υπήρξε δέσμευση ότι θα υπάρξει νομική δέσμευση που θα εγκρίνεται από τη Βουλή, ταυτόχρονα με την τροποποίηση των Συμβάσεων, αυτή η νομοθετική πρόταση δεν υπάρχει, δεν έχει κατατεθεί μέχρι τώρα στη Βουλή. Ενώ δέχτηκε ο υπουργός “επιπλέον νομική δέσμευση», αυτή δεν υφίσταται.
Συνοπτικά και τελικά, το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα μετατίθεται στο μέλλον μέχρι το 2018 και το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να ζητήσει την έναρξη των εργασιών κατασκευής οποιουδήποτε από τα τμήματα αυτά. Αν χρειαστεί επιπρόσθετη χρηματοδότηση από το κράτος, τότε δέχεται να τη δώσει κατόπιν νέας συμφωνίας!».