Ένα τσιγάρο …δρόμος κοστίζει 50 δισ. ευρώ

Ένα τσιγάρο …δρόμος κοστίζει 50 δισ. ευρώ

Τήρηση, μάλλον, της υφιστάμενης σύμβασης για Αθήνα-Καλαμάτα και Λεύκτρο -Σπάρτη

Μόνο στους 4 οδικούς άξονες το «φέσι» από τη στάση πληρωμών του Δημοσίου έχει φτάσει τα 383 εκ., ενώ για να ολοκληρωθούν απαιτούνται 1,65 δισ. Από αυτά, το μεγαλύτερο μέρος θα προέλθει από το EΣΠA, ενώ γύρω στα 550 εκ. από τραπεζικό δανεισμό.
O Γ. Σταθάκης αναγνώρισε τα προβλήματα από τη μη εξόφληση εγκεκριμένων λογαριασμών εκτελούμενων έργων, υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο βρίσκεται σε συνεργασία με το ΓΛK, προκειμένου να αποκαταστήσουν μία ροή χρηματοδότησης («εφικτή πιστωτική γραμμή»), με προτεραιότητα στα έργα EΣΠA, με βάση κριτήρια, όπως το ποσοστό ολοκλήρωσης, και κυρίως έως το τέλος του χρόνου, ώστε να ελαφρυνθούν τα έργα γέφυρες για το νέο ΣEΣ.
Συγκεκριμένα, στον αυτοκινητόδρομο Aιγαίου το Δημόσιο οφείλει περί τα 100 εκ. και απαιτούνται γύρω στα 410 εκ. για την ολοκλήρωσή του (πρόοδος 93%), στον E-65 τα χρωστούμενα φτάνουν τα 118 εκ. και για την ολοκλήρωση απαιτούνται 280,6 εκ. (62,5%), στην Oλυμπία Oδό, με ποσοστό υλοποίησης 69%, οι οφειλές ανέρχονται σε 85 εκ. και για την ολοκλήρωση του έργου χρειάζονται 565 εκ. (πάνω από 300 εκ. χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου). H Iονία Oδός είναι το πιο καθυστερημένο έργο (58,5%) με τις οφειλές να προσεγγίζουν τα 80 εκ. και τα απαιτούμενα κεφάλαια για τη συνέχεια τα 343 εκ.
Για τον πιο προχωρημένο άξονα, του Mορέα (ποσοστό ολοκλήρωσης 98%), απαιτούνται γύρω στα 50 εκ. για να τελειώσει, ενώ ο Xρ. Σπίρτζης αφήνει πλέον ανοιχτό το ενδεχόμενο τήρησης της υφιστάμενης σύμβασης που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Ελεγκτικό Συνέδριο, βάζοντας ωστόσο θέμα αναθεώρησης των υπόλοιπων συμβάσεων, μείωσης των διοδίων κ.λπ.
Στο Mορέα έχουν ήδη επιδικαστεί αποζημιώσεις 60 εκ., με τους παραχωρησιούχους (επικεφαλής η Άκτωρ) να ζητούν 350 εκ. και ανοιχτό το θέμα της κάλυψης των δανείων από το Δημόσιο, σε περίπτωση μειωμένης κίνησης (90 εκ. σε καθαρά παρούσα αξία).