29 χρόνια από τον καταστροφικό σεισμό της Καλαμάτας (σπάνιες φωτογραφίες και βίντεο)

29 χρόνια από τον καταστροφικό σεισμό της Καλαμάτας (σπάνιες φωτογραφίες και βίντεο)

Στις 20.21, όπως έμεινε για πάντα χαραγμένο στο ρολόι του τρούλου της Υπαπαντής που κατέρρευσε, η πόλη άλλαξε για πάντα.
Έξω από το Πάνθεον , Φωτογραφία Νίκου Ηλιόπουλου

Η πολυκατοικία που κατέρρευσε στο νησάκι, Φωτογραφία Νίκος Ηλιόπουλος


Το χτύπημα του Εγκέλαδου ήταν φονικό και 22 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τα 6.2 Ρίχτερ, ενώ πάνω από 300 ήταν οι τραυματίες.


Οι καταστροφές στον Ιερό Ναό της Αγ. Βαρβάρας στην οδό Κανάρη , φωτογραφία Νίκου Ηλιόπουλου

Τα ιστορικό κέντρο Καλαμάτας μετά τον καταστροφικό σεισμό, Φωτογραφία Νίκος Ηλιόπουλος

Οι ζημιές ήταν επίσης πολλές, στα σπίτια αλλά και σε δημόσια κτήρια, καθώς και στα περισσότερα σχολεία. Χαρακτηριστικά, το 70% των κτηρίων της πόλης κρίθηκε ακατάλληλο.

Μεγάλες καταστροφές στην οδό Βαλαωρίτου, φωτογραφία Νίκου Ηλιόπουλου

Η οδός Σιδηροδρομικού Σταθμού μετά το σεισμό , φωτογραφία Νίκος Ηλιόπουλος


Ο δε σεισμός της Δευτέρας 15 Σεπτεμβρίου και τα 5,6 Ρίχτερ αποτελείωσαν ό,τι είχε αφήσει ο μεγάλος πρώτος σεισμός.

Διάσωση της 16χρονης Δήμητρας Μασουρίδη στην οδό Κολοκοτρώνη 8, Φωτογραφία Νίκος Ηλιόπουλος
Ταυτόχρονα, η Καλαμάτα ερήμωσε, καθώς αρκετοί κάτοικοι έφυγαν για τα χωριά της μεσσηνιακής υπαίθρου.
Στην ύπαιθρο πέρασαν οι Καλαματιανοί τα πρώτα βράδια μετά το χτύπημα του εγκέλαδου, φωτογραφία Νίκου Ηλιόπουλου
Για μεγάλο διάστημα αρκετά σχολεία στεγάστηκαν σε σκηνές, λυόμενα, ακόμα και σε στρατόπεδα, στον πιο βαρύ ομολογουμένως χειμώνα που θυμάται η πόλη μέχρι και σήμερα.
Ο πιο βαρύς χειμώνας της Καλαμάτας, με το χιόνι να πέφτει το Μάρτη του 1987 ,Φωτογραφία Νίκος Ηλιόπουλος
Από την πρώτη στιγμή η Καλαμάτα έγινε το επίκεντρο της χώρας και όχι μόνο. Η βοήθεια ήταν μεγάλη, ενώ άμεσα έφτασαν συνεργεία ξένων μέσων διάσωσης.
Η οδός Αριστομένους λίγες ημέρες μετά το σεισμό , στο ύψος του σημερινού πεζοδρόμου, φωτογραφία Νίκου Ηλιόπουλου
Μεγάλη ήταν και η συμβολή των Ελλήνων πυροσβεστών, ενώ μετά τους σεισμούς της Καλαμάτα δημιουργήθηκε η ΕΜΑΚ από το Πυροσβεστικό Σώμα.
Επιχειρησιακό κέντρο στο δημοτικό Αναψυκτήριο της Καλαμάτα τις πρώτες ημέρες μετά το σεισμό , φωτογραφία του Νίκου Ηλιόπουλου

Το "Μαριάννα" φιλοξένησε εκατοντάδες σεισμόπληκτες οικογένειας το χειμώνα του 1986-87 στην Καλαμάτα, Φωτογραφία Νίκος Ηλιόπουλος
Η Καλαμάτα ξεπέρασε τα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν το σεισμό και θωρακίστηκε, μαθαίνοντας να ζει με τον Εγκέλαδο. Λένε, άλλωστε, ότι η μοίρα των ανθρώπων που ζουν σε μια τόσο όμορφη περιοχή είναι συνυφασμένη με το να μάθουν να συμβιώνουν με τους σεισμούς …
Η καταστροφή στον ναό των Αγίων Αποστόλων , φωτογραφία Νίκου Ηλιόπουλου
Μετά τους σεισμούς του 1986 οι μόνες εγκαταστάσεις εφημερίδας που στοιχειωδώς στέκονταν όρθιες ήταν του «Θάρρους».
Καλαματιανά Νέα, 20 Σεπτεμβρίου 1986
Ο Γιάννης Αποστολάκης, εκδότης και διευθυντής του «Θ», τότε, με το ήθος που τον διέκρινε, έκρινε πως θα ήταν απαράδεκτο να εκμεταλλευθεί την τραγική εκείνη κατάσταση της πόλης του, αφήνοντας τις άλλες εφημερίδες («Ελευθερία» και «Σημαία») να μην μπορούν να εκδοθούν.
Θάρρος, 13 Σεπτεμβρίου 1986 - Στο κάτω μέρος του φύλλου η είδηση για τα εγκαίνια της γραμμής Καλαμάτας - Κρήτης με το πλοίο "Πάρος"
Έτσι, κάλεσε τους υπόλοιπους εκδότες, προκειμένου στις εγκαταστάσεις του «Θ» να βγαίνει κοινή έκδοση, για όσο χρόνο χρειαστεί, με τον τίτλο «ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΑ ΝΕΑ».

Κ.Γαζ.




*Ο Νίκος Ηλιόπουλος φωτογράφισε μεγάλο μέρος της Καλαμάτας, κυρίως τις τρεις πρώτες μέρες μετά τον κύριο σεισμό του Σαββάτου, 13 Σεπτεμβρίου 1986. Μέρος του φωτογραφικού του αρχείου από τους σεισμούς του 1986 παρουσιάζεται σήμερα. Ο Νίκος Ηλιόπουλος γεννήθηκε και ζει στην Καλαμάτα. Η ενασχόλησή του με τη φωτογραφία ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν… ενώ έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Καλαμάτα και την Αθήνα. Έχει, επίσης, επιμεληθεί πολλών φωτογραφικών εκθέσεων στο Καλλιτεχνικό Στέκι, στο Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας και στο καφέ «Κούνιες», ενώ έχει κατά καιρούς συνεργαστεί με το Δήμο Καλαμάτας και πολλούς φορείς πολιτισμού, όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού, θεατρικές ομάδες, ομάδες χορού κ.ά. Ακόμα, φέρει την ευθύνη σύστασης της φωτογραφικής ομάδας στο Καλλιτεχνικό Στέκι, στο οποίο τα τελευταία 6 χρόνια μεταφέρει την εμπειρία του σε νέους φωτογράφους μέσα από σεμινάρια φωτογραφίας.