Κάποιοι… πανηγυρίζουν για το «Μορέα» , αλλά λείπουν τα επίσημα στοιχεία

Κάποιοι… πανηγυρίζουν για το «Μορέα» , αλλά  λείπουν τα επίσημα στοιχεία

Στη Βουλή δεν κατατέθηκαν οι συμφωνίες απαιτήσεων (αποζημιώσεων) του παραχωρησιούχου και του κατασκευαστή, από τις οποίες θα προέκυπτε η πλήρης εικόνα
 
 
Μετά τα «πανηγυρικά» της συνάντησης του δημάρχου Παν. Νίκα και του γενικού γραμματέα Υποδομών, Γ. Δέδε, χθες στο Δημαρχείο Καλαμάτας ακολούθησε συνέντευξη Τύπου, με τη συμμετοχή και των δύο βουλευτών Μεσσηνίας.
Από την πλευρά του «Θάρρους» ρωτήσαμε πώς είναι δυνατό ο ΣΥΡΙΖΑ το 2014 να κατηγορεί τις συμβάσεις παραχώρησης για τους αυτοκινητόδρομους ως λεόντειες υπέρ των μεγαλοεργολάβων και στο τέλος του 2015 να υπογράφει με τον «Μορέα», έναν από τους πόλους της διαπλοκής σύμφωνα με την κυβέρνηση.
Η ερώτηση αφορούσε στη βουλευτή Γιώτα Κοζομπόλη, αλλά απάντησε και ο γενικός γραμματέας.
Η απάντηση που λάβαμε, μας θύμισε την τελευταία θέση του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα: «Είναι προφανές ότι ούτε η τυφλή σύγκρουση, ούτε η επιστροφή στην αντιπολίτευση, ούτε η οικειοθελής αποχώρηση από τις κυβερνητικές ευθύνες, συνιστά αριστερή στρατηγική».
Η βουλευτής επανέλαβε την άποψη που είδε το φως της δημοσιότητας τις προηγούμενες ημέρες.  Η διαπραγμάτευση της παρούσας κυβέρνησης με τον παραχωρησιούχο κατέληξε σε μια αναθεωρημένη σύμβαση,  που προβλέπει: την ολοκλήρωση των εργασιών,  το αργότερο, τον Αύγουστο του 2016. Την υποχρέωση του  παραχωρησιούχου να καταρτίσει και  υποβάλει προς έγκριση στο Δημόσιο, το αργότερο δύο μήνες πριν από το τέλος των εργασιών κατασκευής, την ανάπτυξη του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων που έχει εγκατασταθεί στο έργο. Την  υποχρέωση για σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης, για την τροποποίηση και την μείωση των διοδίων. Την υποχρέωση του παραχωρησιούχου να προχωρήσει στην παροχή κλιμακωτών εκπτώσεων μέχρι και 70% σε συχνούς τοπικούς χρήστες του αυτοκινητόδρομου, ανάλογα με τον αριθμό διελεύσεων. Την απαλλαγή ατόμων ειδικών κατηγοριών, από την καταβολή διοδίων, που θα γίνεται μέσω ειδικής κάρτας. Την αντιμετώπιση του προβλήματος των μόνιμων κατοίκων, όπου δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτησή τους, με την καθιέρωση ειδικής ρύθμισης. Την ελεύθερη δίοδο των εκλογέων και την άνευ καταβολής αντιτίμου διοδίων διέλευσή τους από τους σταθμούς διοδίων του έργου καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας της διεξαγωγής των εθνικών και αυτοδιοικητικών εκλογών.
Επιπλέον, ο παραχωρησιούχος ανέλαβε την υποχρέωση να εκπονήσει και να παραδώσει στο υπουργείο τρεις  μελέτες για το Νομό Μεσσηνίας: α) τη μελέτη Καλό Νερό-Τσακώνα, σύνδεση με αυτοκινητόδρομο Κυπαρισσίας, προϋπολογισμού 6 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ, β) τη μελέτη και εργασίες αναβάθμισης με παρακάμψεις της εθνικής οδού Καλαμάτας- Ριζόμυλου, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίου ευρώ συν ΦΠΑ και γ) τις μελέτες του οδικού άξονα Ριζόμυλου-Πύλου, παράκαμψη Πύλου-Μεθώνης, προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ. Συνολικά με το ΦΠΑ 12.300.000.
Όμως, από τα σημαντικότερα οφέλη της διαπραγμάτευσης είναι η τροποποίηση προς όφελος του Δημοσίου του υπολογισμού των αποζημιώσεων προς τον παραχωρησιούχο. Με την αναθεωρημένη σύμβαση ο παραχωρησιούχος και ο κατασκευαστής παραιτούνται από το μεγαλύτερο μέρος των αξιώσεών τους για καταβολή αποζημιώσεων από το ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από την αρχική σύμβαση παραχώρησης. Το ποσό από το οποίο παραιτούνται ανέρχεται σε 106,6 εκ. ευρώ.
Από την πλευρά του, ο κ. Δέδες παραδέχτηκε ότι οι μέχρι σήμερα συμβάσεις παραχώρησης δεν ήταν αυτό που ήθελε η κυβέρνηση, έπασχαν υπέρ των εργολάβων, αλλά με διαπραγμάτευση έγινε δυνατό να μειωθεί η… χασούρα. «Σε κάθε περίπτωση, δεν είχαμε άλλη επιλογή, διότι μόνο για αποζημιώσεις στην κοινοπραξία, αν δεν ολοκληρωνόταν το έργο, θα πληρώναμε εκατομμύρια ευρώ» σχολίασε
Ωστόσο, απ’ όσα γνωρίζουμε, κατά τη διάρκεια συζήτησης του θέματος στη Βουλή, ο αρμόδιος υπουργός, Χρ. Σπίρτζης, δεν κατέθεσε τις συμφωνίες απαιτήσεων (αποζημιώσεων) του παραχωρησιούχου και του κατασκευαστή, από τις οποίες θα προέκυπτε η πλήρης εικόνα για τη συμφωνία.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη