O «χαμένος» ΜΟΡΕΑΣ τα παίρνει όλα και ξεκινά..

O «χαμένος» ΜΟΡΕΑΣ τα παίρνει όλα και ξεκινά..

Τέλος Αυγούστου στην κυκλοφορία η περιμετρική Καλαμάτας
 
Το υπουργείο μιλά για “ψαλίδισμα” εκατομμυρίων ευρώ από τη συμβατική υποχρέωση του Δημοσίου προς τους εργολάβους
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
 
Θα πρέπει να περιμένουμε τη συζήτηση στη Βουλή, η οποία αναμένεται να γίνει σήμερα, για να μάθουμε, τελικά, τι συμφωνήθηκε μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του “Μορέα”, προκειμένου το εναπομείναν έργο του αυτοκινητόδρομου να μπει ξανά σε τροχιά υλοποίησης. Το σίγουρο είναι ότι αυτός που δεν πρόκειται να χάσει από τη σύμβαση είναι η κοινοπραξία.
Θα είχε ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε κάποια στιγμή ποιος ήταν ο προϋπολογισμός του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα και πόσο τελικά πρόκειται να πληρώσουν οι πολίτες.
Σε κάθε περίπτωση, κύκλοι του αρμόδιου υπουργείου υποστηρίζουν ότι τελικά ο Μορέας θα λάβει κάποια εκατομμύρια λιγότερα από αυτά που διεκδικούσε, περίπου 106,6 εκατομμύρια ευρώ, όπως αναφέρει η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο να προχωρήσει ως “μπόνους” στο Δημόσιο κάποιες μελέτες εφαρμογής σε έργα όπως Καλό Νερό – Τσακώνα και Καλαμάτα- Πύλος.
Η δε τροποποιημένη σύμβαση έχει ισχύ από τις 9 Δεκεμβρίου, μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της Παραχωρησιούχου Μορέας ΑΕ (που αποτελείται από τους ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, J&P ΑΒΑΞ, ΙΝΤΡΑΚΟΜ), καθώς, όπως αναφέρεται στην αρχή του σχετικού κειμένου, “κυρώνεται και αποκτά ισχύ η από 9.12.2015 Συμφωνία Τροποποίησης Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης”. Αυτό σημαίνει και το τέλος της αναμονής για το έργο, από τους κατοίκους αλλά και τους επαγγελματίες, και την έναρξη των εναπομεινουσών εργασιών.
Το περασμένο Σάββατο η σχετική τροποποιημένη σύμβαση κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων για να επικυρωθεί από το Σώμα με το άρθρο 43 του πολυνομοσχεδίου, το οποίο φαίνεται να καλύπτει και τα… προαπαιτούμενα των εργολάβων.
Σύμφωνα με τη νέα σύμβαση, ως χρόνος έναρξης ορίζεται η 1η Ιανουαρίου 2016. Η ολοκλήρωση των έργων θα έχει χρονικό ορίζοντα 4 μηνών για τον κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη (δηλαδή για τις 30 Απριλίου 2016) και 8 μηνών για τα υπόλοιπα τμήματα που περιλαμβάνουν και την Περιμετρική Καλαμάτας (δηλαδή για τις 31 Αυγούστου 2016).
Να σημειωθεί πως ο κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη στην αρχική του 4μηνη παράδοση θα αφορά στον αυτοκινητόδρομο και όχι τους παράπλευρους, που θα ολοκληρωθούν στην προθεσμία των 8 μηνών.
Η χρονοαπόσταση Αθήνας-Σπάρτης αναμένεται να συρρικνωθεί στις 2 ώρες, μεταμορφώνοντας για πάντα τις οδικές μεταφορές προς τη Νότιο-Ανατολική Πελοπόννησο.
Το μέγιστο ποσό πρόσθετης περιόδου επιδότησης λειτουργίας από το υπουργείο Υποδομών ορίστηκε σε 330 εκατομμύρια ευρώ σε τρέχουσες τιμές, πράγμα που σημαίνει πως μέχρι το τέλος της διάρκειας της σύμβασης το συγκεκριμένο ποσό θα αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τον πληθωρισμό.
Αξίζει να σημειώσουμε πως οι λειτουργικές δαπάνες του παραχωρησιούχου σε αυτή την περίοδο έχουν εκτιμηθεί για 497.741.161 ευρώ.
Μετά την προχθεσινή κατάθεση προς κύρωση στη Βουλή της αναθεωρημένης σύμβασης του αυτοκινητόδρομου Μορέα και τα χαμόγελα που έφερε, ήρθε η ώρα να κάνουμε μία πρώτη αποτίμηση των νέων δεδομένων της συμφωνίας υπουργείου-παραχωρησιούχου.
Σε ένα πρώτο συμπέρασμα το βασικό σχόλιο είναι το πέρασμα στην κατασκευαστική περίοδο και πάλι, έπειτα από 2,5 χρόνια πάγου. Μάλιστα, αυτό το πέρασμα αναμένεται να είναι το πλέον σύντομο, καθώς, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση για τη νέα σύμβαση, όλες οι κατασκευές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Αυγούστου 2016, με την προϋπόθεση ότι η σύμβαση θα ψηφιστεί και θα ξεκινήσει και πάλι η περίοδος κατασκευής την 1η Ιανουαρίου 2016.