Αντιφατικά μηνύματα για το Πάτρα- Καλαμάτα


Το ένα υπουργείο το θεωρεί σίγουρο έργο και το άλλο το έχει… «γραμμένο» 
Κάποιος μας κοροϊδεύει και, μάλιστα, ψιλό γαζί! Δεν εξηγείται διαφορετικά.
Στην προχθεσινή εκδήλωση στην Καλαμάτα από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Πελοποννήσου παρουσιάστηκε η μελέτη του σιδηροδρομικού έργου Πάτρα- Πύργος – Καλαμάτα.
Σε αυτήν, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, Γιώργος Δέδες, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Αθανάσιος Βούρδας και ο προϊστάμενος του Τμήματος Μελετών της ΕΡΓΟΣΕ, Μιχάλης Αναστασάκης, διαβεβαίωσαν το κοινό ότι το έργο είναι ζωντανό, παρά τα 600 εκατομμύρια που απαιτούνται για την υλοποίησή του.
Μάλιστα, ο κ. Δέδες τόνισε ότι πρόκειται από τα βασικά έργα που η κυβέρνηση διαπραγματεύεται να εντάξει σε πρόγραμμα υποδομών, που θα χρηματοδοτηθεί κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Επίσης, το ίδιο έργο είναι μεταξύ των 25 που έχει προτείνει η κυβέρνηση για ένταξη στο λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ». Για το τμήμα Πάτρα-Πύργος (και Κατάκολο-Αρχαία Ολυμπία) υπάρχουν πλήρεις μελέτες, εγκεκριμένες, με τεύχη δημοπράτησης. Για το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Καλαμάτα υπάρχουν προμελέτες. Όμως, η ολοκλήρωση των μελετών στο τμήμα αυτό θα ενταχθεί στο συνολικό έργο, καθώς τόσο για την ΕΡΓΟΣΕ όσο και για την κυβέρνηση πρόκειται για ενιαίο έργο που «δεν επιμερίζεται».
Μόλις την περασμένη Πέμπτη, όμως, ο υπουργός Ανάπτυξης, Γιώργος Σταθάκης, σημείωνε, απαντώντας στη Βουλή σε σχετική ερώτηση των βουλευτών Κωστή Χατζηδάκη (Ν.Δ.) και Βασίλη Κεγκέρογλου (ΔΗΣΥ), ότι από το “πακέτο Γιουνκέρ” στον κλάδο των υποδομών και των μεταφορών περιλαμβάνονται 5 έργα συνολικά: η ανάπτυξη υδατοδρομίων, η νότια επέκταση του περιφερειακού Υμηττού, έργα προαστιακού σιδηροδρόμου, έργα ανάπτυξης του λιμανιού του Λαυρίου και η υποθαλάσσια οδική ζεύξη Πέραμα-Σαλαμίνα.
Ο συνολικός εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι 1,445 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε ο κ. Σταθάκης, πρόκειται για 42 έργα είτε «εμπλοκής Δημοσίου» είτε αμιγώς ιδιωτικά. Σύμφωνα, δε, και με όσα λέγονται, παρά την πρόταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να προωθηθεί το έργο, οι εισηγήσεις που δέχθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης από συνεργάτες του ήταν αρνητικές, καθότι το συγκεκριμένο έργο κρίθηκε αμφίβολης βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας, ένεκα του υψηλού κόστους και της περιορισμένης αστικής πυκνότητας της περιοχής στο τμήμα μετά την Πάτρα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η άποψη που έχει αποκρυσταλλώσει το υπουργικό επιτελείο είναι ότι το έργο δε θα συγκεντρώσει ιδιαίτερο επενδυτικό ενδιαφέρον, συνεπώς η μόχλευση πόρων από το «πακέτο Γιούνκερ» θα απέβαινε ανεπιτυχής.
Με δεδομένο ότι εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης δεν υπάρχει, αφού το ΕΣΠΑ 2014-2020 θεωρείται ήδη «υπερφορτωμένο», περισσότερο πιθανή θεωρείται η απένταξη έργων παρά η προσθήκη νέων.
Όσον αφορά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δεν τίθεται καν ζήτημα σε μια χώρα που πληρώνει συντάξεις με εσωτερικά δάνεια και αδυνατεί να εξοφλήσει αποζημιώσεις για σεισμούς ή  πλημμύρες.
Θέση για το ίδιο θέμα πήρε χθες το μεσημέρι και ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας, ο οποίος σημειωτέον απείχε από την εκδήλωση της Κυριακής.
Σε ό,τι αφορά την ουσία του θέματος, δηλαδή το κατά πόσο είναι ρεαλιστικό να εκσυγχρονιστεί και επαναλειτουργήσει η γραμμή Πάτρας-Πύργου-Καλαμάτας, ο δήμαρχος σημείωσε ειδικότερα: «Το τρένο για την Πελοπόννησο είναι μια ιστορία θλιβερή. Έχει εγκαταλειφθεί η γραμμή, έχει εγκαταλειφθεί το V Πελοποννήσου, Πάτρα-Καλαμάτα-Κόρινθος.
Δυστυχώς, είναι και έξω από τη διαδικασία εκχώρησης. Μέσα σε δύο μήνες η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδιωτικοποιιείται, η βασική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που είναι η τροφός του τρένου -από εκεί αποζεί όλο το σύστημα.
Μετά την εκχώρηση της συγκεκριμένης γραμμής θα δούμε τι έχει απομείνει -δεν το λέω εγώ αυτό, το λένε στελέχη του ΟΣΕ. Θα δούμε πώς θα οργανωθεί όλη η κατάσταση, τι ΟΣΕ θα υπάρχει μετά, τι ΕΡΓΟΣΕ θα υπάρχει και αν υπάρχει.
Εν πάση περιπτώσει, αν είναι να κουβεντιάζουμε για μελέτες και για στρατηγικές, πρέπει να έχουμε στα χέρια μας συγκεκριμένα πράγματα για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε. Να εκθέτουμε τις ιδέες και τις απόψεις μας για διάφορα ζητήματα ασφαλώς».
Από την πλευρά μας, να σχολιάσουμε τα εξής: Υπάρχει μια αναγκαία προϋπόθεση για τη σημερινή κυβέρνηση… Όσοι στην Αριστερά συνεχίζουν να επενδύουν σε μια ριζοσπαστική προοπτική, θα πρέπει να είναι σαφείς και ευκρινείς. Δε θα πρέπει να κρύβουν λόγια, δε θα πρέπει να είναι “ευρείς” και “παλλαϊκοί”.
Ο νοών νοείτω…

Του Αντώνη Πετρόγιαννη