Η ελιά ανοίγει το δρόμο προς τις διεθνείς αγορές


Σύμφωνα με έρευνες επιστημόνων

Με ένα κλαδί ελιάς η Ελλάδα προσδοκά να κερδίσει την παγκόσμια αγορά. Αυτό είναι το όραμα του Ολυμπιακού Ινστιτούτου Ελιάς, το οποίο ιδρύθηκε από μια ομάδα περίπου 20 επιστημόνων πριν από τέσσερις μήνες. Πρωταρχικός στόχος του, η ανάδειξη και προβολή του ιστορικού και πολιτισμικού πλούτου της Ελλάδας, αλλά και της ποιότητας των προϊόντων της.
Η ενδογενής ανάπτυξη, η μεταποίηση, αλλά και η σταθερή παρουσία της χώρας μας στις διεθνείς αγορές είναι οι τρεις βασικοί άξονες πάνω στους οποίους κινείται το Ολυμπιακό Ινστιτούτο Ελιάς, το οποίο οφείλει το όνομά του στο γεγονός ότι «η λέξη “ολυμπιακό” είναι γνωστή παγκοσμίως, ενώ η εξαιρετική ποιότητα της ελιάς εδράζεται στην περιοχή της Πελοποννήσου, από την Ηλεία και κάτω», διευκρινίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος, Ευστάθιος Κουτσερής.
Στις προτάσεις του Ολυμπιακού Ινστιτούτου Ελιάς στα πρότυπα μιας αυτοδύναμης τοπικής θεματικής ανάπτυξης, εντάσσεται κι η δημιουργία θεματικών πάρκων αρχίζοντας από την Ηλεία, τη Χαλκιδική και την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας. (σ.σ. βέβαια, στο σημείο αυτό είναι απορίας άξιον γιατί δεν υπάρχει η Μεσσηνία και η ελιά Καλαμών, η οποία αποτέλεσε και την ατμομηχανή για να γίνει γνωστό το συγκεκριμένο προϊόν γνωστό σε όλο τον κόσμο).
«Σε αυτά τα πάρκα θα μπορούν να εκθέτουν και να παρουσιάζουν οι μεταποιητές τα προϊόντα τους, αλλά θα έχουν και την ευκαιρία να συνεργαστούν μεταξύ τους. Θέλουμε να ενώσουμε όλους τους μικρούς τυποποιητές/ παραγωγούς και να τους βοηθήσουμε να προωθήσουν τα προϊόντα τους στην εγχώρια αγορά, αλλά παράλληλα να τους συνδέσουμε με τις αγορές του εξωτερικού», τονίζει ο κ. Κουτσερής, ο οποίος συμπληρώνει ότι ήδη το Ινστιτούτο βρίσκεται σε διαδικασία δημιουργίας μιας τράπεζας δεδομένων των τυποποιητών που δραστηριοποιούνται σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Μάλιστα, το πρώτο θεματικό πάρκο πρόκειται να δημιουργηθεί προς το τέλος του Αυγούστου.
Το μεγαλύτερο «στοίχημα», όμως, του Ολυμπιακού Ινστιτούτου Ελιάς είναι η σύνδεση πολιτισμού και διατροφικής παράδοσης κάθε τόπου κι η προώθηση αυτής της ιδέας σε άλλες χώρες, που θα οδηγήσει στη δημιουργία εμπορικών δεσμών και συνεργασιών.
«Τα χιλιάδες χιλιόμετρα ακτής που υπάρχουν στη χώρα μας δημιουργούν μια διαφοροποίηση του τοπίου, η οποία παράγει ενδημικά είδη. Ήδη, συγκεντρώνουμε όσο το δυνατόν περισσότερα πολιτιστικά, ιστορικά στοιχεία που υπάρχουν γύρω από την ελιά, ενώ παράλληλα συγκεντρώνουμε και υλικό από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, προκειμένου να το αξιοποιήσουμε. Για παράδειγμα, υπάρχουν περίπου 60 παραδοσιακά ελαιοτριβεία διάσπαρτα σε ελληνικές πόλεις, τα οποία λειτουργούν ως μουσεία. Εκεί με πρωταγωνιστή πάντα την ελιά, θα μπορούν να εκτεθούν διάφορες καλλιτεχνικές δημιουργίες κι έργα μαζί με τα προϊόντα», εξηγεί ο κ. Κουτσερής.
Όπως τονίζεται, η επανεκκίνηση της οικονομίας πρέπει να βασίζεται στα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Ελλάδα. Ένα από αυτά είναι ο πρωτογενής της τομέας και ιδιαίτερα προϊόντα που, λόγω και του κλίματός της, έχουν μια ξεχωριστή θέση στην παγκόσμια αγορά, όπως είναι η ελιά και κάθε είδους προϊόντα που συνδέονται με αυτήν.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης