Εξειδικευμένοι ομιλητές στην Καλαμάτα για να μας δείξουν το δρόμο στις εξαγωγές


Μια σπουδαία διημερίδα ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα στο ξενοδοχείο Filoxenia, ενώ συνδιοργανώνεται από τα Ιδρύματα «Καπετάν Βασίλη» και Γεωργίου – Βικτωρίας Καρέλια για τρίτη χρονιά, με στόχο να δείξουν το δρόμο στις μεσσηνιακές επιχειρήσεις για «να ανοίξουν» τα φτερά τους σε νέες αγορές. Παράλληλα, έγινε δικτύωση με μεγάλους ξένους αγοραστές που βρέθηκαν στην Καλαμάτα για αυτό το λόγο και γνώρισαν τα μεσσηνιακά προϊόντα, αρχικά από περίπτερα που είχαν στηθεί στο χώρο.
Κατά τη διημερίδα, που απευθύνεται σε παραγωγούς και μεταποιητές της Μεσσηνίας, θα γίνει ενημέρωση για το πώς τελικά ένα προϊόν από εδώ θα καταφέρει να φτάσει σε έναν καταναλωτή σε όλο τον κόσμο.
Η διημερίδα ξεκίνησε χθες με σύντομους χαιρετισμούς, ενώ ακολούθησαν ομιλίες που αφορούσαν κυρίως στο ελαιόλαδο, το προϊόν που αποτελεί αιχμή του δόρατος, αλλά δεν εξάγουμε όπως πρέπει.
Συγκεκριμένα, στην πρώτη ομιλία ο Christians Greger, εγκεκριμένος γευσιγνώστης ελαιολάδου, μίλησε για το θησαυρό που έχουμε στα χέρια μας. Στα δυνατά μας σημεία συμπεριέλαβε την ποιότητα, την ιστορία μας που είναι συνδεδεμένη με τη Μεσογειακή Διατροφή και τη γνώση που έχουμε στη Μεσσηνία για το ελαιόλαδο. Όμως, έχουμε και αδύνατα σημεία που, σύμφωνα με τον κύριο Greger, είναι: Το σύνδρομο Στάνταλ, ένα σύνδρομο, δηλαδή, που αφού έχουμε κάτι πολύ όμορφο και ποιοτικό (εδώ ελαιόλαδο), μας δημιουργεί άγχος και ταχυπαλμία στην προώθησή του. Το μάρκετινγκ, το οποίο στη Μεσσηνία υστερεί και θέλει πολλή δουλειά ακόμα. Οι πωλήσεις δεν έχουν στήριξη. Η μη καλή γνώση των Αγγλικών ή και άλλων ξένων γλωσσών.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις απειλές που αντιμετωπίζει το μεσσηνιακό ελαιόλαδο, από τις νέες χώρες που μπαίνουν δυναμικά στην παραγωγή και την οικονομική και προσφυγική κρίση, που επηρεάζει τις εξαγωγές.
Κλείνοντας την ομιλία του κάλεσε τους εξαγωγείς ελαιολάδου να πιστέψουν σε αυτό που κάνουν και να δώσουν βάρος, κυρίως, στην ποιότητα, ενώ τους προέτρεψε να ενωθούν και να είναι επιλεκτικοί στις εκθέσεις που συμμετέχουν.
Επόμενος ομιλητής ήταν ο Σαράντος Χαραλαμπόπουλος, διευθυντής διεθνούς ανάπτυξης στους «Χυμούς Χίου». Μιλώντας με βάση την εμπειρία του και αυτό που έχει καταφέρει στην εταιρεία που εργάζεται, ανέφερε πώς ένα προϊόν μπορεί να μπει σε ένα σούπερ μάρκετ του εξωτερικού και πώς πρέπει η εταιρεία που θέλει να εξάγει να το κάνει ελκυστικό στους νέους αγοραστές. Χαρακτηριστικά σημείωσε ότι, όταν ανέλαβε την εταιρεία, γίνονταν εξαγωγές σε τρεις χώρες, ενώ έπειτα από 2,5 χρόνια έχουν φτάσει τις 13. Αυτό επετεύχθη, αφού, μεταξύ άλλων, ανέδειξαν το προϊόν και συμμετείχαν σε εκθέσεις.
Έτσι, με τη σειρά του έδωσε κάποιες συμβουλές στους εξαγωγείς για το πώς μπορούν να επεκταθούν στο εξωτερικό.
Για νομικά θέματα που αφορούν στις εξαγωγές μίλησε ο νομικός της ΤΕΜΕΣ, Μιχάλης Τζαρτζούρας. Όπως τόνισε, είναι σημαντικό να υπάρχουν κάποιοι κανόνες. Αναφέρθηκε στο κανονιστικό πλαίσιο των εξαγωγών, στη σημασία της σύμβασης μεταξύ δύο πλευρών, στη σημασία της μεταφοράς και στην εξασφάλιση της πληρωμής, ενώ κλείνοντας συμβούλεψε τους εξαγωγείς να ζητούν νομικές συμβουλές πάνω σε αυτό το θέμα.
Για ένα ακόμα σοβαρό θέμα, που ουσιαστικά αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο σε μια επιχείρηση, μίλησε ο Κωνσταντίνος Γεωργουλάς, συνεργάτης της Costwise. Το τεράστιο αυτό κεφάλαιο είναι η  κοστολόγηση ενός προϊόντος και τι κανόνες πρέπει να τηρούνται για να υπάρξει το τελικό αυτό νούμερο.
Η διημερίδα συνεχίστηκε με πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες ομιλίες, ενώ ιδιαίτερης σημασίας ήταν τα workshops που πραγματοποιήθηκαν στο ξενοδοχείο. 
Σήμερα Σάββατο θα συνεχιστεί με θέματα που αφορούν στη δημιουργία ενός ισχυρού brand, στο πώς μια εταιρεία μπορεί να «σταθεί» σε μια μεγάλη έκθεση και άλλα.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση