Σφαγείο η νέα είσοδος της Καλαμάτας

Σφαγείο η νέα είσοδος της Καλαμάτας

Αν δεν είναι ήδη, τείνει να γίνει ο πιο επικίνδυνος δρόμος της Μεσσηνίας με τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Ο λόγος για τη νέα είσοδο της  Καλαμάτας, ένα δρόμος με μεγάλη κυκλοφορία, όπου παρά τις προειδοποιητικές πινακίδες των 50 χλμ. για ανώτατο όριο ταχύτητας, κυριαρχούν – δυστυχώς- τα «πολλά γκάζια».
Ανεπίσημα, στην ανθρώπινη οδηγική συμπεριφορά, αποδίδει τη συντριπτική πλειοψηφία των ατυχημάτων και η Τροχαία, αλλά επίσημα, δε στάθηκε δυνατό να ερευνηθούν και πιθανά άλλα αίτια, καθώς δε δόθηκε η απαιτούμενη άδεια από την προϊσταμένη Αρχή για να συμπεριληφθούν στο εν λόγω ρεπορτάζ οι απόψεις της τοπικής Τροχαίας για το θέμα.
Πολλοί  μιλούν για δρόμο με κακοτεχνίες και άλλοι για επικίνδυνη στροφή κοντά στη γέφυρα του ΟΣΕ. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει κυρίαρχος και είναι αυτός που καθορίζει τις εξελίξεις.
Και καθώς από τη φύση του, ο άνθρωπος συνηθίζει να είναι «ατίθασος», όσο κι αν θέτει τη σωματική του ακεραιότητα σε κίνδυνο, η επιβολή αυστηρών μέτρων και ελέγχων, δείχνει να είναι μονόδρομος.
 
Π. ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ: «Ταχύτητα και ασφάλεια δε συνυπάρχουν»
Το “Θάρρος” μίλησε με τον  Παναγιώτη Παπαντωνίου που είναι Διδάκτωρ Πολιτικός Μηχανικός, επιστημονικός συνεργάτης στον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Ε.Μ.Π.
Παράλληλα, είναι και κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στην οδική ασφάλεια και έτσι μας είπε τη δική του άποψη για το φαινόμενο «Νέα Είσοδος Καλαμάτας».
«Την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα έχει μειωθεί σημαντικά κι ειδικά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης 2008-2014, η Ελλάδα κατέγραψε εντυπωσιακή μείωση του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα κατά 49%, ενώ τα οδικά ατυχήματα μειώθηκαν κατά 21%.
 Αυτή η εντυπωσιακή μείωση μπορεί να αποδοθεί στην συνδυαστική επίδραση: α) των πιο συστηματικών πρωτοβουλιών από πλευράς των Αρχών (εντατικοποίηση της αστυνόμευσης, κατασκευή και αναβάθμιση 2.500 χλμ αυτοκινητόδρομων, σχέδια αστικής κινητικότητας) και
β) της βαθιάς οικονομικής ύφεσης, που έφερε νέα κυκλοφοριακά δεδομένα. Παρ’ όλα αυτά, η τάση αυτή φαίνεται να ανακόπτεται το 2015, καθώς για πρώτη φορά από το 2004 παρατηρείται αύξηση του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα.
Σε αντίθεση με τους περισσότερους Ευρωπαίους, οι Έλληνες οδηγοί  εξακολουθούν να μην έχουν αντιληφθεί ότι μέσα στην πολυπλοκότητα της κυκλοφορίας, ταχύτητα και ασφάλεια δεν είναι δυνατόν να συνυπάρξουν. Μεγάλος αριθμός Ελλήνων οδηγεί επιθετικά και με ταχύτητα ακατάλληλη για τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες, αψηφώντας τον κίνδυνο.
Η είσοδος της Καλαμάτας αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα όπου οι επικρατούσες ταχύτητες των οχημάτων δεν είναι δυνατό να συνυπάρξουν με το οδικό δίκτυο με αποτέλεσμα να προκαλούνται συχνά ατυχήματα και να χάνονται ανθρώπινες ζωές.
Πρέπει άμεσα:
– να επισημανθούν οι επικίνδυνες θέσεις στο τμήμα αυτό της εισόδου της πόλης στις οποίες γίνονται επανειλημμένα ατυχήματα
– να ληφθούν άμεσα μέτρα στις συγκεκριμένες θέσεις που θα βελτιώσουν την οδική υποδομή
– να εντατικοποιηθεί η αστυνόμευση από την Τροχαία με έμφαση στις περισσότερο επικίνδυνες παραβάσεις συμπεριφοράς, όπως η ταχύτητα, η χρήση της ζώνης και του κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή με χρήση κινητού τηλεφώνου
– να πραγματοποιηθούν δράσεις με βασικό στόχο την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας για τη σημασία της οδικής ασφάλειας  και
– να συστρατευθούν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς με ένα κοινό και δυνατό επικοινωνιακό μήνυμα για να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι τα ατυχήματα αφορούν όλους και ότι είναι απαραίτητη η αλλαγή συμπεριφοράς.
 
Παρεμβάσεις από την Περιφέρεια
Αν και η νέα είσοδος της  Καλαμάτας, ανήκει σε ένα ιδιαίτερο ιδιοκτησιακό καθεστώς, με ένα τμήμα της να ανήκει στο Δήμο Καλαμάτας και ένα τμήμα της στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η θεματική αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου, επισήμανε πως πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό θέμα που αφορά ανθρώπινες ζωές και ξεπερνά τα όρια των αρμοδιοτήτων σε όποιον και αν ανήκουν.
Όπως τόνισε, ήδη το θέμα απασχολεί την Περιφέρεια και δόθηκε εντολή στις Τεχνικές της Υπηρεσίες, να εξετασθούν λύσεις και μέτρα που πρέπει να ληφθούν άμεσα.
Η κα Νικολάκου, σημείωσε ότι οι Υπηρεσίες θα προτείνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν και πρόθεση της Περιφέρειας είναι να τις εντάξει στην εργολαβία των 600.000 ευρώ που υπάρχει για συντηρήσεις στο οδικό δίκτυο, ώστε αυτές να γίνουν άμεσα.
Για παράδειγμα, μία από τις παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να γίνουν, είναι η κατασκευή αντιολισθητικού τάπητα, τουλάχιστον στο τμήμα από τη Διασπορά έως τον κόμβο του «Ζαφείρη».
Παράλληλα, εντός του Αυγούστου, θα εγκατασταθεί και θα ξεκινήσει εργασίες ο εργολάβος που έχει αναλάβει τα έργο που αφορά αντιπλημμυρικά έργα στη νέα είσοδο, ώστε να μη συγκεντρώνονται στην άσφαλτο νερά το χειμώνα από τις βροχοπτώσεις.

Των Βίκυς Βετουλάκη
Παναγιώτη Μπαμπαρούτση