Hervé Boudon : «Η κόμμωση αλλάζει ανά τους αιώνες κυρίως από πολιτικούς, οικονομικούς, ιστορικούς και κοινωνικούς λόγους»

Hervé Boudon : «Η κόμμωση αλλάζει ανά τους αιώνες κυρίως από πολιτικούς,  οικονομικούς, ιστορικούς και κοινωνικούς λόγους»

Ο παγκοσμίου φήμης γάλλος κομμωτής και ζωγράφος παρουσιάζει την έκθεση του «Η Κόμη ανά τους αιώνες» στην Καλαμάτα
 
 Ο παγκοσμίου φήμης γάλλος κομμωτής και ζωγράφος  Hervé Boudon αφιέρωσε, όπως και οι γονείς του, τη ζωή του στην «αισθητική επί κεφαλής» και παράλληλα στην ιστορική έρευνα, αναζητώντας πηγές σε αρχεία και μουσεία του κόσμου  αποτυπώνοντας, με τη δική του ξεχωριστή ματιά και καλλιτεχνική ευαισθησία, την ιστορία της κόμης ανά τους αιώνες. Από χθες  και μέχρι τις 27 Μαϊου στο «Μουσείο Ελληνικής Φορεσιάς» του Ιδρύματος Καρέλια , στην Καλαμάτα φιλοξενείται η περιοδική έκθεση με έργα του ιδίου που αποτελείται από μια ζωγραφική αναδρομή στην εξέλιξη της κόμης από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή μέσα από την δημιουργική έρευνα 45 ετών του καλλιτέχνη. Λίγη ώρα πριν τα εγκαίνια της έκθεσης, χθες το βράδυ, ο Herve Boudon  μίλησε στο «Θάρρος» για την αγάπη του  για την τέχνη της κομμωτικής, για την καλλιτεχνική του ενασχόληση γύρω απ’ αυτή, για την ιδέα που δημιούργησε αυτή την έκθεση αλλά και  την αγάπη του για την Καλαμάτα, της οποίας είναι συχνός επισκέπτης τα τελευταία 25 χρόνια!
 
 
 
Συνέντευξη στον Κώστα Γαζούλη
 
 
Πως   «γεννήθηκε» η ιδέα να ασχοληθείτε με την ιστορία της κόμης ανά τους αιώνες; 
Όταν ήμουν μικρός ήθελα να γίνω ή κομμωτής ή σχεδιαστής ρούχων. Έγινε τελικά κομμωτής, ακολουθώντας και την οικογενειακή παράδοση, αλλά πρόσθεσα στη δουλειά μου και το σχέδιο. Όταν κάνεις αυτό που αγαπάς τότε κάνεις  τη δουλειά σου με πάθος… Είναι φυσικό να θες να ανακαλύψεις όλο και περισσότερα γύρω απ΄αυτή.  Ξεκίνησα να διαβάζω και να κάνω έρευνα σε σχέση με την ιστορία της κομμωτικής ανά τους αιώνες επικεντρώνοντας στο τι ήταν αυτό που επηρέαζε την κόμη της κάθε εποχής.  Έχω ζωγραφίσει επισκεπτόμενος ναούς και μουσεία. Αυτές οι γυναίκες, αναλλοίωτα όμορφες, είναι μάρτυρες της εποχής τους: ακίνητες ή σε κίνηση, είναι η κληρονομιά μας, μια καταπληκτική κληρονομιά. Προσπάθησα να είμαι κατά το δυνατόν πιστός – χωρίς να θέλω να αναδημιουργήσω τα πρόσωπα ή τη στάση τους – στην προσπάθεια αναπαραγωγής της κόμης τους. Επέλεξα αυτές που για μένα είναι οι πιο δυναμικές, οι πιο αισθησιακές, οι πιο αντιπροσωπευτικές, χωρίς να στοχεύσω στην ακριβή απεικόνιση τους. Άλλωστε το είχαν κάνει άλλοι πριν από εμένα.Το να σχεδιάζω μια κόμη που επιτρέπει να διηγηθώ μια ιστορία. Αυτό ακριβώς είναι που με ενθουσιάζει, αφού αυτή η ιστορία είναι διαφορετική κάθε φορά. Δεν είναι όμως η ιστορία της κόμης ανά τους αιώνες, είναι η δική μου προσωπική και υποκειμενική ματιά.
 
 
 Η ιδέα γι΄αυτή   την έκθεση πως προέκυψε; 
 Άνθρωποι από το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Εμπορίου της Γαλλίας, που γνώριζαν το αντικείμενο της έρευνας μου γύρω από την ιστορία της κόμης, με παρότρυναν να καταθέσω μ’ ένα τρόπο την εμπειρία γύρω απ΄ αυτή την έρευνα. Μου πρότειναν να κάνω μια έκθεση σε δυο μεγάλα Μουσεία του Παρισιού, το “Musee des arts decoratifs” και το “Musee Galliera”. To “Galliera” ήταν το πρώτο που απάντησε και δέχθηκε να «φιλοξενήσει» αυτή την έκθεση, επιλέγοντας μάλιστα την ίδια ημερομηνία με την έκθεση της Μάρλεν Ντίτριχ. Η “L’Oreal” της οποίας είμαι «πρέσβης» ήταν ο μεγάλος χορηγός αυτής της έκθεση και έτσι πραγματοποιήθηκε. 
 
Είναι η πρώτη φορά που αυτή η έκθεση «ταξιδεύει» έξω από τη Γαλλία και πως επιλέξατε και την Καλαμάτα; 
Είναι η δεύτερη έκθεση στο εξωτερικό. Προηγήθηκε η Ρώμη πριν την Καλαμάτα. Στην Καλαμάτα είμαι συχνός επισκέπτης καθώς εδώ έχω πολύ καλούς φίλους .Έτσι,  τα τελευταία 25 χρόνια επισκέπτομαι τόσο την Καλαμάτα όσο και το Πεταλίδι ανελλιπώς. Πέρυσι, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μου στην περιοχή έμαθα για το μουσείο «Ελληνικής Φορεσιάς του Ιδρύματος Καρέλια» . Θέλω να τονίσω εδώ, ότι πρόκειται πραγματικά για ένα ιδιαίτερο και ξεχωριστό μουσείο.  Ένα μουσείο πρότυπο σε διεθνές επίπεδο  και θέλω να συγχαρώ την κυρία Καρέλια γι΄αυτό το αριστούργημα που δημιούργησε εδώ. Με πολύ μεγάλη χαρά δέχθηκα την πρόσκληση και αισθάνομαι πολύ όμορφα που η έκθεση μου θα φιλοξενηθεί σ’ αυτό τον μοναδικό χώρο.
 
 
Πως κρίνεται την εξέλιξη της κομμωτικής ανά τους αιώνες; 
 Η κόμμωση αλλάζει ανά τους αιώνες κυρίως από πολιτικούς, οικονομικούς, ιστορικούς και κοινωνικούς λόγους. Η κάθε εποχή επηρεαζόταν ανάλογα από τις συνθήκες που επικρατούσαν.
 
 
 Ποια ήταν η αγαπημένη εποχή απ’ όλες αυτές που ερευνήσατε; 
 Θα έλεγα η «Αναγέννηση»  γιατί συνδυάζει την αρχαιότητα και την πιο σύγχρονη εποχή δίνοντας ένα ξεχωριστό ρομαντισμό. Η αρχαιότητα και γύρω από την κόμη είναι η βάση και βλέπουμε ανά τους αιώνες να επαναλαμβάνεται.
 
 
 Η έρευνα σας σταματάει στη δεκαετία του ’60 γιατί συμβαίνει αυτό; 
 Ο βασικός λόγος είναι ότι μετά το ’60 και η κομμωτική έγινε μια «επιχείρηση» ακολουθώντας τους νόμους της αγοράς, όπως αρκετά πράγματα γύρω μας. Επίσης, δε θα ήθελα αυτή η έρευνα μου να θεωρηθεί κριτική προς συναδέλφους που βρίσκονται εν ζωή. 
 
 
Πως αισθάνεστε καλύτερα να σας αποκαλούν; Κομμωτή, ζωγράφο, ιστορικό ή καλλιτέχνη; 
 Όλα αυτά νομίζω είναι ένα σύνολο. Για 50 χρόνια ασχολήθηκα  με την κομμωτική, έχοντας στο Παρίσι ένα κομμωτήριο πολυτελείας. Σήμερα στα 68 μου νομίζω έχω περάσει στην πιο καλλιτεχνική μου περίοδο. Σκοπός μου είναι να μεταβιβάσω και να μεταλαμπαδεύσω μέσω της έκθεσης μου αλλά και του βιβλίου που έχω γράψει όλη αυτή τη γνώση που απέκτησα γύρω από την ιστορία της κόμης.


Εγκαίνια της έκθεσης: Η κόμη ανά τους αιώνες- Ζωγραφική αναδρομή
Πραγματοποιήθηκαν χθες βράδυ στον εκθεσιακό χώρο της Συλλογής Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» τα εγκαίνια της έκθεσης με τίτλο «Η κόμη ανά τους αιώνες- Ζωγραφική αναδρομή»
Η εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό της κυρίας Καρέλια, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε
και η Μορφωτική Επίτροπος της Γαλλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα κυρία Πικέ.
Μεταξύ άλλων, στον όμορφο χώρο του μουσείου βρέθηκαν ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, η αντιπεριφερειάρχης Μεσσηνίας Ελένη Αλειφέρη.

Π. Μπ.
Φωτογραφίες Στασινός Μουτσούλας