Κοντά στην… κόκκινη κάρτα το έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Κοντά στην… κόκκινη κάρτα  το έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Έγγραφο από τις Βρυξέλλες προειδοποιεί… για τη ΣΔΙΤ Πελοποννήσου

Η τελευταία είδηση που είχε καταγραφεί για την κεντρική διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου από την εταιρεία ΤΕΡΝΑ ανέφερε πως “συνάφθηκε η σύμβαση για το έργο παροχής υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου στο σημαντικό περιβαλλοντικό έργο ΣΔΙΤ για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Συγκεκριμένα, η παρούσα σύμβαση, που υπογράφηκε τις προηγούμενες ημέρες, αφορά στην παροχή υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου, για την υποστήριξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην υλοποίηση του σημαντικού περιβαλλοντικού έργου, το οποίο προβλέπει την κατασκευή 3 επιμέρους μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων σε Αρκαδία, Λακωνία και Μεσσηνία”.

Ένα έγγραφο, όμως, από την αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή απειλεί με απόρριψη του αιτήματος συγχρηματοδότησης του έργου «ΣΔΙΤ Πελοποννήσου», κρίνοντάς το μη συμβατό με κοινοτικές οδηγίες και εντοπίζοντας παράλληλα υπερκοστολογήσεις. Παράλληλα, σημειώνει σοβαρές ενστάσεις και για τη χωροθέτηση μονάδας στη Σκάλα Λακωνίας σε περιοχή Natura 2000.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της “Εφημερίδας των Συντακτών που υπογράφει ο Στέργιος Ζιαμπάκας, “βαριά «ταφόπλακα» στη χρηματοδότηση του έργου Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου με ευρωπαϊκούς πόρους ετοιμάζεται να βάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Με ένα έγγραφο πραγματικό «κόλαφο» για το έργο (και όχι μόνο), που εστάλη προσφάτως στο υπουργείο Ανάπτυξης και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί με σαφήνεια ότι θα αρνηθεί οποιαδήποτε χρηματοδότηση της ΣΔΙΤ, κρίνοντας ότι το έργο δεν ανταποκρίνεται στις κοινοτικές οδηγίες, είναι υπερκοστολογημένο, καθώς και αμφισβητούμενης «ωριμότητας» – παρότι έχουν περάσει επτά χρόνια από την επιλογή αναδόχου, διάστημα στο οποίο το έργο συζητήθηκε και στηρίχθηκε από διαδοχικές κυβερνήσεις.

Το έγγραφο-βόμβα εστάλη στις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες στις 15 Ιουνίου, σε απάντηση αιτήματος των αρμόδιων ελληνικών υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση του έργου που έχει ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ.

Το ευρωπαϊκό έγγραφο –εμμέσως πλην σαφώς– επιβεβαιώνει πλήρως την κριτική που δέχεται το συγκεκριμένο αμφιλεγόμενο μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων, που δε βασίζεται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας και της μείωσης των παραγόμενων απορριμμάτων με την εφαρμογή προγραμμάτων ανακύκλωσης, αλλά στα σύμμεικτα απορρίμματα και στην ταφή.

Την ίδια στιγμή που δε διαπιστώνεται μέριμνα για εφαρμογή των παραπάνω κοινοτικών οδηγιών, η Κομισιόν εντοπίζει και υπερκοστολογήσεις. Το ευρωπαϊκό έγγραφο κάνει ειδική μνεία στην τρίτη Μονάδα που έχει χωροθετηθεί στην περιοχή Ξηροκάμπια, στη Σκάλα Λακωνίας, η οποία προορίζεται για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας και έχει συνολική δυναμικότητα 30.000 τόνων/έτος, περιλαμβάνοντας μια Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων και έναν ΧΥΤΥ.

Η Κομισιόν υπολογίζει ότι η συγκεκριμένη Μονάδα έχει επενδυτικό κόστος 737 ευρώ/τόνο προς επεξεργασία απορριμμάτων και το χαρακτηρίζει «σημαντικά υψηλότερο από το αναμενόμενο», ενημερώνοντας ότι πρόσφατα έργα που συγχρηματοδότησε η Ε.Ε. σε Κροατία και Βουλγαρία, είχαν επενδυτικό κόστος 323-343 ευρώ/τόνο.

Υπάρχει και ένας δεύτερος λόγος που η συγκεκριμένη Μονάδα στη Σκάλα Λακωνίας μπαίνει στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν. Και ο λόγος είναι ότι βρίσκεται σε περιοχή Natura 2000″.

Η «Εφ.Συν.» ζήτησε το σχόλιο του γενικού γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Μ. Γραφάκου, για την επιστολή της Κομισιόν. Διαφώνησε με την άποψή ότι το έγγραφο έχει χαρακτηριστικά «βόμβας», συμφώνησε όμως ότι το περιεχόμενό του είναι σοβαρό. Σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι μια πρώτη προειδοποίηση ότι πρέπει να αλλάξουμε ρότα. Μας απασχολεί αυτή η επιστολή. Είναι προφανές ότι το έργο αυτό (σ.σ. ΣΔΙΤ Πελοποννήσου), όπως και όλα τα έργα, είτε συγχρηματοδοτηθούν από την Ε.Ε., είτε όχι, πρέπει να συμβαδίζουν με τις κοινοτικές οδηγίες βάσει των οποίων έχει σχεδιαστεί το εθνικό σχέδιο».

Ο κ. Γραφάκος δηλώνει καθησυχαστικός. «Δεν ανησυχούμε, είναι κάτι που θα αντιμετωπίσουμε, γιατί αυτό πρέπει να κάνουμε», αναφέρει και δηλώνει βέβαιος ότι το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου «θα προχωρήσει με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση» και όλα τα έργα «όχι μόνο αυτό» θα ανταποκριθούν στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις”.

Α.Π.