Το υπουργείο Ανάπτυξης προειδοποιεί: Προσοχή στις αγορές από τα social media

Το υπουργείο Ανάπτυξης προειδοποιεί:  Προσοχή στις αγορές από τα social media

Μορφή «καταιγίδας» έχουν πάρει τον τελευταίο καιρό οι καταγγελίες για αγορές μέσω ίντερνετ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που είτε είναι προβληματικές είτε είναι απάτες.

Καθώς ο εγκλεισμός που έχει επιβάλει η πανδημία έχει αυξήσει τη χρήση των υπολογιστών και του ίντερνετ και, κατ’ επέκταση, των ηλεκτρονικών αγορών, είναι αναμενόμενο να έχουν αυξηθεί και οι επιτήδειοι που θέλουν να μας ξεγελάσουν.

Αυξημένη προσοχή
Γι’ αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ζητά την αυξημένη προσοχή των καταναλωτών και κάνει ισχυρές συστάσεις για το τι πρέπει να προσέχει ο καθένας.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Ανάπτυξης, οι περιορισμοί στη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, προκειμένου να συγκρατηθεί η διάδοση της πανδημίας COVID-19 προκάλεσαν σημαντική αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, με αποτέλεσμα την αύξηση των καταγγελιών για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές όσον αφορά ειδικότερα στις πωλήσεις μέσω των social media.

Συγκεκριμένα διαπιστώνονται:

-Πωλήσεις απομιμητικών αγαθών («μαϊμού» προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές)

-Αποστολή αγαθών, μέσω πολλών εταιρειών ταχυμεταφορών, προκειμένου να δυσχεραίνεται ο εντοπισμός των προμηθευτών

-Συνοδευτικά δελτία των αποστολών, χωρίς να αναφέρονται τα στοιχεία του αποστολέα και κυρίως η ταχυδρομική διεύθυνση ή με ελλιπή στοιχεία ή ψευδή στοιχεία

-«Μπλοκάρισμα» πρόσβασης του καταναλωτή στο λογαριασμό του στη σελίδα στα social media, μετά την ολοκλήρωση και παραλαβή της παραγγελίας

-«Μπλοκάρισμα» της επικοινωνίας του καταναλωτή με τις προβαλλόμενες στη σελίδα τηλεφωνικές γραμμές και στις φόρμες επικοινωνίας (συνήθως σε κινητά τηλέφωνα)

-Παραλαβή αγαθών χωρίς παραστατικά διακίνησης και εμπορίας.

Συστάσεις
Προκειμένου ο καταναλωτής να προστατευτεί όταν πραγματοποιεί αγορές αγαθών μέσω των σελίδων στα social media, συστήνεται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, πριν από κάθε παραγγελία και πληρωμή, να ενημερώνεται για τα κάτωθι:

-Τα πλήρη στοιχεία του προμηθευτή: εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας (όχι μόνο κινητό), url shop online (αν υφίσταται), email, ταχ. διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ επιχείρησης

-Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος

-Τη συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, εξόδων αποστολής, κ.λπ.).

-Τον τρόπο πληρωμής, αποστολής και τη διαθεσιμότητα του προϊόντος

-Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής της επιχείρησης.

-Έλεγχος πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών (κλειδαριά στον browser)

-Αγνόηση των προσφορών που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία

-Εντοπισμός στο διαδίκτυο τυχόν σχολίων, εμπειριών ή συστάσεων άλλων καταναλωτών που έχουν κάνει ήδη συναλλαγές με το κατάστημα, έχοντας βεβαίως υπόψη ότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες

-Λήψη επιβεβαίωση της παραγγελίας.

Τέλος, το υπουργείο συστήνει ιδιαίτερα τη μη παραλαβή δεμάτων, όταν η χρέωση γίνεται με αντικαταβολή, χωρίς τα πλήρη στοιχεία αποστολέα στο συνοδευτικό δελτίο των αποστολών.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταγγέλλουν αθέμιτες πρακτικές στην τηλεφωνική γραμμή 1520 ή μέσω email στις διευθύνσεις 1520@efpolis.gr και dimea.ypanep@mnec.grή μέσω της σελίδας της ΔΙΜΕΑ στο Facebook.