Κ. Καραμανλής: Μεγάλο το ενδιαφέρον επενδυτών για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας

Κ. Καραμανλής: Μεγάλο το ενδιαφέρον επενδυτών για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για παραχώρηση και από τα 13 συγκεντρώνει το αεροδρόμιο Καλαμάτας, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη που παραχώρησε στο ραδιόφωνο του Alpha και στον Χάρη Ντιγριτάκη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος το χαρακτήρισε ως ένα αεροδρόμιο με μεγάλη εμπορική σημασία.

Μάλιστα, ανέφερε ότι το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορούσε να παραχωρηθεί και μόνο του, καθώς έχει συγκεντρώσει σημαντικό ενδιαφέρον επενδυτών. Χθες δε ελήφθη και η ανάλογη απόφαση από το Υπερταμείο.

Στη συγκεκριμένη συνέντευξη ο κ. Καραμανλής μίλησε για τα μεγάλα οδικά έργα, μεταξύ των οποίων η εθνική οδός Πατρών – Πύργου (όχι όμως για το Πύργος – Τσακώνα), για την παραχώρηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και την προοπτική απελευθέρωσης των ΚΤΕΛ.

Αεροδρόμιο Καλαμάτας 

Σχετικά με την αξιοποίηση, μέσω παραχώρησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, ο κ. Καραμανλής επισήμανε καταρχάς ότι το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) είναι αρμόδιο και εκπονεί το σχέδιό του, αλλά και η Πολιτεία εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα.

Επιβεβαίωσε ότι συζητείται και η δυνατότητα δημιουργίας clusters, καθώς και άλλα εναλλακτικά σενάρια και δομές παραχώρησης. Όπως η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης, κατά τα πρότυπα των συμβάσεων παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης. Όπως οι συμβάσεις ΣΔΙΤ – και συγκεκριμένα ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης. Αλλά και η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», που αποτελεί τη συγκριτικά απλούστερη μορφή παραχώρησης, στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων ως έχουν έναντι αμοιβής.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε, μάλιστα, ειδικότερα στο αεροδρόμιο Καλαμάτας, για το οποίο υπήρχε επενδυτικό ενδιαφέρον πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού. Ειδικότερα ανέφερε: «Το Υπερταμείο είναι αρμόδιο για την αξιοποίηση μέσω παραχώρησης των 23 αεροδρομίων. Εκπονεί το σχέδιό του και εμείς ως Πολιτεία βλέπουμε τα δεδομένα και συζητάμε μαζί του στη δυνατότητα δημιουργίας clusters, αλλά και εναλλακτικά σενάρια, όπως είναι η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης, κατά τα πρότυπα είτε της Fraport των 14 αεροδρομίων είτε της παραχώρησης όπως του Ελευθερίου Βενιζέλου, ή το μοντέλο που έχουμε εκπονήσει για το αεροδρόμιο του Καστελίου.

Ένα άλλο σενάριο είναι οι συμβάσεις ΣΔΙΤ και συγκεκριμένα ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης, αλλά και η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο management contract, που αποτελεί κατά την άποψή μας συγκριτικά μια απλούστερη μορφή παραχώρησης, στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας. Διότι, ας είμαστε ειλικρινείς, το να φύγουν και τα 23 αεροδρόμια μαζί, είναι κάτι που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ως πολύ πιθανό ενδεχόμενο. Γι’ αυτό πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να αναβαθμίσουμε αυτά τα αεροδρόμια και για μερικά αεροδρόμια που έχουν πολύ μεγάλη εμπορική σημασία και έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, όπως το αεροδρόμιο Καλαμάτας, στο οποίο και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει αναφερθεί επανειλημμένα, θα βρούμε έναν τρόπο έτσι ώστε να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Μάλιστα, σε ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι το πρώτο cluster θα περιέχει το αεροδρόμιο Καλαμάτας και ίσως 2-3 ακόμα, ο υπουργός απάντησε: «Θα το δούμε αυτό. Το αεροδρόμιο Καλαμάτας είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο μπορεί για ένα διάστημα να παραχωρηθεί και μόνο του. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχει μια παύση λόγω κορωνοϊού και λόγω του ότι η βιομηχανία των αερομεταφορών έχει πληγεί όσο ελάχιστες από την πανδημία. Γι’ αυτό και όλες οι χώρες της Ε.Ε. ενίσχυσαν με τον α ή β τρόπο τις αερομεταφορές. Το αεροδρόμιο Καλαμάτας είναι ένα αεροδρόμιο για το οποίο πριν από τον κορωνοϊό υπήρξε αρκετό ενδιαφέρον για την παραχώρησή του», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.

Πάτρα – Πύργος

Όσον αφορά στο Πάτρα – Πύργος, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σε επικοινωνία με τις υπηρεσίες της Ε.Ε. για τα θέματα κρατικών ενισχύσεων, μετά την υποβολή του φακέλου προγνωστοποίησης, ενώ εκτίμησε ότι σύντομα θα υπάρξει θετική απάντηση, για να ενταχθεί το έργο εκ νέου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.

Τόνισε, όμως, ότι επειδή ο υφιστάμενος δρόμος έχει μεγάλη επικινδυνότητα και γίνονται συχνά θανατηφόρα ατυχήματα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάνει κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα: Δημοπράτησε έργο αξίας 30 εκ. ευρώ για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο δρόμο.

Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί εντός του καλοκαιριού και η διάρκειά της είναι 30 μήνες. 

ΚΤΕΛ

Όσον αφορά στην απελευθέρωση των ΚΤΕΛ, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι ο προγραμματισμός του νομοθετικού έργου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει την ψήφιση νόμου για την εναρμόνιση της χώρας μας με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1370, η οποία δημιουργεί προοπτική απελευθέρωσής τους.

Της Βίκυς Βετουλάκη