«Πρωτοβουλία για την Ανάπτυξη της Οιχαλίας»: “Καταστροφική” για το Δήμο η δημαρχοντία Γεωργακοπούλου

«Πρωτοβουλία για την Ανάπτυξη της Οιχαλίας»: “Καταστροφική” για το Δήμο  η δημαρχοντία Γεωργακοπούλου

Δριμεία κριτική ασκεί στο έργο της Δημοτικής Αρχής Οιχαλίας, στα μισά της θητείας της, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Πρωτοβουλία για την Ανάπτυξη της Οιχαλίας», Δημήτρης Κόνιαρης, με μακροσκελή επιστολή.

Επειδή, αφενός, η έκταση του κειμένου είναι πολύ μεγάλη και, αφετέρου, ο κ. Κόνιαρης χρησιμοποιεί «επικριτικά επιχειρήματα» κατά συγκεκριμένων προσώπων και θεμάτων, για τα οποία το “Θ” δεν μπορεί να πάρει θέσει. δημοσιεύουμε παρακάτω τα κύρια σημεία της κριτικής του, τα οποία δεν αλλοιώνουν το χαρακτήρα του κειμένου:

Ενέργειες της Δημοτικής Αρχής
1. Η Δημοτική Αρχή δεν ανταποκρίθηκε στην εξυπηρέτηση των αναγκών της καθημερινότητας του δημότη, αφού πορεύεται στη διοίκηση του Δήμου χωρίς προγραμματισμό και διαφάνεια.

Είναι πλέον κοινή διαπίστωση και πεποίθηση σε όλους ότι η κατάσταση των αγροτικών δρόμων κατά τη φετινή ελαιοκομική περίοδο είναι απαράδεκτη, η επισκευή των βλαβών ύδρευσης είναι ημιτελής, η αντικατάσταση των λαμπτήρων φωτισμού γίνεται καθυστερημένα, και η καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων γίνεται πλημμελώς.

2. Η αναποτελεσματική διοίκηση της Δημοτικής Αρχής οφείλεται και στην έλλειψη χρόνου και έργου από τους αντιδημάρχους.

Η κυρία δήμαρχος, προκειμένου να καλύψει την αδυναμία στελέχωσης του Δήμου από τους αντιδημάρχους, προχώρησε στην τοποθέτηση γενικού γραμματέα, με αποτέλεσμα ο Δήμος να επιβαρυνθεί με το ποσό των 55.000 ευρώ για τον ενάμιση χρόνο παραμονής του.

Ακολούθως, η κυρία δήμαρχος προσέλαβε πέντε ειδικούς συνεργάτες που κοστίζουν ετησίως περί τα 100.000 ευρώ. Οι προσλήψεις αυτές, σύμφωνα με τον υπογράφοντα το κείμενο, δεν έγιναν με αξιοκρατικά κριτήρια, ώστε να καλύψουν τις ουσιαστικές ανάγκες του Δήμου, αλλά προκειμένου να εξυπηρετήσουν προσωπικές υποχρεώσεις.

Η λανθασμένη αυτή επιλογή καταδεικνύεται από την αδυναμία τους να ανταποκριθούν στην απαίτηση του Δήμου να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής σε προσκλήσεις χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων.

Έτσι, η κυρία δήμαρχος αναγκάστηκε να απευθυνθεί σε ειδικούς συμβούλους με συνέπεια ο Δήμος για το έτος 2021 να επιβαρυνθεί με το ποσό των 35.836 ευρώ.

3. Επίσης, παρόλο που ο δημότης βιώνει μια δύσκολη οικονομική περίοδο, η Δημοτική Αρχή προχώρησε πρώτη στην Περιφέρεια Πελοποννήσου σε προκλητική αύξηση των δημοτικών τελών κατά 35%.

Η αύξηση αυτή κρίθηκε αναγκαία για να καλύψει δήθεν από 1/12/2021 τη δαπάνη μεταφοράς των απορριμμάτων του Δήμου μας στην Παλαιόχουνη Αρκαδίας, όπου υποτίθεται θα λειτουργούσε μονάδα διαχείρισης της εταιρείας ΤΕΡΝΑ.

Ως γνωστόν, ο Δήμος Οιχαλίας από το 2013 βρίσκεται σε δικαστική αντιδικία στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την εταιρεία ΤΕΡΝΑ. Η αντιδικία αυτή προέκυψε λόγω της αντίθεσης στη χωροθέτηση μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων στην Καλλιρρόη.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, παρόλο που βρισκόμαστε σε δικαστική διαμάχη, η Δημοτική Αρχή με επικεφαλής τη δήμαρχο επισκέφθηκε τα γραφεία της ΤΕΡΝΑ στην Αθήνα και, μάλιστα, εν αγνοία του Δημοτικού Συμβουλίου. Μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία ενημέρωση για την αναγκαιότητα αυτής της συνάντησης, αλλά και το τι συζητήθηκε σε αυτή.

4. Επιπροσθέτως, έλλειμμα ύψους 350.000 ευρώ θα προκύψει στα οικονομικά του Δήμου από τα έργα της ανακατασκευής της πατρικής οικίας της Μαρίας Κάλλας και της ανάπλασης πλατείας του Άνω Δωρίου.

Τα έργα αυτά δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν από το Δήμο Οιχαλίας χωρίς να έχει υπογραφεί προηγουμένως προγραμματική σύμβαση με τη χρηματοδοτούσα Περιφέρεια Πελοποννήσου και, ως εκ τούτου, ο Δήμος θα κληθεί στη συνέχεια να τα πληρώσει από ιδίους πόρους. Η δυσμενής αυτή εξέλιξη οφείλεται στην προχειρότητα διαχείρισης των δημοτικών υποθέσεων από τη σημερινή Δημοτική Αρχή, αλλά και την προηγούμενη.

5. Δείγμα της ανεξέλεγκτης λειτουργίας της Δημοτικής Αρχής προκύπτει από περιστατικό για το οποίο ενημερώθηκε η κυρία δήμαρχος και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Φίλος.

Συγκεκριμένα, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Βεργής, αλλά και εγώ, τους πληροφορήσαμε ότι την Κυριακή 28/3/2021 μηχάνημα του Δήμου μετακινήθηκε στην Αμπελιώνα, προκειμένου να επισκευάσει βλάβη ύδρευσης. Τους επισημάναμε ακόμη ότι ο χειριστής δεν ήταν υπάλληλος του Δήμου και ότι δεν υπήρχε εντολή μετακίνησης του μηχανήματος από το αρμόδιο Γραφείο Κίνησης.

Επί του γεγονότος αυτού, αλλά και της επισήμανσής μας αν υπάρχει σε εξέλιξη εργολαβία σε ιδιώτη για τη συντήρηση της ύδρευσης, δε λάβαμε έως σήμερα καμία απάντηση.

Αναθέσεις
Όμως, σοβαρότατο πρόβλημα προκύπτει στη διαχείριση των οικονομικών του Δήμου. Η Δημοτική Αρχή κατά τη διαδικασία των απευθείας αναθέσεων προμηθειών και έργων ακολουθεί αδιαφανείς και επιλήψιμες διαδικασίες. Στο σημείο αυτό ο κ. Κόνιαρης χρησιμοποιεί συγκεκριμένα πράγματα, για τα οποία δεν μπορεί να υπάρξει άμεση έρευνα από το “Θ”.

Ωστόσο, τόσο η κυρία δήμαρχος όσο και ο κ. Δημητρακόπουλος ως αυτοδιοικητικοί παράγοντες την τελευταία δεκαετία γνωρίζουν τα περί ασυμβιβάστων και τα περί σύγκρουσης συμφερόντων.

Επίσης, καταγράφω την ακόλουθη διαφοροποίηση της κυρίας Γεωργακοπούλου χωρίς κανένα σχόλιο: Η κυρία Γεωργακοπούλου ως νεοεκλεγείσα δήμαρχος το 2019 όρισε τον κ. Δημητρακόπουλο έμμισθο αντιδήμαρχο Οικονομικών και Διοικητικών Θεμάτων, πρόεδρο της Οικονομικής Επιτροπής, αλλά και αναπληρωτή δήμαρχο.

Όμως, η κυρία Γεωργακοπούλου ως επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης το 2016 είχε εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη για τον κ. Δημητρακόπουλο.

Διαχείριση απορριμμάτων
1. Αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων του Δήμου μας είναι πλέον γνωστό ότι η πρακτική που εφαρμόζει η Δημοτική Αρχή είναι το παράνομο θάψιμο δίπλα από τις αποκαταστημένες χωματερές στο Μοναστηράκι Ανδανίας, τον Προφήτη Ηλία Δωρίου, αλλά και τα πρώην σφαγεία στο Μελιγαλά. Το συνολικό κόστος αυτής της παράνομης και απαράδεκτης διαχείρισης χωρίς καμία περιβαλλοντική μελέτη ανέρχεται στα 171.509,68 ευρώ.

Ως υπεύθυνος δημοτικός σύμβουλος εκτιμώ ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων βρίσκεται σε δήλωση του περιφερειάρχη Πελοποννήσου στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Ο κ. Νίκας δήλωσε: «Ως περιφερειάρχης είμαι ο κυρίως υπεύθυνος για τη διαχείριση, όχι οι δήμαρχοι, υποχρέωση των οποίων είναι να τα μαζεύουν. Κάποιος όμως πρέπει να τους πει πού θα τα πάνε. Στάθηκα δίπλα στο Δήμο Κρανιδίου, στο Δήμο Δυτικής Μάνης και τώρα στο Δήμο Καλαμάτας. Διαβεβαιώνω ότι θα είμαι δίπλα στους δημάρχους».

Απόδειξη ότι υπάρχει εναλλακτική λύση προκύπτει από την προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε στις 10/1/2022 μεταξύ του Δήμου Σπάρτης και του Δήμου Ήλιδας.

2. Όμως, η Δημοτική Αρχή Οιχαλίας δεν αναζήτησε τη λύση μέσω της Περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά λειτούργησε με την περιβαλλοντικά επιζήμια ταφή των απορριμμάτων, όπως περιγράφεται ακολούθως:

Αρχικά, συντάσσουν υποτυπώδεις μελέτες σε επίπεδο ούτε καν τεχνικής περιγραφής υπό τον παραπλανητικό και αόριστο τίτλο «διαχείριση απορριμματικού όγκου».

Στις υποτιθέμενες αυτές μελέτες καταγράφεται επί λέξει ότι: «οι εργασίες θα γίνουν με μηχανήματα που εκτός της διαχείρισης των απορριμμάτων θα περιλαμβάνουν και τη διαμόρφωση χώρου στο ΧΑΔΑ».

Αλλά καμία παρέμβαση δεν απαιτείται να γίνει στις χωματερές αφού αυτές προ πενταετίας αποκαταστάθηκαν και συγχρόνως περιφράχθηκαν επιμελώς από την Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Στη συνέχεια, δε χρησιμοποιούν πουθενά τα μηχανήματα του Δήμου, παρόλο που αυτά θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στις υποτιθέμενες εργασίες, αλλά προχωρούν σε απευθείας αναθέσεις σε “ημέτερους εργολάβους”.

Σύγκληση Δημοτικού Συμβουλίου
Στο σημείο αυτό παραθέτω νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία καταλήγει στο εξής συμπέρασμα:

«Κρίθηκε ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι είναι εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας, μεριμνούν στο πλαίσιο της ασκήσεως των καθηκόντων τους για την τήρηση της νομιμότητας και της διαφάνειας, έχουν υποχρέωση να διαφυλάσσουν το συμφέρον του Δήμου και να μεριμνούν για την τήρηση της νομιμότητας.

Επομένως, οι δημοτικοί σύμβουλοι, ως υπόλογοι απέναντι στα ελεγκτικά όργανα της Πολιτείας, αλλά και έναντι των δημοτών που τους εκλέγουν, επιβάλλεται για λόγους νομιμότητας και διαφάνειας να διασφαλίζουν τα οικονομικά συμφέροντα του Δήμου και όχι να παρακολουθούν απαθείς τις παράνομες πράξεις της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής».

Εν όψει όλων των ανωτέρω γίνεται σαφές ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι, ανεξαρτήτως σε ποια παράταξη ανήκουν και ιδιαιτέρως οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, οφείλουν, αφού διαβάσουν την ανακοίνωση, να πάρουν θέση ως προς τη σύγκληση έκτακτου δημοτικού συμβουλίου.

Ο λόγος που ζητούμε τη σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι για να μπει ένα φραγμός στην επιλήψιμη λειτουργία της Δημοτικής Αρχής μέσω των αποφάσεων που θα ληφθούν από αυτό.

Διαπιστώσεις
Ακόμη και ο δημότης που στις προηγούμενες εκλογές είχε ψηφίσει το συνδυασμό της κυρίας Γεωργακοπούλου διαπιστώνει κάθε ημέρα όλο και περισσότερο το έλλειμμα της Δημοτική Αρχής στη διοίκηση του Δήμου.

Πέρα από τα ζητήματα ηθικής τάξης που έχουν προκύψει από την αδιαφανή οικονομική διαχείριση στα δύο επόμενα χρόνια θα αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις.

Ωστόσο, παρατηρείται ότι η αποτυχημένη πορεία της Δημοτικής Αρχής δημιουργεί μια τάση φυγής μερικών στελεχών, τα οποία προέρχονται κυρίως από την ομάδα του πρώην δημάρχου (κ. Σταθόπουλου) που στήριξε φανερά την κυρία Γεωργακοπούλου στις εκλογές του 2019.

Η πρόταση της παράταξης
Η πενταετία μετά τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023 θα είναι κρίσιμη για την πορεία του Δήμου Οιχαλίας. Ιδιαιτέρως θα πούμε στους φίλους από την ενότητα του Μελιγαλά ότι αν η Δημοτική Αρχή που θα προκύψει στις επόμενες δημοτικές εκλογές δε διαθέτει δυναμικότητα, ο Δήμος Οιχαλίας θα διαλυθεί και ο Μελιγαλάς από έδρα του Δήμου θα γίνει ένα χωριό στο Δήμο Μεσσήνης.

Ο δημότης στις επικείμενες εκλογές θα πρέπει να προσέξει να μην επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος και οι επιλογές του να μην επηρεαστούν από τις τοποθετήσεις συγγενικών ή φιλικών προσώπων στους υποψήφιους συνδυασμούς.

Για να προσδοκά ο δημότης σε ένα ελπιδοφόρο μέλλον πρέπει η πενταετούς διάρκειας επόμενη Δημοτική Αρχή να έχει όραμα για τον τόπο, όρεξη για δουλειά, επιστημονική κατάρτιση και, κυρίως, να διαθέτει εντιμότητα.

Κατά την άποψή μας η δημοτική παράταξη που θα διεκδικήσει να κερδίσει τις επόμενες εκλογές θα πρέπει να αποτελείται από μια ηγετική ομάδα που τα μέλη της θα είναι γνώστες των θεμάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και θα συναποφασίσουν για το πρόγραμμα που θα προταθεί προς ψήφιση στο δημότη.

Αυτή η ηγετική ομάδα δεν πρέπει να διαλυθεί μετά τις εκλογές, αλλά επιβάλλεται να συνεχίσει να δραστηριοποιείται μέσω των εκλεγμένων μελών της. Οι σωτήρες δήμαρχοι και η ενός ανδρός αρχή δε μας εκφράζουν. 

Δεν μπορεί ο δήμαρχος να αποφασίζει ως απόλυτος άρχων για όλα τα κρίσιμα θέματα που απασχολούν το Δήμο. Δεν μπορεί ο δήμαρχος να τοποθετεί αντιδήμαρχο όποιον τον εξυπηρετεί. Δεν μπορεί ο δήμαρχος να παύει τον αντιδήμαρχο όποτε θέλει και να του λέει ότι εγώ σε διόρισα.

Φυσικά, κάποιος από την ηγετική προεκλογική ομάδα πρέπει να ηγηθεί της παράταξης στις εκλογές, αλλά και αυτός θα είναι ίσος μεταξύ ίσων.

Τέλος, θα απευθυνθούμε στη νεολαία μας που είναι το μέλλον του τόπου και θα της ζητήσουμε να ενεργοποιηθεί στην εκλογική διαδικασία, ώστε να έχει καθοριστικό ρόλο στα δημοτικά δρώμενα που επηρεάζουν την ανάπτυξη των χωριών μας.

Η θέση της παράταξής μας
Κατά την άποψή μας το νέο μοντέλο διοίκησης θα πρέπει να έχει ως όραμα την ανάπτυξη του τόπου και όχι την εκπλήρωση των προσωπικών φιλοδοξιών και επιδιώξεων.  Για να συμμετέχομε σε μία συλλογική κίνηση με το προαναφερόμενο σχήμα της ηγετικής ομάδας θα πρέπει στο πρόγραμμά της να περιλαμβάνονται οι παρακάτω δεσμεύσεις:

Χρηστή διοίκηση και διαφανή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων. Εξυπηρέτηση της καθημερινότητας του δημότη. Συμμετοχή των δημοτών με υποβολή ερωτήσεων στο δημοτικό συμβούλιο. Σεβασμός της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ιστορίας του τόπου. Σεβασμός του φυσικού-οικιστικού περιβάλλοντος. Συνεργασία με τους προέδρους των κοινοτήτων.  Παρακολούθηση όλων των έργων που εκτελούνται στο Δήμο. Αναδιάταξη προσωπικού του Δήμου σύμφωνα με τα προσόντα τους. Οι επιστημονικοί συνεργάτες θα προσλαμβάνονται με αυστηρά κριτήρια. Καμία συμμετοχή εργολάβου που δραστηριοποιείται στο Δήμο. Η ανάθεση των έργων και των προμηθειών θα γίνεται με πλήρη διαφάνεια. Στην ιστοσελίδα του Δήμου για λόγους διαφάνειας θα γίνεται καθημερινή καταγραφή των περιοχών που απασχολούνται το εργατικό προσωπικό και τα μηχανήματα.  Ασφάλεια του δημότη. Μέτρα για την ανακούφιση των ευπαθών ομάδων. Μηδενικά δημοτικά τέλη για τις οικογένειες με τρία ανήλικα παιδιά και πάνω. Συνεργασία με τους συλλόγους των χωριών. Συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς. Αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που κατάγεται από την περιοχή μας.