Καλό Νερό-Τσακώνα: Διεκδίκηση και απαίτηση υλοποίησης από το Δ.Σ. Τριφυλίας

Καλό Νερό-Τσακώνα: Διεκδίκηση και απαίτηση υλοποίησης  από το Δ.Σ. Τριφυλίας

Λεβεντάκης “μέμφθηκε” Σαμαρά, “πυρά” αντιπολίτευσης σε Νίκα

Η διεκδίκηση και απαίτηση υλοποίησης του δρόμου Καλό Νερό – Τσακώνα εκφράστηκε στην έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας το βράδυ της Παρασκευής, ύστερα από αίτηση 18 συμβούλων της αντιπολίτευσης, κατά την οποία μία αναφορά του κ. Λεβεντάκη εξελήφθη ως «μομφή» στον πρώην πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, ενώ κατά ριπάς πυρά της αντιπολίτευσης στράφηκαν στον κ. Νίκα.

Για την αιτιολόγηση του έκτακτου της συνεδρίασης ο Γιάννης Αδρακτάς τόνισε, μεταξύ άλλων, πως αφορμή στάθηκαν κατά καιρούς δηλώσεις διαφόρων εμπλεκομένων που δημιουργούν σύγχυση και διασπείρουν αμφιβολίες, με τελευταίες τις πρόσφατες του κ. Νίκα. Σημείωσε πως η ένταξη του δρόμου στην παραχώρηση σημαίνει τη βούληση να ολοκληρωθεί με αυτό τον τρόπο, αλλά δε σημαίνει ότι έχει δρομολογηθεί ήδη.

Ο ίδιος είπε πως πάρα πολλές φορές ζήτησαν να εισαχθεί το θέμα στο Δ.Σ., αλλά ποτέ δεν έγινε αυτό και αποφάσισαν να ζητήσουν έκτακτη σύγκληση του Σώματος, γιατί το Δ.Σ. έπρεπε να βρεθεί μπροστά από τις εξελίξεις και όχι πίσω. Παίρνοντας το λόγο ο δήμαρχος κ. Λεβεντάκης έψεξε τους 18 δημοτικούς συμβούλους γιατί έκαναν αίτηση για έκτακτη συνεδρίαση για το δρόμο Καλό Νερό – Τσακώνα, ενώ ρώτησε ποιος από αυτούς έχει δει το φάκελο, τις συμβάσεις, τι είναι έτοιμο και πού το έχει δει. Επίσης, «ο τότε Μεσσήνιος πρωθυπουργός, ο κ. Σαμαράς, πότε απένταξε το έργο και για ποιο λόγο και πότε επανήλθε το έργο, πάλι στην Ολυμπία Οδό;».

Ο ίδιος είπε ότι κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη στην Τριφυλία τού έθεσε το δρόμο Καλό Νερό – Τσακώνα, τον Κυπαρισσιακό κόλπο και το νοσοκομείο, ενώ ο πρωθυπουργός τού απάντησε ότι «το νοσοκομείο θα αναβαθμιστεί. Τώρα, τα άλλα δύο θέματα θα τα δούμε εν καιρώ, γιατί προέχει ο δρόμος Πάτρα – Πύργος. Είναι στην ίδια εταιρεία να δρομολογήσει. Προσέξτε, λέω τι μου είπε».

Ο κ. Λεβεντάκης ακολούθως ρώτησε εάν ξέρουν για απαλλοτριώσεις κ.τ.λ., προκαλώντας ένταση με παρεμβάσεις από τη Χάιδω Παναγιωτοπούλου, τον Δημήτρη Δριμή και τον Παναγιώτη Κατσίβελα, ο οποίος του είπε: «Μόνο που δεν έχετε καταλάβει ότι εγκαλείστε σήμερα, κε δήμαρχε. Εγκαλείστε για μια αδιαφορία που έχετε δείξει όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Και στη γιορτή του Αγίου Χαραλάμπους, γελάγατε, κε δήμαρχε, και λέγατε ευχαριστώ στον κ. περιφερειάρχη. Γι’ αυτά εγκαλείστε. Μη ρωτάτε. Εμείς θα ρωτήσουμε, κε δήμαρχε».

Ακολούθησε «κόντρα» Λεβεντάκη με Κατσίβελα και στη συνέχεια σχολίασε και συνεντεύξεις της κας Παναγιωτοπούλου σε κανάλια, ενώ αναφέρθηκε σε μικροπολιτικές, σημειώνοντας: «Σήμερα βρήκατε να τα κάνατε για το δρόμο, επί ημερών δικών μου και του Νίκα και αγνοείτε την κυβέρνηση. Πόσα χρόνια είναι το Τσακώνα – Καλό Νερό; Τι κάνατε… Φέρτε μου όλους τους φακέλους μέσα για να δουν ότι έχουν μαύρα μεσάνυχτα, δεν τους έχουν δει ποτέ και ούτε ξέρουν τι λένε, ενώ εγώ, που δεν ενδιαφέρομαι, έχω όλο το αρχείο Τσακώνα – Καλό Νερό, όλο εδώ μπροστά μου. Γιατί είστε λίγοι, δεν ξέρετε ούτε τι λέει, εγώ όμως θα δημοσιεύσω αυτά που ισχυριστήκανε κάποιοι ότι υπάρχουν, για να σας διαψεύσω ακόμη μια φορά, εγώ έχω στα χέρια μου τα πάντα».

Μάλιστα, ειδικός συνεργάτης του πήγε μπροστά τους φακέλους, με τον κ. Λεβεντάκη να λέει ότι «εδώ υπάρχουν τα πάντα, που δεν τα έχει ούτε η Περιφέρεια», στη συνέχεια να σηκώνει και να δείχνει φακέλους, με τον Στάθη Ανδρινόπουλο να του αναφέρει ότι γράφει «Ιόνια Οδός»…

Σε παρέμβασή του ο αντιδήμαρχος Σωτήρης Μπακούρος τόνισε ότι δε δικαιολογείται το έκτακτο της συνεδρίασης, ενώ σημειώθηκε αντιπαράθεση Λεβεντάκη με Δριμή, όταν ο πρώτος άφησε αιχμές για τη δημαρχιακή θητεία του δεύτερου στον πρώην δήμο Αετού.

Ο πρόεδρος του Σώματος, Χαράλαμπος Αυρηλιώνης, ανέγνωσε επιστολή του βουλευτή κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου, στην οποία, μεταξύ άλλων, τονίζεται: «Η προσπάθειά μας σήμερα είναι ο οδικός άξονας (σ.σ. Τσακώνα-Καλό Νερό-Πύργος) να κατασκευαστεί είτε από την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ είτε από το ΜΟΡΕΑ με σύμβαση παραχώρησης. Μελέτες υπάρχουν, λείπουν μόνον οι τεχνικές (γεφύρια, υδραυλικά, σήμανση), οι οποίες όμως δεν είναι απαραίτητες προκειμένου να ενταχθεί το έργο στη σύμβαση παραχώρησης για κατασκευή. Άλλωστε, το ίδιο συμβαίνει και στο Πύργος-Πάτρα, που ξεκινούν οι εργασίες. Πιστεύω και προτείνω, ότι πρέπει όλοι ενωμένοι να αγωνιστούμε για έναν και μοναδικό άξονα, που θα φέρει ανάπτυξη σε όλη τη Δυτική Ελλάδα. Ο άξονας αυτός πρέπει να είναι ο Καλαμάτα-Τσακώνα-Καλό Νερό-Πύργος-Πάτρα-Ιωάννινα. Γι’ αυτόν και μόνον θα συνεχίσω να αγωνίζομαι με όλες μου τις δυνάμεις».

Ο κ. Αυρηλιώνης ανέγνωσε και επιστολή του κ. Νίκα, στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρεται: «Διάφοροι κακοπροαίρετοι, αλλά ίσως και καλοπροαίρετοι ή και χωρίς ενημέρωση συμπολίτες, παραχαράσσουν την αλήθεια ότι δήθεν δεν προτάσσουμε την ολοκλήρωση κατασκευής του Δυτικού Οδικού Άξονα (σ.σ. Δ.Ο.Α.). Ουδέν ψευδέστερον και υποκριτικότερον», εξηγώντας ότι ο συγκεκριμένος δρόμος αποτελεί τμήμα του Δυτικού Οδικού Άξονα που επιβάλλεται να ολοκληρωθεί μελετητικά το ταχύτερο και να ενταχθεί ως έργο στον εθνικό προγραμματισμό κατασκευής αυτοκινητόδρομων, ότι η ολοκλήρωση του Δ.Ο.Α. θα συμβάλει καθοριστικά στη γενικότερη ανάπτυξη αφού θα αρθεί η σχετική απομόνωση της Τριφυλίας και της Δυτικής Μεσσηνίας και είναι προφανές πως ο Δ.Ο.Α. στο σύνολό του δεν είναι ανταγωνιστικός με τον οριζόντιο άξονα «Μεγαλόπολη-Λεύκτρο-Αρχαία Ολυμπία-Κατάκολο», για τον οποίο ενδεχομένως να υπάρχει χρηματοδότηση, όχι από το ΕΣΠΑ, ούτε από το ΠΔΕ, αλλά από το Ειδικό Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης, που υποστηρίζει τις περιοχές απολιγνιτοποίησης, όπως τη Μεγαλόπολη. Συμπερασματικά τονίζεται: «Η προώθηση ολοκλήρωσης των μελετών και κατασκευής του υπολειπόμενου μέρους του Δ.Ο.Α. ασφαλώς μπορεί να βοηθηθεί από τη δική μας προσπάθεια, που βέβαια και αποδεδειγμένα υπάρχει, αλλά αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της κυβέρνησης, η οποία χαράσσει την εθνική στρατηγική προτεραιοτήτων στο θέμα των αυτοκινητόδρομων».

Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, Βασίλειο Καπέλιο, ο οποίος τόνισε πως «θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το θέμα ενιαία ως συνέχεια στο κομμάτι Πύργος – Καλό Νερό Τσακώνα και όχι ένα κομμάτι που έχει να κάνει μες στο νομό, χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια ότι δε χρειάζεται.

Υπάρχουν μελέτες για το Καλό Νερό – Τσακώνα, αλλά δεν υπάρχει μελέτη για το Πύργος – Καλό Νερό, άρα η προσπάθεια όλων μας θα πρέπει να είναι να γίνουν οι μελέτες πρώτα και υλοποιηθεί και το έργο».

Και πρόσθεσε: «Υπάρχει προοπτική να γίνει ένας άλλος άξονας, ένας κάθετος οδικός άξονας, ο οποίος μιλάει ως εξής: Αρχαία Ολυμπία – Μεγαλόπολη – Σπάρτη. Είναι ένας καινούργιος άξονας, μια καινούργια χάραξη που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα και την οποία δε θα την αποκλείσουμε. Για ποιο λόγο να την αποκλείσουμε; Δε νομίζω ότι ανταγωνίζεται το δικό μας οδικό άξονα». Ακολούθως αναφέρθηκε στη δυνατότητα χρηματοδότησης του καινούργιου άξονα από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, σημειώνοντας πως η Μεγαλόπολη διαχρονικά έχει δώσει πολλά και πλούτο, έχει υποστεί συνέπειες και δικαιούται να πάρει κάποια έργα, όπως αυτοκινητόδρομο κ.τ.λ.

Από την πλευρά του, ο τέως περιφερειάρχης Πέτρος Τατούλης σημείωσε αρχικά πως πρέπει να ομονοήσουμε και συμφωνήσουμε στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Πελοπόννησος και η Τριφυλία και η Μεσσηνία από τη μη ολοκλήρωση του οδικού βρόγχου της Πελοποννήσου, ενώ αναφέρθηκε σε παρεμβάσεις της Περιφερειακής Αρχής Πελοποννήσου τα 9 χρόνια της δικής του περιόδου. Σημείωσε δε ότι έγιναν πάνω από 20 συνεδριάσεις για το θέμα του οδικού άξονα. Επίσης, έκαναν διαπεριφερειακή συνεργασία, σημειώνοντας πως ήταν κάθετα αντίθετοι στο να αποκοπεί από την παραχώρηση το έργο Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα και ότι υπήρχε λύση στο θέμα του Καϊάφα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακάμπτοντας το πρόβλημα, αλλά «αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό έγινε σε μια εποχή που τα μνημόνια ήταν κυρίαρχα, οι τράπεζες είχαν δυσανασχετήσει».

Ο κ. Τατούλης είπε ότι «η τροπολογία του 2021 ξαναφέρνει το φυσικό αντικείμενο της παραχώρησης στην αρχική του βάζοντας μέσα το Πάτρα – Πύργος, Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, το έκανε για να αφοπλίσει νομικά τις πιθανότητες της προσφυγής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ένας από τους βασικότερους κανόνες της ένταξης ενός έργου, ιδιαίτερα στις παραχωρήσεις, ήταν η λειτουργική απόδοση του συνόλου του έργου. Η επιλογή στο να ενταχθεί στο έργο το Καλό Νερό – Τσακώνα είχε δύο λόγους: Ο πρώτος, ο ουσιαστικός, ήταν να ολοκληρωθεί ο βρόγχος ο συγκοινωνιακός της Πελοποννήσου και ο δεύτερος, στον οποίο πατήσαμε πάρα πολύ με Σουφλιά υπουργό και με εισηγητές εμάς, στο θέμα ότι το Καλό Νερό – Τσακώνα – Λεύκτρο – Σπάρτη γίνεται μια ιστορική αρχαιολογική διαδρομή, γιατί ενώνει την Αρχαία Ολυμπία με όλες τις υπόλοιπες πολιτιστικές δομές κατά την πορεία του δρόμου.

Η άποψη που διατυπώνεται για έναν καινούργιο οδικό άξονα, μη σας ανησυχεί, δεν πρόκειται ποτέ να γίνει και σας το λέω με τη βεβαιότητα της εμπειρίας που έχω. Είναι ένα πυροτέχνημα το οποίο δεν έχει κανέναν λόγο. Γιατί είναι ανύπαρκτος ο δρόμος. Δεν υπάρχει πουθενά ο δρόμος αυτός, σε καμία υπηρεσία του Ελληνικού Δημοσίου… Πολύ δε περισσότερο είναι ένας άξονας που θα στοιχίσει πάνω από 800 εκ. Μια τέτοια πρόταση δίνει άλλοθι στις ηγεσίες… Εάν δεν είχε μελέτες ο δρόμος, δεν υπήρχε ποτέ πιθανότητα να ενταχθεί στην παραχώρηση. Θεωρώ ότι το αίτημά μας πρέπει να είναι ξεκάθαρο, ότι το έργο αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στην παραχώρηση. Θα πρέπει να επιμείνουμε να ενεργοποιηθεί η υποχρέωση από την ένταξη στην παραχώρηση».

Σε τοποθέτησή του μέσω τηλεδιάσκεψης ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Αλέξης Χαρίτσης, αφού σημείωσε πως σε τέτοια ζητήματα πρέπει να πηγαίνουν όλοι μαζί, ανέφερε πως έχει καταθέσει τρεις ερωτήσεις τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ αναφέρθηκε στη συνάντηση και συζήτηση που είχε προ ημερών με τον υπουργό κ. Καραμανλή, τονίζοντας πως «η δικιά μου εκτίμηση είναι ότι οι εξελίξεις δεν είναι θετικές. Ο σχεδιασμός που έχει το υπουργείο αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του Πάτρα – Πύργος και δεν περιλαμβάνει το Καλό Νερό – Τσακώνα». Επίσης, ανέφερε ότι εξήγησε στον υπουργό την εξαιρετική σημασία του τμήματος αυτού, καθώς είναι η απόληξη της Ολυμπίας Οδού και ο συνδετήριος άξονας με το Μορέα, συμπληρώνοντας: «Επ’ ουδενί το σχέδιο αυτό δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί και δεν μπορεί να αντικατασταθεί με άλλον σχεδιασμό, επισημαίνοντας πως ακούει άλλες προτάσεις που δεν κινούνται στη σφαίρα της πραγματικότητας».

Είπε ακόμη πως πρέπει να ολοκληρωθεί η όποια εκκρεμότητα με μελέτες και να δουν το ζήτημα της χρηματοδότησης. «Πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να διεκδικήσουμε το έργο. Δεν έχουμε άλλο καιρό για χάσιμο», τόνισε.

Η Αντωνία Μπούζα επισήμανε πως αυτά που δρομολογούνται από την Περιφερειακή Αρχή (σ.σ. δρόμος Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία) είναι σε βάρος του δρόμου Καλό Νερό – Τσακώνα και διαφώνησε με τον κ. Καπέλιο ότι ο δρόμος είναι τοπικού ενδιαφέροντος, γιατί ο δρόμος ενδιαφέρει όλη την Πελοπόννησο και, φυσικά, η σύνδεσή του με το αυτοκινητόδρομο του Μορέα θα δώσει άλλη προοπτική στην Τριφυλία.

Η Ντίνα Νικολάκου μετέφερε στο Σώμα την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, η οποία ήταν κάθετη και ξεκάθαρη, από όλες τις παρατάξεις, εκτός της παράταξης Νίκα που ήταν απούσα, ότι το έργο Καλό Νερό – Τσακώνα πρέπει να μπει σε πρώτη προτεραιότητα. Επίσης, σημείωσε ότι κατά τη συζήτηση του θέματος ζήτησαν από τον κ. Νίκα η Περιφέρεια να διαθέσει τους πόρους για μελέτες.

Από την πλευρά του, ο Παναγιώτης Κατσίβελας σημείωσε: «Τα πράγματα εδώ που φτάσανε για την Τριφυλία είναι ως μη παρέκει. Γιατί δημιουργήθηκε θέμα και εν κατακλείδι οδηγηθήκαμε στη συνεδρίαση αυτή την οποία προκάλεσε η αντιπολίτευση; Γιατί, ως δια μαγείας, εμφανίστηκε ένας κάθετος δρόμος στους υπάρχοντες άξονες, που μπήκε μέσα στη λογική και στο παιχνίδι η υπόθεση της Μεγαλόπολης – Αρχαίας Ολυμπίας. Ένας δρόμος ο οποίος, βεβαίως, όπως είπε ο κ. Τατούλης, είναι ανύπαρκτος, πλην όμως εξυπηρετεί συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης».

Επίσης, αναφέρθηκε σε δήλωσή του στις 21 Οκτωβρίου 2021 που εγκάλεσε τον κ. περιφερειάρχη και είπε ότι ο Δήμος Τριφυλίας πρέπει να συγκαλέσει ένα έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο με μόνο θέμα και με όλους τους φορείς «να σταματήσουμε αυτή την υπόθεση και να δούμε ποιος είναι με την πλευρά του δρόμου Καλό Νερό – Τσακώνα…».

Σε αλλεπάλληλες συνεδριάσεις, είπε, θέσαμε το θέμα, ο κ. δήμαρχος και το προεδρείο έλεγαν θα το συζητήσουμε, οι μέρες και οι μήνες περνούσαν, και αυτό ανάγκασε το σύνολο της αντιπολίτευσης να ζητήσουμε τη σύγκληση αυτού του συμβουλίου. «Και τι είδαμε; Ότι χωρίς καν να μιλήσουμε, χωρίς καν να εκφέρουμε γνώμη, ήρθε ο κ. δήμαρχος με το ύφος του να μας εγκαλέσει αν ξέρουμε ή δεν ξέρουμε… Δηλαδή τι ήρθε; Ήρθε να υπερασπιστεί τον κ. Νίκα, που εμείς ακόμα δεν είχαμε κατηγορήσει ως Δημοτικό Συμβούλιο! Και ήρθε να μας πει ότι φταίμε εμείς, ενώ αυτός τα έκανε καλά. Αυτό το οποίο απαιτούσε το Δημοτικό Συμβούλιο και, εάν θέλετε, το σύνολο της κοινωνίας, σε όποιες παρεμβάσεις κάνει ο κ. Νίκας, να παρεμβαίνει δυναμικά, απροκάλυπτα και με τον καθαρότερο τρόπο και να λέει “ως εδώ και μη παρέκει. Ένας κάθετος δρόμος υπάρχει, που είναι Τριφυλία (σ.σ. Καλό Νερό – Τσακώνα)” και εάν θέλετε και ο δήμαρχος Τριφυλίας νομιμοποιείται να το πει και να το κάνει», ανέφερε ο κ. Κατσίβελας.

Στη συνέχεια εξαπέλυσε πυρά προς τον κ. Νίκα που είπε στον αντιπρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας ότι δεν υπάρχουν μελέτες και προωθεί το δρόμο Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία, ο οποίος αντιστρατεύεται το Καλό Νερό – Τσακώνα κ.α. «Η μη υλοποίηση του Καλό Νερό – Τσακώνα είναι υποβάθμιση για τα Φιλιατρά, την Κυπαρισσία, το Καλό Νερό, το Κοπανάκι και τις γύρω περιοχές», τόνισε, συμπληρώνοντας ότι ο κ. Νίκας πάει με στρατηγική να εξυπηρετήσει άλλους σκοπούς, ενώ επισήμανε πως μόνο ένα έργο πνοής υπάρχει για την περιοχή, το Καλό Νερό – Τσακώνα, λέγοντας: «Ας μην κρύβεται ο κ. Νίκας πίσω από την κυβέρνηση».

Σε υψηλούς τόνους σε βάρος του κ. Νίκα και η τοποθέτηση της Χάιδως Παναγιωτοπούλου. Αρχικά στράφηκε κατά του κ. Λεβεντάκη στον οποίο απευθύνθηκε λέγοντάς του: «Το παιχνίδι των ερωτήσεων να μην το αγγίζετε γιατί θα βγείτε χαμένος». Το θέμα, είπε, «προέκυψε από τις δηλώσεις του κ. περιφερειάρχη. Αποκομίσαμε ότι αποφεύγει να αναφερθεί στο Τσακώνα – Καλό Νερό ή και Τσακώνα – Καλό Νερό, γιατί δεν είναι μόνο το τέλος της Ολυμπίας Οδού, αλλά είναι και η αρχή της η Τσακώνα, και σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί για να γίνει, ενώ επανειλημμένως έχει ερωτηθεί από την αντιπολίτευση στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Άρα, ο κ. περιφερειάρχης μάς άφησε πολλά κενά και μας δημιούργησε πολλές ανησυχίες και μέσα σ’ όλα αυτά ως φωτοβολίδα, όπως άκουσα από τους περιφερειακούς μας συμβούλους, ανέφερε το δρόμο Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία»… 

«Όταν υπάρχει ένα σχετικά ώριμο έργο, γιατί όλοι εμείς, η αυτοδιοίκηση και ο κ. περιφερειάρχης, με τη δύναμη που έχει και το αξίωμα που έχει, να μην ενεργεί και να μην πράττει προς αυτή την κατεύθυνση με συναντήσεις με τον αρμόδιο υπουργό, με εισηγητικό φάκελο προς τον αρμόδιο υπουργό και με αφετηρία του οδικού άξονα την Τσακώνα;», αναρωτήθηκε, προσθέτοντας πως «ζητάμε το αίτημα να διεκδικηθεί από την κυβέρνηση, να πείσουμε τον υπουργό». Η ίδια πρότεινε τη συγκρότηση επιτροπής για ακρόαση στον υπουργό, σημειώνοντας ότι πρέπει στο στρατηγικό σχέδιο να μπει το Τσακώνα – Καλό Νερό και αυτή να είναι η δική τους προτεραιότητα και με την πλούσια επιχειρηματολογία που εισέφερε ο κ. Τατούλης, «να ετοιμάσουν έναν φάκελο και να πάνε στον αρμόδιο υπουργό».

«Το να ακούω “δεν έχουμε καμία αρμοδιότητα εμείς”, το ότι “η κυβέρνηση αποφασίζει, εγώ δεν είμαι κυβερνήτης”, με εξοργίζει, κε δήμαρχε. Ας είναι ο κ. Νίκας που στηρίχθηκε από την κυβέρνηση της Ν.Δ., γιατί αν δεν είχε στηριχθεί από τη ΝΔ δεν ξέρουμε αν θα ήταν περιφερειάρχης. Δεν μπορεί, λοιπόν, να μεταθέτει όλη την ευθύνη στην κυβέρνηση αποφεύγοντας να συζητήσει το θέμα», τόνισε ακόμη  η Χάιδω Παναγιωτοπούλου. Ακολούθησε «κόντρα» του κ. Λεβεντάκη με την ίδια και τον κ. Κατσίβελα.

Ο Παναγιώτης Τσαφαράς σημείωσε πως τους ανησυχεί το θέμα του δρόμου και έχουν μπερδευτεί από τις δηλώσεις που έχουν γίνει, ενώ ανέφερε στοιχεία για την αγροτική παραγωγή στην περιοχή και την αναγκαιότητα του δρόμου, λέγοντας πως από την εποχή της σταφίδας ανοίγανε δρόμους στην Τριφυλία και ο δρόμος Καλό Νερό – Τσακώνα είναι ίδιος δεκαετίες και φοβερά επικίνδυνος, τονίζοντας πως θεωρεί ότι καθυστερεί (σ.σ. η υλοποίησή του) και σκόπιμα. Πρότεινε, δε, έκδοση ψηφίσματος και να φτάσουν στον υπουργό και τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Ο Στάθης Ανδρινόπουλος σημείωσε ότι από δηλώσεις προκλήθηκε ανησυχία και πως πρέπει με δυνατά στοιχεία να διεκδικήσουν το δρόμο και θα πρέπει να στοχεύσουν να είναι μέσα στον άξονα το σχεδιασμένο. Τόνισε ότι το Τσακώνα – Καλό Νερό ενώνει δύο άξονες και ότι ο άξονας είναι στρατηγικής σημασίας, ενώ αναφέρθηκε στους οδικούς άξονες στρατηγικής σημασίας που είχαν σχεδιαστεί και χαραχθεί εδώ και 40 χρόνια και πάνω σε αυτούς «πατάνε» οι μεγάλοι οδικοί άξονες της χώρας που έχουν κατασκευαστεί και κατασκευάζονται. Ο Δημήτρης Δριμής θύμισε πως εγγράφως από τον Ιανουάριο του 2020 έχουν ζητήσει να τεθεί το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ότι υπάρχουν μελέτες και ο ίδιος ως δήμαρχος το 2006 παρέλαβε αυτές και πως όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να γίνει ο δρόμος, είτε έτσι είτε αλλιώς. «Πρέπει να γίνει σοβαρή παρουσίαση στο υπουργείο και να υπάρξει δέσμευση της κυβέρνησης για την υλοποίησή του» σχολίασε.

Ο Σωτήρης Μπακούρος τόνισε πως δε νομίζει ότι υπάρχει νουνεχής πολίτης του Δήμου Τριφυλίας που να μη θέλει το δρόμο. «Γιατί δε γίνονται οι δρόμοι» ρώτησε ρητορικά ο Σαράντος Κουκούμης δίδοντας την απάντηση ότι γίνονται εκείνοι που είναι στις προτεραιότητες του κεφαλαίου και ότι για τη ΛΑ.ΣΥ. σημασία έχει από ποιον και για ποιον γίνονται, συμπληρώνοντας ότι «μας ενδιαφέρει να γίνει ένα δημόσιο έργο χωρίς διόδια». «Όπως εξελίχθηκε η συζήτηση καταδείχθηκε περίτρανα πόσο απαραίτητο ήταν να γίνει η κουβέντα», τόνισε ο Γιάννης Μερκούρης, συμπληρώνοντας: «Δυόμισι χρόνια δε θέλατε να γίνει αυτή η συζήτηση» και μίλησε για συνένωση δυνάμεων.

«Να κρατήσουμε από τη σημερινή συζήτηση ότι όλοι θέλουμε το καλό της Τριφυλίας. Δεν αντιδικούμε και δεν τσακωνόμαστε μεταξύ μας ποιος θέλει περισσότερο την Τριφυλία και ποιος λιγότερο. Διεκδικούμε και απαιτούμε έναν ασφαλή δρόμο, σύγχρονο δρόμο από Καλό Νερό – Τσακώνα και θα διεκδικήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις αυτό το αίτημά μας», τόνισε η Σταματία Αλεξοπούλου.

Ότι ο δρόμος είναι πρωτεύουσας σημασίας για την ευρύτερη περιοχή, με επιχειρήματα, τόνισαν ο Γιάννης Κατσούλας, ο Ευάγγελος (Αγγελής) Κοροβίλας, ο Γιάννης Παρασκευόπουλος και ο Γιάννης Αδρακτάς.

Τελευταίοι, όπως είχαν ζητήσει, μίλησαν οι δύο παριστάμενοι βουλευτές της Ν.Δ.

Ο Περικλής Μαντάς, αφού σημείωσε πως αντιλαμβάνεται πλήρως την αγωνία και τον προβληματισμό όλων για την εξέλιξη του έργου, είπε: «Ουδέποτε βγήκε από τις προτεραιότητες και τις διεκδικήσεις η υλοποίηση αυτού του εμβληματικού δρόμου, τα τελευταία δυόμισι χρόνια που αφορούν στην κυβέρνηση της Ν.Δ.» συμπληρώνοντας ότι αποτελεί ένα από τα τρία τεράστια έργα διεκδίκησης στο νομό μας, εκ των οποίων τα δύο άλλα είναι η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας και το οδικό έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη. Επίσης, ότι το Τσακώνα – Καλό Νερό πάντα ήταν στην ατζέντα των συζητήσεων.

Είπε ακόμη ότι την ευθύνη υλοποίησης έχει το κράτος, αλλά η Περιφέρεια και ο Δήμος έχουν υποχρέωση να διεκδικούν, τονίζοντας ότι ο δρόμος είναι άξονας ανάπτυξης.

Σχετικά με τον τρόπο που μπορεί να κατασκευαστεί δήλωσε: «Ως ΣΔΙΤ δεν μπορεί γιατί έχει συμπληρωθεί το ετήσιο δημοσιονομικό όριο για πληρωμή των ΣΔΙΤ. Δεν μπορεί να γίνει ως δημόσιο έργο διότι έχει υψηλό κόστος, τα δημοσιονομικά δεν το επιτρέπουν και για δημόσιο έργο δεν είναι ώριμο μελετητικά. Μπορεί να υλοποιηθεί μέσω της μεθόδου παραχώρησης, γιατί για την παραχώρηση είναι ώριμο μελετητικά, έχει Π.Ο. και ό,τι μελέτες υπολείπονται ο παραχωρησιούχος μπορεί να τις υλοποιήσει και να υλοποιήσει το έργο. Ο υπουργός πιστός στη δέσμευσή του, με το που ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για το Πάτρα – Πύργος, στη Βουλή, εκεί που ενέκρινε την ένταξή του στην παραχώρηση, με αντίστοιχη τροπολογία επανεντάχθηκε το Τσακώνα – Καλό Νερό στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού για να βρίσκεται κάτω από μια ομπρέλα μιας μεγάλης παραχώρησης, έτσι ώστε να μπορέσει να αποτελέσει ένα ισχυρό χαρτί διαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να λάβει χρηματοδότηση και να υλοποιηθεί. Αυτή η πράξη έγινε το Δεκέμβριο του 2021. Επόμενη κίνηση είναι να εξελιχθεί αυτή η διαπραγμάτευση και να δούμε τα αποτελέσματά της και τα προαπαιτούμενα που βάζει η Ε.Ε. πώς μπορούμε να τα ξεπεράσουμε».

Ο ίδιος σχολίασε ακόμη ότι πρέπει να ξεπεράσουν όλα που ακούστηκαν για τη σύγκριση των δρόμων για Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία, να ενωθούν και να διεκδικήσουν την υλοποίηση της στρατηγικής της κυβέρνησης και να δουν την προοπτική και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης…

Ο Μίλτος Χρυσομάλλης τόνισε ότι «δεν υπάρχει κάποιος που να μη θέλει το δρόμο, προφανώς η ανησυχία μας είναι το πότε, το πώς και τι κίνδυνοι πιθανόν υπάρχουν στα χρονοδιαγράμματα. Υπάρχουν περιβαλλοντικοί όροι, που σημαίνει σίγουρα πως υπάρχουν προμελέτες και το υπουργείο έκανε σύμβαση με το ΜΟΡΕΑ να ολοκληρώσει τις μελέτες. Το υπουργείο σε απάντηση βουλευτή το 2017 είπε ότι ο ΜΟΡΕΑΣ παρέδωσε οριστική μελέτη και ο ΜΟΡΕΑΣ απάντησε στο πρωτόκολλο αυτό ότι έχει υποβληθεί πλήρης μελέτη, επαρκής για την προώθησή του ως έργο παραχώρησης».

«Έχει σημασία πού βρίσκονται οι μελέτες; Σήμερα μπήκε στον παραχωρησιούχο. Που σημαίνει, ό,τι έχει μείνει θα πρέπει να το ολοκληρώσει. Αυτό το έργο έχει μια πρώτη κατεύθυνση», είπε και τόνισε ότι «οι κίνδυνοι είναι ότι αυτό το έργο είναι ενταγμένο σε πρωτεύον ευρωπαϊκό δίκτυο και κλείνει ο κλωβός. Το θέμα είναι θα κλείσει; Άρα, η μεγάλη ερώτηση και το μεγάλο ζητούμενο, για μένα, για να ξέρω ότι θα γίνει μέσω του παραχωρησιούχου το Καλό Νερό – Τσακώνα, είναι αν θα ξεπεράσουμε τις δυσκολίες, όχι στη Μεσσηνία, στην Ηλεία. Εκεί θα ξέρουμε ότι θα κλείνει ο κλωβός, ότι θα γίνει το έργο, αν έχουν ξεπεραστεί οι δυσκολίες». Επίσης, εστίασε πως εκεί πρέπει να βρουν τη δίοδο μέσα από το ΣτΕ. Συμπλήρωσε δε πως το Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία συμφωνεί ότι «δεν μπορεί να γίνει από την Περιφέρεια, ούτε μπορεί να το χρηματοδοτήσει το ΤΔΜ, έχει όμως την ανησυχία ότι αν δεν ξεπεραστεί το πρόβλημα στην Ηλεία, ο κλωβός θα κλείσει με το Αρχαία Ολυμπία – Μεγαλόπολη ως έργο παραχώρησης. Κι όχι ότι δε θα γίνει τότε το Καλό Νερό – Τσακώνα, αλλά αναγκαστικά θα ενταχθεί σε δευτερεύον ευρωπαϊκό δίκτυο, ασφαλής δρόμος με άλλα τεχνικά χαρακτηριστικά. Το κλειδί είναι να δούμε εάν ξεπερνιούνται τα προβλήματα στη ζώνη του Καϊάφα, έγκριση Ε.Ε., και έτσι να κλείσει ο κλωβός. Εκεί πρέπει να εστιάσουμε Ηλεία και Μεσσηνία, να ξεπεραστούν τα προβλήματα και να κλείσει ο κλωβός με το Καλό Νερό – Τσακώνα».

Το Σώμα ομόφωνα αποφάσισε ότι διεκδικούν το δρόμο Καλό Νερό – Τσακώνα, να πάρει απόφαση στήριξης το Περιφερειακό Συμβούλιο και να γίνει συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό.

Του Ηλία Γιαννόπουλου