Πελοπόννησος: Χρηματοδοτήσεις και δράσεις για την ανάπτυξη του Οινοτουρισμού

Πελοπόννησος: Χρηματοδοτήσεις και δράσεις για την ανάπτυξη του Οινοτουρισμού

Στην περιοχή της Νεμέας πραγματοποιήθηκε οδοιπορικό αφιερωμένο στην εναλλακτική μορφή τουρισμού – Ο μεγαλύτερος αμπελώνας στην Ελλάδα… περιμένει τις αναπτυξιακές του ευκαιρίες

Το πλούσιο και σε πολλά σημεία ολοκληρωμένο οινοτουριστικό προϊόν της Νεμέας αναδείχθηκε μέσα από ένα τριήμερο οδοιπορικό στην περιοχή, με θέμα «Πελοπόννησος: Ένα ταξίδι στον οίνο και στο χρόνο», το οποίο πραγματοποιήθηκε με τη συνδιοργάνωση του υπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ και της Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Η ανάπτυξη του οινοτουρισμού στη χώρα μας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που προωθείται από το αρμόδιο υπουργείο με επικεφαλής την υφυπουργό Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη.

Αντικείμενο του οδοιπορικού αποτέλεσε η ανάδειξη της δυναμικής και των ευκαιριών ανάπτυξης που δημιουργεί ο οινοτουρισμός, σε συνδυασμό με άλλες μορφές τουριστικής δραστηριότητας, για την ελληνική περιφέρεια και ειδικά για μία περιοχή πλούσια σε ιστορία, αλλά και φημισμένες ετικέτες κρασιού, όπως η Νεμέα.

Σημειώνεται ότι η Πελοπόννησος είναι η Περιφέρεια με το μεγαλύτερο αμπελώνα στην Ελλάδα, διαθέτοντας σήμερα 180 οινοποιεία, εκ των οποίων τα 43 διαθέτουν το σήμα επισκέψιμου οινοποιείου, καθώς και 32 διαδρομές για τους επισκέπτες. Τα οινοποιεία βρίσκονται διάσπαρτα σε Αργολίδα, Αρκαδία Ηλεία, Κορινθία, Μεσσηνία και Λακωνία.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Βίκης Βαμιεδάκη στην ενημερωτική ιστοσελίδα NEWS247, η κα Ζαχαράκη, αρμόδια για την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, έχει ξεκινήσει εδώ και ένα χρόνο την προσπάθεια για τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μέσω της ανάδειξης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κάθε περιοχής.

«Με μεγάλη ικανοποίηση διαπιστώνουμε τη σταθερή πορεία “ενηλικίωσης” του οινοτουριστικού οδοιπορικού μας, μιας φιλόδοξης πρωτοβουλίας την οποία ξεκινήσαμε στο υπουργείο Τουρισμού μόλις το περασμένο καλοκαίρι και κάτω από τις ειδικές συνθήκες που δημιούργησε πανδημία.

Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά στάση του, έχοντας συμβάλει καθοριστικά στην ανάδειξη της σημασίας που έχει η σύνδεση της ταξιδιωτικής εμπειρίας του κάθε φιλοξενούμενου με τις επισκέψεις σε οινοποιεία και την πρωτογενή παραγωγή εν γένει», τόνισε η κα. Ζαχαράκη.

«Στη χώρα μας υπάρχουν 88 επισκέψιμα οινοποιεία και προστέθηκαν 24 νέα με την καθιέρωση του ειδικού σήματος από το υπουργείο Τουρισμού. Κάναμε μια έρευνα ανάμεσα σε αυτά και εκτός από τα συμπεράσματα, δεχτήκαμε και τις προτάσεις για τη βελτίωση των προδιαγραφών του σήματος», επισήμανε σε δηλώσεις της η κα Ζαχαράκη.

«Είμαστε στη διαδικασία δημιουργίας Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού, στο οποίο θα συμμετέχουν άνθρωποι της αγοράς, της παραγωγής αλλά και εκπρόσωποι από τα υπουργεία Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και του ΕΟΤ. Εμείς θα κάνουμε την οργάνωση και το συντονισμό», τόνισε η υφυπουργός.

Αναφορικά με τις άλλες μορφές τουρισμού, σημείωσε ότι γίνεται σχεδιασμός για τη δημιουργία ειδικού DMO για το γαστρονομικό τουρισμό, ενώ άμεσα θα δημιουργηθεί και το πρώτο Εθνικό Συμβούλιο για τον καταδυτικό τουρισμό, σε συνεργασία δε με το υπουργείο Περιβάλλοντος διεξάγεται έρευνα για τον οικοτουρισμό και τις ήπιες μορφές αξιοποίησης του σε προστατευόμενες περιοχές κ.ά.

 Ο ορεινός τουρισμός είναι επίσης στις προτεραιότητες του υπουργείου, ενώ όπως είπε η κα Ζαχαράκη, στο Ταμείο Ανάκαμψης υπάρχει ειδική χρηματοδότηση για την κατασκευή τεσσάρων χιονοδρομικών κέντρων στην κατεύθυνση της δωδεκάμηνης λειτουργίας τους ως θεματικά πάρκα.

100 εκατομμύρια ευρώ για τον Αγροτουρισμό

Στη διάρκεια του οδοιπορικού πραγματοποιήθηκε εκδήλωση με ομιλίες από τους φορείς που συμμετείχαν. Για τις χρηματοδοτήσεις του τομέα του Αγροτουρισμού μίλησε ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Στύλιος. Όπως τόνισε, σημαντικό μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης κατευθύνεται σε δράσεις που ενισχύουν τον αγροτουρισμό, ενώ αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη ανοιχτή προδημοσίευση για το πρόγραμμα Αγροτουρισμού, με συνολικό προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ. Ανάμεσα σε άλλα χρηματοδοτούνται επιχειρήσεις για την ενεργειακή τους αναβάθμιση αλλά και την αναβάθμιση των κτηριακών των καταστάσεων, τη δημιουργία αλυσίδων στην αγροδιατροφή και την προώθηση νέων τουριστικών προϊόντων.

Όπως είπε ο κ. Στύλιος, «στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός και ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η αναβάθμιση της παραγωγικότητας τους». Επιπλέον, όπως ανέφερε, την τρέχουσα περίοδο υλοποιούνται δράσεις σε 89 οινοποιεία συνολικού προϋπολογισμού 22 εκατ. ευρώ, όπου προβλέπονται στοχευμένα προγράμματα για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού. Περισσότερο από μισό εκατομμύριο ευρώ θα διατεθεί για προγράμματα οργάνωσης και προβολής του οινοτουρισμού και στόχος είναι τα επισκέψιμα οινοποιεία να μετατραπούν σε κόμβους διασύνδεσης με τον πρωτογενή τομέα και τον τουρισμό.

Αναφορικά με το πρόγραμμα «Δρόμοι του Κρασιού της Πελοποννήσου», ο υφυπουργός ανέφερε ότι θα διατεθούν 217.000 ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξή του, που αποσκοπεί στη δημιουργία μίας ολοκληρωμένης πρότασης προς τους επισκέπτες.

Ο κ. Στύλιος αναφέρθηκε ακόμη στα προγράμματα που προωθούν πράσινες πολιτικές για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των οινοποιείων. «Ο τουρισμός μαζί με την ανάπτυξη του αγροδιατροφικού τομέα αποτελούν πυλώνες της αναπτυξιακής πολιτικής της κυβέρνησης», τόνισε.

Η γαστρονομική ταυτότητα της Πελοποννήσου

Για το προϊόν «Food and Drink» της Περιφέρειας μίλησε η κα Άννα Καλογεροπούλου, αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, τονίζοντας ότι τα γαστρονομικά στοιχεία της Πελοποννήσου αποτελούν κρίσιμο στοιχείο της ταυτότητας της περιοχής. «Η ανάδειξη του φαγητού και του ποτού μπορεί να συνδράμει στην ανάπτυξη και στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της Πελοποννήσου», τόνισε.

«Η Περιφέρεια αυτή τη στιγμή διαθέτει 22 προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης, 11 προϊόντα με Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη, τουλάχιστον 15 διαφορετικές τοπικές κουζίνες, αλλά και πληθώρα τοπικών συνταγών και παραδοσιακών πρωτογενώς επεξεργασμένων προϊόντων.

Σχεδιάζουμε στο αμέσως επόμενο διάστημα δράσεις για τη σχηματοποίηση της εικόνας marketing του προορισμού ως γαστρονομικού τόσο στο κομμάτι του branding, όσο και στο κομμάτι του περιεχομένου. Επίσης θα γίνει σχηματοποίηση των επιμέρους προϊόντων που θα πλαισιώσουν αυτές τις ενέργειες με φεστιβάλ, θεματικές διαδρομές κι άλλα.

Στοχεύουμε στην ανάπτυξη ενός συστήματος πιστοποιημένων παραγωγών και επιχειρήσεων και της ενίσχυσης της σύνδεσης του τουρισμού με τον πρωτογενή και το δευτερογενή τομέα, ώστε σύντομα η Πελοπόννησος να χαρακτηρισθεί ως European Region of Gastronomy», σχολίασε η κα Καλογεροπούλου.

Κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού, οι συμμετέχοντες, που αποτελούνταν από ξένους πρέσβεις, καθώς και δημοσιογράφους του εγχώριου και διεθνούς Τύπου, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε εμβληματικά επισκέψιμα οινοποιεία της περιοχής, οινογευσίες, περιήγηση και φύτεμα αμπελώνα στη Νεμέα.