Η κατάργηση θέσεων στάθμευσης δυσκολεύει τη ζωή στο κέντρο της Καλαμάτας

Η κατάργηση θέσεων στάθμευσης δυσκολεύει τη ζωή στο κέντρο της Καλαμάτας

Μεταξύ των θεμάτων που θα συζητηθούν στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής Καλαμάτας, σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη, είναι κι αυτό της τροποποίησης προηγούμενης απόφασης από «έγκριση κυκλοφοριακής μελέτης» σε «έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων» για το έργο «Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις αστικών αναπλάσεων και αναβάθμισης του Κεντρικού Τομέα Καλαμάτας».

Ο τίτλος του θέματος μπορεί να μη λέει πολλά πράγματα, αλλά όταν ξεκινήσουν και υλοποιηθούν τα συγκεκριμένα έργα, αυτό που πρόκειται να συμβεί είναι μάλλον προβληματικό με τα μέχρι σήμερα δεδομένα.

Κι αυτό, διότι καταργούνται συνολικά 112 θέσεις στάθμευσης στην… καρδιά της πόλης, ενώ δεν υπάρχει ακόμα καμία πρόβλεψη για το πώς θα αναπληρωθούν. Και μπορεί η Δημοτική Αρχή να προτρέπει με αυτό τον τρόπο στη χρήση ποδηλάτων ή την πεζή μετακίνηση ή κάποιον άλλον ήπιο τρόπο μετακίνησης, αλλά το ερώτημα παραμένει: Πού θα παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους όσοι μένουν στο κέντρο της Καλαμάτας; Με ποιον τρόπο όσοι μένουν σε άλλες περιοχές της Καλαμάτας θα έρχονται στο κέντρο; Είναι ικανοί οι χώροι στάθμευσης του Νέδοντα να δεχτούν περισσότερα αυτοκίνητα από τη φερόμενη ικανότητά τους; Μπορούν να αυξηθούν οι ώρες της αστικής συγκοινωνίας; Όλα αυτά πρέπει να απαντηθούν έγκαιρα και πειστικά, διαφορετικά, όταν και αν ξεκινήσουν τα έργα, ετοιμαστείτε για… ηρεμιστικά!

Η εισήγηση
Σύμφωνα με την εισήγηση, το έργο «Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις αστικών αναπλάσεων και αναβάθμισης του Κεντρικού Τομέα Καλαμάτας» στοχεύει στην αντιμετώπιση των ζητημάτων της αστικής κινητικότητας σε συνάρτηση με τις χρήσεις γης, το αστικό πράσινο, την οργάνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων, τις αστικές υποδομές, την καθημερινότητα και τις ανάγκες των κατοίκων, των εργαζομένων και των επισκεπτών, την ενεργειακή απόδοση της πόλης.

Το έργο περιλαμβάνει την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών (Τοπογραφική Μελέτη, Ειδική Αρχιτεκτονική Μελέτη, Μελέτη Φυτοτεχνικής διαμόρφωσης, Μελέτη Υδραυλικών έργων, Μελέτη Συγκοινωνιακών έργων, Ηλεκτρομηχανολογική μελέτη, Περιβαλλοντική μελέτη, Μελέτη ΣΑΥ- ΦΑΥ και Τεύχη Δημοπράτησης) προκειμένου για την ωρίμανση και την ένταξή του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Συνοπτικά, όπως αναφέρεται και στην Κυκλοφοριακή Μελέτη, τα γενικά χαρακτηριστικά της παρέμβασης περιλαμβάνουν τη δημιουργία προσπελάσιμων και ασφαλών πεζοδρομίων επαρκούς πλάτους και εξασφάλιση προσβασιμότητας σε εμποδιζόμενα άτομα ΑμεΑ (ράμπες και επαρκές πλάτος διέλευσης) και άτομα με δυσκολία στην όραση (όδευση τυφλών).

Επίσης, προτείνεται η δημιουργία οργανωμένων ζωνών στάθμευσης κατά μήκος των οδών. Ανά συγκεκριμένο αριθμό θέσεων (5 έως 7 θέσεις) προβλέπεται η κατασκευή χώρου πρασίνου, ο οποίος αποτελεί διαπλάτυνση του πεζοδρομίου και βρίσκεται στην ίδια στάθμη με αυτό. Περιλαμβάνει καθιστικό και αποτελεί ένα σκιασμένο χώρο στάσης.

Με τον τρόπο αυτό οι θέσεις στάθμευσης εναλλάσσονται με νησίδες πρασίνου και αποφεύγεται η δημιουργία μεγάλου μήκους σειρών σταθμευμένων οχημάτων κατά μήκος των οδών.

Η προτεινόμενη διαμόρφωση των οδών περιλαμβάνει: Πλακόστρωση του υφιστάμενου οδοστρώματος με κυβόλιθους ή άλλο υλικό δαπεδόστρωσης σε στάθμη -0.12 από το υπάρχον πεζοδρόμιο. Διαμόρφωση λωρίδας στάθμευσης πλάτους 2.20 μ, είτε από τη μία πλευρά της οδού, είτε αμφίπλευρη, εφόσον το συνολικό πλάτος της οδού επαρκεί. Δημιουργία επαρκούς πλάτους πεζοδρομίων σε στάθμη +0.12 από τη ζώνη κίνησης των οχημάτων.

Τέλος, ανάλογα με τις διαστάσεις και τα χαρακτηριστικά κάθε οδού, θα εξεταστούν εναλλακτικές προτάσεις διαμόρφωσης αυτής, οι οποίες θα παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον ως προς τη σχεδίαση, θα αποθαρρύνουν την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων από τα οχήματα και θα προωθούν την πεζή μετακίνηση και την ενίσχυση του πρασίνου.

Συγκεκριμένα οι παρεμβάσεις αφορούν στις οδούς: Κλαδά, Φραντζή, Αριστοδήμου, Πολυχάρους, Κ. Γεωργούλη, Βασιλίσσης Όλγας, Βασιλίσσης Σοφίας, Βαλαωρίτου, Ανδρέα Σκιά, Ψαρών, Μακεδονίας, Δ. Παπαδοπούλου, Λυκούργου Σκιά, Σιδηροδρομικού Σταθμού, Γιατράκου, Χρυσάνθου Παγώνη, Μητροπέτροβα και Αντωνοπούλου, Κεφάλα, Νέδοντος (αφορά στο τμήμα ανάμεσα στις οδούς Κεφάλα και Κροντήρη, στο ύψος του ομώνυμου κόμβου).

Όπως αναφέρεται και στην Τεχνική Έκθεση Κυκλοφοριακής Τεκμηρίωσης, «τα παραπάνω εντάσσονται στο πλαίσιο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας του Δήμου Καλαμάτας, η οποία βρίσκεται σε πλήρη συμφωνία με το στόχο του παρόντος έργου και αποτελεί παράλληλα στρατηγικό στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά στο σχεδιασμό και τη διαχείριση των αστικών συστημάτων μεταφορών και στην αντιμετώπιση των ποικίλων αστικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων, που προκαλεί η συνεχής αύξηση των αναγκών μετακίνησης και η εξάρτηση από το Ι.Χ. αυτοκίνητο.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι προτεινόμενες παρεμβάσεις είναι συμβατές και με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) Δήμου Καλαμάτας, το οποίο αναγνώριζε την ανάγκη ανάπτυξης δικτύου πεζών (και ποδηλατών) και πρότεινε την οργάνωση ενός πλήρους πλέγματος αξόνων ροής πεζών στην κεντρική περιοχή της πόλης, μέσα από τη διαμόρφωση πεζοδρόμων και ζωνών ήπιας οδικής κυκλοφορίας.

Οι πολιτικές αυτές είναι εναρμονισμένες με τη γενικότερη ευρωπαϊκή περιβαλλοντική πολιτική, στις προτεραιότητες της οποίας περιλαμβάνονται η μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων, με έμφαση στις εκπομπές σωματιδίων και ρύπων του θερμοκηπίου, η βελτίωση των συνθηκών περιβαλλοντικού θορύβου, η προστασία γενικότερα της υγείας και της ποιότητας ζωής.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Καλαμάτα συμμετέχει ως υποψήφια πόλη στην πρωτοβουλία για τις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις έως το 2030.

Η υλοποίηση των προτεινόμενων παρεμβάσεων θα βελτιώσει ουσιαστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την προσβασιμότητα του κέντρου της πόλης. Η ανάπλαση των πεζοδρομίων, η ενίσχυση του πρασίνου, η κατασκευή parklets, καθώς και η χρήση βιοκλιματικών υλικών, θα μειώσουν τις ταχύτητες των οχημάτων και θα αναβαθμίσουν την αισθητική και το περιβάλλον της πόλης.

Επιπρόσθετα, θα αυξηθεί το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα μειωθούν τα τροχαία συμβάντα, μέσα από τη μείωση των ορίων ταχύτητας, αύξησης της ορατότητας, πύκνωσης των διαβάσεων πεζών, ενίσχυσης της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης κ.λπ.».

Του Αντώνη Πετρόγιαννη