Δύσκολο να έχει πτήσεις με υδροπλάνο το 2023 η Καλαμάτα

Δύσκολο να έχει πτήσεις με  υδροπλάνο το 2023 η Καλαμάτα

Πτήσεις στο Αιγαίο είναι ο στόχος της Hellenic Seaplanes για την επόμενη χρονιά

Αμφίβολο παραμένει ακόμα αν τελικά το 2023 θα μπορέσουν να πετάξουν στην Ελλάδα υδροπλάνα και πολύ περισσότερο από την Καλαμάτα, αφού δε φτάνει μόνο να δοθεί μια άδεια για υδατοδρόμιο, αλλά πρέπει και να δημιουργηθεί ένα δίκτυο που θα μπορεί να καλύψει ικανοποιητικά τις ανάγκες επιβατών και τουριστών.

Αποκαλυπτικό για το πόσο δύσκολο είναι αυτό να γίνει εντός του 2023 είναι χθεσινό δημοσίευμα του metaforespress για τα νέα υδροπλάνα που θα φέρει στην Ελλάδα η Grecian Air SeaPlanes.

Στόχος για το 2023 είναι η Grecian Air Seaplanes να ξεκινήσει κάποιες πτήσεις από το Ιόνιο και η Hellenic Seaplanes, που πήρε πρόσφατα σε διαγωνισμό το υδατοδρόμιο της Καλαμάτας, να αρχίσει πτήσεις από το Αιγαίο. Απ’ ό,τι φαίνεται, η Καλαμάτα δεν είναι στα σχέδιά της για το 2023.

Πέρασαν 10 χρόνια

Όπως αναφέρεται  στο δημοσίευμα του Φ. Φωτεινού στο metaforespress, αυτές οι δύο εταιρείες εμφανίζονται διατεθειμένες να ξεκινήσουν πτήσεις.

Την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων έχουν αναλάβει οι εταιρείες Water Airports (σχετίζεται με την Grecian Air Seaplanes) και Hellenic Seaplanes.

Όμως, έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια από το νόμο που έβαλε τις «βάσεις» για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα και η χώρα διαθέτει έως σήμερα 2,5 άδειες υδατοδρομίων.

Από τη ψήφιση του νόμου 4146/2013, πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας και των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με το νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν «Βεβαίωση Συμμόρφωσης», σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020.

«Βεβαίωση Συμμόρφωσης» εκκρεμεί για το υδατοδρόμιο της Πάτρας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι πλήρως αδειοδοτημένα θα είναι τρία υδατοδρόμια.

Ώριμο στάδιο

Από την ψήφιση του νέου νόμου για τα υδατοδρόμια του 4663/2020 (προηγήθηκε ο νόμος 4568/2018), σε πιο ώριμο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για τα υδατοδρόμια σε Βόλο, Ρέθυμνο, Ίο, Καλαμάτα και Κυλλήνη.

Σε πιο πρώιμο στάδιο είναι οι διαδικασίες για την αδειοδότηση δεκάδων άλλων υδατοδρομίων, όπως σε Ηγουμενίτσα, Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Αμφιλοχία, Πάτμο, Τήνο, Θεσσαλονίκη, Σητεία, Χίο, Λαύριο, Σίφνο, Πύλο, Καβάλα, Ηράκλειο, Αιδηψό, Αλιβέρι, Κάρυστο, Κύμη, Χαλκίδα, Ψαρά, Άλιμο κ.α.

Καθυστερούν οι άδειες

Το μεγάλο ερώτημα είναι «γιατί» καθυστερούν οι άδειες για τα υδατοδρόμια. Σίγουρα, η εμπλοκή πολλών υπηρεσιών δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, εάν και η ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη.

Σύμφωνα, λοιπόν, με το δημοσίευμα, η καθυστέρηση οφείλεται, μεταξύ άλλων, σε έναν άλλο λόγο: «Οι άδειες υδατοδρομίων που είχαν εγκριθεί για τη λειτουργία της AirSea Lines (2004 – 2008) στο Ιόνιο ήταν ιδιωτικές, ανήκαν δηλαδή στην εταιρεία. Όταν έπαυσε να λειτουργεί, αυτομάτως “ακυρώθηκαν”, οπότε η διαδικασία έπρεπε να εκκινήσει από την αρχή. Γι’ αυτό το λόγο, αρκετές άδειες υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία. Ωστόσο, θα υπάρχουν και ιδιωτικές άδειες υδατοδρομίων».

Στο πτητικό κομμάτι, η Grecian Air Seaplanes ολοκλήρωσε τη συμφωνία με την Viking για τα δύο πρώτα δικινητήρια υδροπλάνα, με στόχο την άφιξή τους το επόμενο διάστημα.

«Ερχόμαστε και επιδιώκουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των πολιτών, κυρίως των νησιωτών, στη μετακίνησή τους, ανάμεσα στα νησιά, αλλά και τη διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα», αναφέρουν στελέχη της Grecian Air Seaplanes, υποστηρίζοντας ότι το υδροπλάνο των 19 θέσεων μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσε να λειτουργήσει με τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Ο σχεδιασμός των εταιριών

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Seaplanes θα ξεκινήσει πτήσεις από το Ιόνιο και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Παξούς, Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο, Ιθάκη.

Η πτήση από Κέρκυρα προς Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη θα διαρκεί 30 – 40 λεπτά, ενώ οι πτήσεις Κέρκυρα – Παξοί 15 λεπτά και Κέρκυρα – Πάτρα 1 ώρα.

Αντίστοιχα, η Hellenic Seaplanes που έχει πάρει το υδατοδρόμιο της Καλαμάτας εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει πτήσεις από την Αθήνα σε Τήνο, Πάτμο και Σίφνο και στις Σποράδες.

Η πτήση Αθήνα – Τήνος θα διαρκεί 28 λεπτά, η πτήση Αθήνα – Πάτμος 56 λεπτά και η πτήση Αθήνα – Σίφνος 32 λεπτά.

Β.Β.