2ο Δημοτικό Σχολείο Μεσσήνης: Η ανανεωμένη βιβλιοθήκη του ένα ζεστό καταφύγιο φιλαναγνωσίας, πολύπλευρης ανάπτυξης και δημιουργικότητας για τα παιδιά

2ο Δημοτικό Σχολείο Μεσσήνης: Η ανανεωμένη βιβλιοθήκη του ένα ζεστό καταφύγιο φιλαναγνωσίας,  πολύπλευρης ανάπτυξης και δημιουργικότητας για τα παιδιά

“Περισσότεροι από 400 τίτλοι βιβλίων αποδήμησαν τη φετινή σχολική χρονιά από τα ράφια για να φωλιάσουν ζεστά στις ψυχές των μαθητών”.

Η εμφύσηση της αγάπης για τη μάθηση και τα βιβλία στα παιδιά αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για τα σχολεία και τους δασκάλους. Στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μεσσήνης η ανανεωμένη βιβλιοθήκη αποτελεί έναν ιδανικό «σύμμαχο» σε αυτή την προσπάθεια. Είναι ένας ζεστός χώρος, όπου καλλιεργείται η φιλαναγνωσία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών. Πάνω απ’ όλα, είναι ένα σημείο αναφοράς και κοινωνικής συνάθροισης, όπου τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά, καταθέτοντας και τις δικές τους προτάσεις, ενώ οι βιβλιοκριτικές τους που ακολουθούν την ολοκλήρωση της ανάγνωσης ενός βιβλίου ενθαρρύνουν και ενισχύουν και τις συγγραφικές τους ικανότητες.

Από τα περίπου 700 βιβλία που αριθμεί σήμερα η βιβλιοθήκη του 2ου Δημοτικού Μεσσήνης, περισσότερα από τα μισά επιτέλεσαν φέτος το σκοπό τους, «φωλιάζοντας στις ψυχές των παιδιών». Υπεύθυνη της βιβλιοθήκης την τελευταία διετία είναι η δασκάλα Γαλλικών, Φωτεινή Παπαδημητροπούλου, η οποία ενισχύει το όλο εγχείρημα με το δικό της ενθουσιασμό, ενώ παρακάτω μας παρουσιάζει εκτενέστερα τη σημαντική αυτή προσπάθεια:

«Η βιβλιοθήκη του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μεσσήνης τελεί υπό τη διεύθυνση του κ. Ιωάννη Κωτσάκη, ενός ανθρώπου δραστήριου, με αγάπη για την καινοτομία, που δε σταματά να υποστηρίζει εμπράκτως τους εκπαιδευτικούς σε κάθε πρωτοβουλία σχετική με την ανάδειξη του σχολείου προς όφελος της μαθητικής κοινότητας.

Ξεκίνησε να λειτουργεί επίσημα πριν από τρία χρόνια, οπότε και εντάχθηκε στο δίκτυο σχολικών βιβλιοθηκών. Τα χρήματα της επιχορήγησης που λάβαμε τα επενδύσαμε στην αγορά βιβλίων, αλλά και τεχνικού εξοπλισμού, όπως προτζέκτορα και ηλεκτρονικού υπολογιστή. Υπεύθυνη ήταν η κα Άννα Καλογεροπούλου, καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας, στην οποία ανήκει η σύλληψη της ιδέας της βιβλιοθήκης. Στα χρόνια αυτά πραγματοποιήθηκε η οργάνωση και θεματική τοποθέτηση των βιβλίων και έπειτα από πολλά χρόνια, η βιβλιοθήκη έγινε και πάλι προσιτή στο μαθητικό κοινό, χαρίζοντάς του ευχάριστες ώρες φιλαναγνωσίας.

Η θεματολογία των βιβλίων μας ποικιλόμορφη και επίκαιρη. Παραμύθια, κάθε λογής, κρατούν συντροφιά στους μικρούς μας φίλους ταξιδεύοντάς τους στα πέρατα της φαντασίας τους -αν έχει τέλος η φαντασία. Ιστορικά, βιβλία κλασικής λογοτεχνίας, νεανικής λογοτεχνίας, περιπέτειας, αστυνομικά, επιστημονικής φαντασίας, παιδικές εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά, κόμικς, επιστημονικών γνώσεων, χριστουγεννιάτικης, πασχαλινής θεματολογίας, ξένης νεανικής λογοτεχνίας, αγγλικής, γαλλικής και γερμανικής γλώσσας, αλλά και βιβλία σχετικά με το περιβάλλον, το θέατρο, την τέχνη, τη διαφορετικότητα και την ενίσχυση θετικών συναισθημάτων κοσμούν το χώρο της βιβλιοθήκης μας. Δυστυχώς, η έλευση του κορωνοϊού δεν επέτρεψε την πλήρη ανάπτυξη της λειτουργίας της βιβλιοθήκης, παρά τις άκρως αξιέπαινες δράσεις που έλαβαν χώρα εκείνη την εποχή για την προώθησή της.

Αρχές Σεπτεμβρίου 2022 πήρα εγώ… τη σκυτάλη και ανέλαβα τα καθήκοντα της βιβλιοθήκης. Με την επιδημία του κορωνοϊού να έχει περιοριστεί, οι πόρτες άνοιξαν διάπλατα για να υποδεχτούμε τους μικρούς μας φίλους στο χώρο της βιβλιοθήκης μας. Τότε ήταν που οραματιστήκαμε μια νέα πνοή στη λειτουργία της. Στόχος μας ήταν να μετατραπεί η αίθουσα της βιβλιοθήκης σε ένα ζεστό καταφύγιο που θα αγκαλιάζει όλους τους μαθητές και θα τους παρέχει τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με το μαγικό κόσμο των βιβλίων και όχι μόνο.

Εισάγαμε πληθώρα εκπαιδευτικών παιχνιδιών, όπως επιτραπέζιων, με στόχο να ενισχύσουμε την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών διαφόρων ηλικιών και ενδιαφερόντων, κατασκευών και ισορροπίας που ενεργοποιούν τη φαντασία και ενισχύουν την ανάπτυξη λεπτών κινητικών δεξιοτήτων, λογικής, τύπου σχηματισμού λέξεων, που ακονίζουν τη λογική και βοηθούν στην πνευματική συγκέντρωση, παιχνίδια σχηματισμού ενιαίας εικόνας με βάση μεμονωμένα κομμάτια (παζλ) που ενεργοποιούν όλες τις γνωστικές λειτουργίες του εγκεφάλου, παροιμίες και λαϊκά γνωμικά, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν τη λαϊκή μας κληρονομιά και να καταστούν θαυμάσιοι συνεχιστές της.

Επίσης, δώσαμε μεγάλη σημασία σε παιχνίδια στόχου, προκειμένου να τους εισάγουμε στην έννοια της προσπάθειας που πρέπει να καταβάλλουν για την επίτευξη των προσωπικών τους στόχων. Με αυτό τον τρόπο θελήσαμε να τους περάσουμε το μήνυμα πως η βιβλιοθήκη μας στηρίζει πρωτίστως την κοινωνικοποίηση και την πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητα των μαθητών μας, καθώς και ότι η γνώση μπορεί να κατακτηθεί ποικιλοτρόπως. Προσπαθήσαμε επίσης, στο μέτρο του δυνατού, να δημιουργήσουμε, αισθητικά, ένα περιβάλλον “ζεστό” και φιλικό προς τους μαθητές μας. Στολίσαμε τη βιβλιοθήκη μας με χρώματα και εικόνες φωτεινές και φτιάξαμε μια μικρή γωνιά στρωμένη με φλοκάτες, ώστε τα παιδιά να μπορούν να συνδυάζουν άνεση, οικειότητα και ενασχόληση με τις δραστηριότητές τους.

Ωστόσο, δεν περιοριστήκαμε μονάχα σε αυτά. Αυτή τη στιγμή, αριθμούμε πάνω από 700 βιβλία. Η βιβλιοθήκη μας εμπλουτίστηκε φέτος με πληθώρα καινούργιων τίτλων, αποτέλεσμα σχολικής δαπάνης, αλλά και δωρεών μαθητών και πολύτιμων φίλων του σχολείου μας. Άλλωστε, το σχολείο είναι κομμάτι της κοινωνίας μας και είμαστε ευτυχείς να απολαμβάνουμε την πλήρη στήριξή της.

Περισσότεροι από 400 τίτλοι βιβλίων αποδήμησαν τη φετινή σχολική χρονιά από τα ράφια της βιβλιοθήκης μας για να φωλιάσουν ζεστά στις ψυχές των μαθητών όλων των ηλικιών και να τους αποκαλύψουν τα πιο βαθιά τους μυστικά. Η χαρά μας απερίγραπτη, ενώ η συγκίνησή μας κορυφώνεται κάθε φορά που μας παραδίδεται μία βιβλιοπαρουσίαση προς τέρψη εκατοντάδων ζευγαριών ματιών που περιδιαβαίνουν τους σχολικούς διαδρόμους.

Στον εσωτερικό χώρο της βιβλιοθήκης μας νότες κλασικής μουσικής συνοδεύουν τις μαθητικές δραστηριότητες, ενώ στον εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο αποφθέγματα και αποσπάσματα του έργου καταξιωμένων πνευματικών ανθρώπων περιμένουν να τύχουν της κριτικής ανάγνωσης των μαθητών μας, προκειμένου οι τελευταίοι να σχηματίσουν την δική τους προσωπική άποψη πάνω σε θέματα που άπτονται των προβληματισμών τους και αφορούν στην πνευματική και ψυχική τους καλλιέργεια.

Τετρασέλιδα αποσπάσματα βιβλίων τοποθετημένα σε αυτοσχέδιους πολύχρωμους φακέλους δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές μας να κάνουν μια πρώτη γνωριμία με την πλοκή πληθώρας βιβλίων, προκειμένου να ανακαλύψουν τις αναγνωστικές τους προτιμήσεις.

Παράλληλα, οργανώνονται δράσεις όπως διαγωνισμός ποίησης, όπου οι μαθητές καλούνται να συνθέσουν μόνοι τους ένα ποίημα, αλλά και συγγραφής παραμυθιού.

Τη φετινή σχολική χρονιά αναλάβαμε με τους μαθητές του ΣΤ1 ένα απαιτητικό, όμως άκρως εποικοδομητικό εγχείρημα. Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη συγγραφή παραμυθιού. Ξεκινώντας με μία απλή ιδέα, αφιερώνοντας πολύ χρόνο και ακολουθώντας πιστά τις δημοκρατικές διαδικασίες που διαπνέουν μια ομάδα, καταλήξαμε στην ολοκλήρωση και τυπογραφική έκδοση του παραμυθιού μας με τίτλο “Η μαγική πύλη των Χριστουγέννων”. Όσο για τους μαθητές του ΣΤ2, οι ίδιοι επέλεξαν να γράψουν αυτοτελείς ιστορίες οι οποίες τιτλοφορούνται “Αποκριάτικες Ιστορίες και όχι μόνο”.

Χρόνο με το χρόνο ευελπιστούμε να βελτιώνουμε και να εμπλουτίζουμε τις δράσεις μας προκειμένου να προσελκύσουμε το μέγιστο δυνατό αριθμό μαθητών στους κόλπους της βιβλιοθήκης μας και στο θαυμαστό κόσμο των βιβλίων».

Χ.Ε.