Η ζωή… ποδήλατο στον ποδηλατόδρομο της Καλαμάτας

Η ζωή… ποδήλατο στον ποδηλατόδρομο της Καλαμάτας

7 χρόνια λειτουργίας συμπληρώνει το Μάιο ο ποδηλατόδρομος της Καλαμάτας, που ενώνει την Αγορά με την παραλία.
Ειδικότερα, η διαδρομή μήκους 3,7 χιλιομέτρων ξεκινά από την Κεντρική Αγορά και τελειώνει λίγα μέτρα πριν από το ναό της Ανάστασης, στην οδό Ναυαρίνου.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου από την αρχή είχαν προβληματίσει οδηγούς και ποδηλάτες, αφού είναι γεγονός ότι οι κυβόλιθοι και οι πλάκες που έχουν χρησιμοποιηθεί αποτελούν εξαίρεση σε σχέση με άλλους ποδηλατόδρομους, κάτι που, μάλιστα, μπορεί να διαπιστώσει κάποιος εύκολα κάνοντας μιαν αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Κάνουμε την αναφορά στο υλικό, αφού έχουμε ακούσει αρκετά παράπονα από τους ποδηλάτες για προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη μέση τους εξαιτίας των κραδασμών.
Αφήνοντας το θέμα αυτό και διασχίζοντας τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο, εντοπίσαμε αρκετά προβλήματα, που καθίστανται επικίνδυνα για ποδηλάτες, οδηγούς και πεζούς. Άλλωστε, αυτή η συνύπαρξη μέχρι σήμερα μόνο ομαλή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί στην πόλη.
Δεν έχουμε σκοπό ούτε τον ΚΟΚ να θυμίσουμε ούτε να δώσουμε άδικο ή δίκιο σε κανέναν από τους τρεις.
Γυρνώντας, λοιπόν, στον ποδηλατόδρομο, ξεκινήσαμε τη διαδρομή μας από την Κεντρική Αγορά, στην οδό Σπάρτης:

Η πρώτη περίεργη εικόνα που συναντά ένας ποδηλάτης είναι στην πλατεία Όθωνος: ξαφνικά οι γραμμές του ποδηλατόδρομου εξαφανίζονται, αφού έχουν σβηστεί από τον καιρό. Βέβαια, λίγα μέτρα παρακάτω εμφανίζονται ξαφνικά, αφού ο ποδηλατόδρομος περνά δίπλα από την προτομή του Αλ. Κουμουνδούρου, τα εγκαίνια για την οποία έγιναν πρόσφατα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Διαφορετικά, κι εκεί «χαμένος» θα ήταν…

Λίγα μέτρα πιο κάτω, στη διασταύρωση των οδών Νέδοντος και 23ης Μαρτίου, πάντα υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα, ενώ ο ποδηλατοδρόμος κάνει ένα περίεργο «σίγμα».
Όπως φαίνεται και στην εικόνα, έπειτα από κάποια έργα θεώρησαν περιττό να τοποθετήσουν ξανά κυβόλιθους και έριξαν τσιμέντο!

Λίγο πιο νότια, στην οδό Νέδοντος, στο ύψος των σχοινιών, υπάρχουν δύο φρεάτια. Έτσι, ο ποδηλάτης πρέπει να μειώσει ταχύτητα.
Αν δεν το καταλάβει, μπορεί να «εκτοξευτεί» μέχρι και το Δημαρχείο…

Για ακόμα μια φορά θα αναφέρουμε το πρόβλημα στις θέσεις παρκαρίσματος ποδηλάτων.
Αυτό φαίνεται από τις δεκάδες κολώνες και δέντρα, όπου τα ασφαλίζουν οι ποδηλάτες.
Υπάρχει έλλειψη κι αυτό είναι ξεκάθαρο.

Ένα ακόμα σημείο για το οποίο κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει τους πεζούς ότι περπατούν πάνω στον ποδηλατόδρομο…
είναι το μοναδικό σημείο από το οποίο μπορούν να περάσουν, μιας και οι κατασκευές των καταστημάτων αφήνουν μόνο αυτό το κενό.
Θεωρητικά, βέβαια, το πρόβλημα θα λυθεί με την ανάπλαση της περιοχής, που ήταν να ξεκινήσει χθες.

Επικίνδυνο πέρασμα για τους ποδηλάτες λίγο πριν από το Πάρκο του ΟΣΕ, αφού πρέπει να διασχίσουν κάθετα την οδό, με τη σήμανση να είναι ανύπαρκτη, μιας και τα «μάτια γάτας» που είχαν τοποθετηθεί έχουν εξαφανιστεί.

Ούτε εδώ μπορεί να κατηγορήσει κάποιος τους πεζούς που είναι στον ποδηλατόδρομο, αφού δεξιά υπάρχουν τα κάγκελα του Πάρκου, ενώ αριστερά οδηγοί θεωρούν ότι το πεζοδρόμιο είναι χώρος πάρκινγκ.
Για να φτάσουν μέχρι εκεί, φυσικά, ανενόχλητοι διασχίζουν τον ποδηλατόδρομο!

Τα μοναδικά φανάρια της πόλης που έχουν σήμανση για ποδηλάτες είναι εκείνα στην οδό Κρήτης. Βέβαια, πριν από καιρό η στροφή που ενώνει τα δύο πεζοδρόμια άλλαξε, αλλά μάλλον κι εδώ θεωρήθηκε περιττό να αφαιρεθεί η παλιά διάβαση πεζών.

Παρακαλείται ο ποδηλάτης που περνά από το σημείο να σκύψει, διαφορετικά θα βρεθεί με τα κλαδιά στο πρόσωπο.
Αντίστοιχο πρόβλημα υπήρχε με τις μουριές στη Ναυαρίνου, αλλά τουλάχιστον εκείνες κλαδεύτηκαν!

Λίγο μετά την οδό Τσαμαδού ο ποδηλατόδρομος διασχίζει την οδό Ναυαρίνου κάθετα. Ένα ακόμα δύσκολο σημείο, αφού πολλά είναι τα αυτοκίνητα που έρχονται με ταχύτητα από την οδό Τσαμαδού.
Έτσι οι ποδηλάτες πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, ενώ επίσης τα “μάτια γάτας” έχουν εξαφανιστεί.

Η διάσχιση του ποδηλατόδρομου τελειώνει σε αυτό το σημείο, αν και λίγα μέτρα πιο κάτω υπάρχει ταμπέλα που απαγορεύει την κίνηση των ποδηλάτων στο πεζοδρόμιο από τις 20.00 έως τις 23.00. 
Δυστυχώς, μέχρι και για τα αυτονόητα πρέπει να βάζουμε απαγορευτικά: κάποιοι ποδηλάτες μπορεί να θεωρούν απαράδεκτο ένας πεζός να περπατά «ξεχασμένος» στον ποδηλατόδρομο, αλλά οι ίδιοι έχουν δικαίωμα να διασχίζουν το πεζοδρόμιο, πολλές φορές, μάλιστα, με αρκετή ταχύτητα, φωνές και κουδούνια, αν ο πεζός δεν κάνει στην άκρη.

Επίλογος
Από το 2010 έχουμε να δούμε κατασκευή ποδηλατόδρομου στην πόλη, μήπως πρέπει να καθίσουν στο Δήμο και να εξετάσουν αυτό το θέμα σοβαρά;
Πρέπει να αντιληφθούν ότι το ποδήλατο, πέρα από γυμναστική ή διασκέδαση, είναι μέσο μεταφοράς, και σε μια ισόπεδη πόλη σαν την Καλαμάτα, μπορεί να βοηθήσει πολύ στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Αρκεί πάντα να υπάρχουν κατάλληλες υποδομές και ενημέρωση σε οδηγούς και ποδηλάτες.
Άραγε, πόσο δύσκολο είναι να φτιαχτεί ένας ποδηλατόδρομος από το Πανεπιστήμιο μέχρι το κέντρο; Ή στην οδό Ηρώων ή στην Αύρας ή… ή… ή…, σε δρόμους δηλαδή που ήδη έχουν τις προδιαγραφές για να δημιουργηθεί…
Η συνέχεια στους δρόμους, λοιπόν, και καλή ποδηλασία σε όσους προτιμούν αυτό το μέσο.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση