«Λευκός καπνός» για τα σκουπίδια – Παγώνει η λύση για την Καλλιρρόη


Τα βρίσκουν δημόσιο και ΤΕΡΝΑ
 
-Παγώνει ο σταθμός μεταφόρτωσης στην Καλλιρρόη
 
-Σκεπτικισμός για τη στάση των υπόλοιπων εταιρειών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό
 
Έφθασε στο Δήμο Καλαμάτας πρόσκληση, την οποία υπογράφει ο υπουργός Επικρατείας για το Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου, Αλέξανδρος Φλαμπουράρης, με την οποία ο υπουργός προσκαλεί εκ μέρους της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Έργων Υποδομής τους δημάρχους της Περιφέρειας Πελοποννήσου σε συνάντηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων της περιοχής.
Στη συνάντηση, που θα διεξαχθεί στις 14.00 την Τρίτη 1η Μαρτίου, στο Μέγαρο Μαξίμου, έχουν κληθεί ο υπουργός Εσωτερικών Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Τσιρώνης.
Ο δήμαρχος σε δηλώσεις του χθες το μεσημέρι αναφέρθηκε στη συνάντηση και στην επιδίωξη «να δοθεί ένα τέλος σε αυτό το σίριαλ με τα σκουπίδια της Πελοποννήσου. Εκεί είναι βέβαιο ότι θα συζητήσουμε και θα μας ανακοινωθεί η απόφαση για τον τρόπο που θα πορευθούμε», προσθέτοντας ότι τα προς απάντηση ερωτήματα είναι: «Θα είναι οι Δήμοι κατά μόνας, θα είναι συνεργασίες των Δήμων, θα είναι τροποποιημένο το ΣΔΙΤ, ο διαγωνισμός της Περιφέρειας Πελοποννήσου;».
Από την άλλη πλευρά, όπως σημειώνει ο Γιώργος Λιάλιος χθες στην “Καθημερινή”, «Λευκός καπνός» βγήκε από την τελευταία συνάντηση των εκπροσώπων του Δημοσίου και της εταιρείας Τέρνα Ενεργειακή για την τύχη του μεγάλου διαγωνισμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν στις αλλαγές των όρων και του σχεδιασμού του έργου, οι οποίες θα τεθούν υπ’ όψιν των δημάρχων, της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης.
Μεταξύ αυτών που συμφωνήθηκαν είναι και τα εξής:
1. Η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων μειώνεται από τους 150.000 τόνους ετησίως στους 100.000 τόνους ετησίως.
2. Προστίθενται στο σχεδιασμό ακόμα πέντε Σταθμοί Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ). Πρόκειται για λύση που θα μειώσει σημαντικά το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων ανά Δήμο. Κι αυτό, γιατί οι αποστάσεις που θα καλούνται να διανύσουν τα απορριμματοφόρα για να ξεφορτώσουν θα είναι πολύ μικρότερες, επομένως θα υπάρχει οικονομία καυσίμων, χρόνου, εργατοωρών. Επιπλέον, με τη συμπίεση των απορριμμάτων στα ΣΜΑ θα μειώνεται και το κόστος της μεταφοράς στον τελικό αποδέκτη (μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων). Η ωφέλεια υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 10 ευρώ/τόνο.
3. Το κόστος «εισόδου» (gate fee) των απορριμμάτων στη μονάδα επεξεργασίας παραμένει σταθερό.
4. Η μία από τις τρεις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων, συγκεκριμένα αυτή της Μεσσηνίας, θα κατασκευαστεί σε δεύτερη φάση. Η περιοχή θα εξυπηρετηθεί από τα ΣΜΑ.
5. Όσον αφορά στη διάρκεια της σύμβασης με τον ιδιώτη, συμφωνήθηκε το εξής: μετά την ολοκλήρωση της περιόδου αποπληρωμής των δανείων του, θα εξεταστεί κατά πόσον έχει επιτύχει τους στόχους κερδοφορίας του και, αν αυτό έχει συμβεί, η σύμβαση θα τερματιστεί. Ο ανώτατος χρόνος διάρκειας παραμένει στα 28 έτη.
6. Η Τέρνα Ενεργειακή θα δωρίσει στον ΦΟΔΣΑ (Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) Πελοποννήσου μια φωτοβολταϊκή μονάδα, ισχύος 3 MW, σε όποιον χώρο τής υποδειχθεί. Με τον τρόπο αυτό, ο ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου θα αποκτήσει μόνιμη πηγή εσόδων.
Η συμφωνία έχει εγκριθεί από τις δανείστριες τράπεζες και επιθυμία της κυβέρνησης είναι να τεθεί υπ’ όψιν των δημάρχων και του ΦΟΔΣΑ της Περιφέρειας Πελοποννήσου, πριν προχωρήσει.
Η συνέχεια, πάντως, είναι… εξίσου πολύπλοκη με την έως τώρα πορεία του έργου. Κατ’ αρχήν, οι νέοι όροι της σύμβασης θα πρέπει να ελεγχθούν από το Ελεγκτικό Συνέδριο και, φυσικά, την Περιφέρεια (που είναι ο κύριος του έργου).
Επιπλέον, κάτι που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει είναι αν κάποια από τις άλλες κοινοπραξίες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό προσφύγει δικαστικά, επικαλούμενη τροποποίηση εκ των υστέρων των όρων του διαγωνισμού. Το επιχείρημα της κυβέρνησης είναι ότι πρόκειται για επιμέρους βελτιώσεις και όχι για αλλαγή των βασικών χαρακτηριστικών του έργου.
Πάντως, στόχος του υπουργείου Οικονομικών και Ανάπτυξης είναι να τερματιστεί η «κόντρα» με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Πέτρο Τατούλη. Παράλληλα, θα καταβληθεί προσπάθεια να γίνει ο ΦΟΔΣΑ με κάποιον τρόπο συμμέτοχος του έργου, ώστε να μη θεωρούν οι δήμαρχοι ότι η Περιφέρεια προχωρά ερήμην τους.
Υπενθυμίζεται ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου έχει καταθέσει προσφυγή ενάντια στο νέο εθνικό σχεδιασμό για τα απορρίμματα.
 
 
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης