Π. Νίκας: Τα προβλήματα δεν θα σταματήσουν τη ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα

Π. Νίκας: Τα προβλήματα δεν θα σταματήσουν τη ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα

Μία κακή – όπως φάνηκε από το πρόσφατο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Ένωσης- σύμβαση για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία υπεγράφη το 2013 από το μισό υπουργικό συμβούλιο της κυβέρνησης και η οποία…σερνόταν μέχρι σήμερα, θα πρέπει να γίνει από την αρχή προκειμένου η Ευρωπαϊκή Ένωση να πειστεί και να χρηματοδοτήσει το έργο με τα πολυπόθητα 68 εκατομμύρια ευρώ.

Ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας αφού παραδέχτηκε τα παραπάνω, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στην Καλαμάτα, σχολίασε ότι επειδή δεν υπάρχει άλλη βιώσιμη λύση, υπουργείο και εταιρεία προσπαθούν να βελτιώσουν τη σύμβαση, πριν απαγορευτεί οριστικά η χρηματοδότησή της από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Μάλιστα, θέλοντας να εξωραΐσει την εικόνα, διαβεβαίωσε ότι δεν υφίσταται κανένα απολύτως πρόβλημα με την εξέλιξη της ΣΔΙΤ για τη διαχείριση των απορριμμάτων, με αφορμή και την προ ημερών ενημέρωση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περί της απόσυρσης του φακέλου του έργου εκ μέρους της χώρας μας και την επανυποβολή του.

“Αυτό δεν συνδέεται με την πρόοδο των εργασιών στο μέλλον και με τη χρηματορροή” ξεκαθάρισε ο περιφερειάρχης επαναλαμβάνοντας με κατηγορηματικό τρόπο πως “δεν υπάρχει κανένα θέμα με την υλοποίηση της ΣΔΙΤ”. Πρόσθεσε δε ότι “πολύ σύντομα θα ξεκινήσει η κατασκευή των προβλεπόμενων από τον σχεδιασμό μονάδων διαχείρισης”.

Όπως διευκρίνισε ο Π. Νίκας, “το δίλημμα ήταν αν έπρεπε να απαντήσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με συμπλήρωση και τροποποίηση του σχετικού φακέλου ή με έναν καινούργιο φάκελο.

Τελικά, προκρίθηκε η αποστολή νέου φακέλου και οι διαδικασίες θα τρέξουν από το υπουργείο Ανάπτυξης”. Καταλήγοντας, ο περιφερειάρχης γνωστοποίησε επιπλέον ότι έχει αρχίσει διαπραγμάτευση με την εταιρεία, αντικείμενο της οποίας είναι η βελτίωση της συμφωνίας προς το συμφέρον των πολιτών, καθώς -όπως τόνισε- “η ισχύουσα σήμερα συμφωνία θεωρείται επαχθής, και για τους δήμους και για τους πολίτες”.

Μάλιστα, σε ερώτηση του “Θ” για το αν προβλέπεται στα σχέδια της κυβέρνησης η δημιουργία εργοστασίου καύσης απορριμμάτων στην Περιφέρεια, ο κ. Νίκας απάντησε αρνητικά με κατηγορηματικό τρόπο.

Υπενθυμίζουμε ότι στο έγγραφό της η  Κομισιόν εντοπίζει -μεταξύ άλλων- για το έργο: αναντιστοιχίες με τις κοινοτικές οδηγίες και τους ευρωπαϊκούς στόχους ανακύκλωσης, υπερκοστολογήσεις και υπερδιαστασιολογήσεις, χωροθέτηση μονάδας σε περιοχή Natura (Σκάλα Λακωνίας), αναντιστοιχίες σε ποσά (ακόμα και στο σκέλος της εθνικής δαπάνης) και αναξιόπιστα στοιχεία ως προς την οικονομική βιωσιμότητα του έργου.

Ανώτερα κυβερνητικά στελέχη στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων ρίχνουν, σύμφωνα με ρεπορτάζ στην “Εφημερίδα των Συντακτών”,  όλη την ευθύνη στη σύνταξη «ενός πολύ κακού» αρχικού φακέλου που «αδικούσε το έργο» και δηλώνουν ότι ο νέος φάκελος θα λάβει υπόψη όλα τα νέα δεδομένα της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Αυτό μοιάζει να σημαίνει ότι θα απαιτηθούν ριζικές αλλαγές στο μοντέλο που βασίζεται στην ταφή, ενώ η Ευρώπη απαιτεί την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων ανακύκλωσης.

Περαιτέρω, πηγές με γνώση των συζητήσεων στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι, προκειμένου να λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση το έργο, πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των μονάδων του και βλέπουν να «εκτοπίζεται» από το σχέδιο η μονάδα στη Σκάλα Λακωνίας, η οποία φέρεται να έχει προκαλέσει και ενδοκυβερνητικές αντιπαραθέσεις.

Η συγκεκριμένη μονάδα όχι μόνο βρίσκεται περίπου 500 μέτρα από τον ποταμό Ευρώτα -τον σημαντικότερο υδροφόρο ορίζοντα της Νότιας Πελοποννήσου- αλλά κρίθηκε και υπερκοστολογημένη από την Κομισιόν: έχει επενδυτικό κόστος 737 ευρώ/τόνο προς επεξεργασία απορριμμάτων, ενώ πρόσφατα η Ευρώπη συγχρηματοδότησε έργα σε Κροατία και Βουλγαρία με επενδυτικό κόστος 323-343 ευρώ/τόνο!

Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν προτίθεται πλέον να ανταποκριθεί στο σύνολο της χρηματοδότησης που διεκδικεί η ελληνική πλευρά (65 εκατομμύρια ευρώ), εκτός εάν υπάρξουν εντυπωσιακές αλλαγές.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη