Το κόστος ( ; ) ταφόπλακα στον πολιτισμό της πόλης

Το κόστος ( ; ) ταφόπλακα στον πολιτισμό της πόλης

Επαφές του δημάρχου Θ. Βασιλόπουλου με το ΥΠ.ΠΟ. για τα αρχαία

Προσωρινός ανάδοχος για την ανάπλαση της πλατείας Υπαπαντής

Το ερώτημα που θα λέγαμε ότι κυριαρχεί τις τελευταίες ημέρες στην Καλαμάτα είναι: “Μπροστά στον… ποταμό δηλώσεων και υπογραφών για την ανάδειξη των αρχαίων της Υπαπαντής, ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος τι κάνει;”.

Η απάντηση είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες του “Θ”, ο ίδιος έχει θέσει ήδη το θέμα στους πλέον αρμόδιους παράγοντες και δη στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Και η απάντηση που εισέπραξε ήταν παρόμοια με την αρνητική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).

Το θέμα, βέβαια, θα τεθεί και πάλι κατά τη διάρκεια της αυριανής παρουσίας της υπουργού στην Καλαμάτα, επ’ ευκαιρία της έναρξης του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού, οπότε αναμένεται να προβεί και σε σχετική δήλωση.

Κανείς δε γνωρίζει τι μπορεί να προκύψει στο μεσοδιάστημα, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι ο δήμαρχος έχει ήδη προβεί στις απαραίτητες κινήσεις. Εντούτοις, σε τέτοια θέματα… μαέστρος δεν είναι ο Δήμος Καλαμάτας, αλλά το υπουργείο Πολιτισμού και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Από εκεί και πέρα, χθες, μετά την ηλεκτρονική αποσφράγιση των προσφορών, αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος στο διαγωνισμό για την κατασκευή του έργου «Ανάπλαση Ιστορικού Κέντρου Καλαμάτας Γ’ Φάση (Πλατεία Υπαπαντής» με προϋπολογισμό 1.355.000,00 ευρώ + 325.200,00 ευρώ (ΦΠΑ24%)=1.680.200,00 ευρώ. Πρόκειται για την εταιρεία «PPS Square ΤΕΧΝΙΚΗ ΙΚΕ», με ποσοστό έκπτωσης 55,23%. Στον ηλεκτρονικό διαγωνισμό έλαβαν μέρος 12 εργοληπτικές εταιρείες.

Το έργο χρηματοδοτείται από τον άξονα «Προστασία του περιβάλλοντος – μετάβαση σε μια οικονομία φιλική στο περιβάλλον» του Επιχειρησιακού Προγράμματος. «Πελοπόννησος». ΕΣΠΑ (2014-2020)

Τι περιλαμβάνει η ανάπλαση

Στόχος της ανάπλασης είναι να αποκατασταθεί το δάπεδο, να τοποθετηθούν νέα καθιστικά, να αναβαθμισθεί ο φωτισμός και να ενισχυθεί το πράσινο της πλατείας.

Μπροστά από τη δυτική (την κεντρική) είσοδο του ναού και σε άξονα που ξεκινάει από τη νότια είσοδο δημιουργούνται έντονα και συμμετρικά διακοσμητικά μοτίβα, που έχουν σκοπό να τονίζουν τις εισόδους του ναού, καθώς και τις πορείες των διαφόρων τελετών.

Η περιοχή προ της κυρίας εισόδου του ναού, καθώς και η εν συνεχεία περιοχή, η οποία έχει και τα αγάλματα των αποθανόντων μητροπολιτών, θα υπερυψωθεί περαιτέρω, έτσι ώστε να τονισθεί το περίγραμμα της κυρίως πλατείας, αλλά και να εμποδίζεται απολύτως η πρόσβαση των αυτοκινήτων στις συγκεκριμένες περιοχές.

Έναντι των αγαλμάτων θα τοποθετηθούν κτιστά παγκάκια στην πλευρά προς τη νότια οδό, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα μικρή πλατεία, αφιερωμένη στη μνήμη των Ιεραρχών.

Η πλατεία αυτή θα αποτελεί και το συνδετικό κρίκο της πλατείας της Μητρόπολης και του μικρού Ιερού Ναού με το κηπάριο που βρίσκεται δυτικά και θα διαστρωθεί με σχιστολιθικές πλάκες στρωμένες σε λωρίδες.

Οι υπάρχουσες διαμορφώσεις ΒΑ πίσω από το Ιερό του ναού θα παραμείνουν ως έχουν, διότι θεωρείται ότι επιλύουν επιτυχώς το πρόβλημα των υψομετρικών διαφορών. Θα γίνει, όμως, νέα πλακόστρωση με σχιστολιθικές πλάκες στρωμένες σε λωρίδες.

Σε σχέση με το πράσινο προβλέπεται μικρή αύξηση των επιφανειών του, φύτευση μικρών δένδρων στη δυτική πλευρά και 5 μεγάλων αειθαλών δένδρων: ένα στη μικρή πλατεία Ιεραρχών και τέσσερα στη βορινή πλευρά, ώστε να μην εμποδίζουν την προοπτική της πλατείας από τους διερχόμενους. Στη νότια πλευρά του ναού, σε συγκεκριμένες θέσεις, μεταφυτεύονται τέσσερα από τα υπάρχοντα μικρά δένδρα.

Η περίμετρος της πλατείας

Στην απόληξη της οδού Υπαπαντής υπάρχει μια κλίμακα προς την πλατεία. Αυτή η κλίμακα έχει ως άξονα αναφοράς το ναό και λόγω αυτού δημιουργεί μια εσοχή σε σχέση με τις γύρω οδούς, η οποία καταλαμβάνεται συνήθως από αυτοκίνητα. Το αποτέλεσμα είναι ότι για κάθε ανερχόμενο την οδό Υπαπαντής η προοπτική εικόνα της Μητροπόλεως έχει ως «βάση» τα αυτοκίνητα.

Προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου πλατώματος με άξονα αναφοράς την οδό Υπαπαντής, το οποίο καταλαμβάνοντας αυτήν την εσοχή διορθώνει την προοπτική, εμποδίζει τη στάθμευση των αυτοκινήτων και διακοσμημένο με μία κρήνη, δημιουργεί πληρέστερα την αίσθηση της εισόδου προς την πλατεία.

Τέλος, σε σχέση με τη στάθμευση προβλέπονται τα εξής, ώστε να υπάρχει και μια «αντιπαροχή» στους κατοίκους της γύρω περιοχής, μιας και θα απαγορευθεί η στάθμευση επί της πλατείας: Δημιουργία μικρού χώρου στάθμευσης για 15 αυτοκίνητα στη δυτική πλευρά εκτός του χώρου της πλατείας και εκτός εργολαβίας. Δημιουργία μιας εσοχής για στάθμευση 8 αυτοκινήτων στη νότια και μίας για στάθμευση 15 αυτοκινήτων στην ανατολική πλευρά. Καθορισμός θέσεων στάθμευσης για έξι λεωφορεία (pullman) στο έναντι πεζοδρόμιο της οδού Χρυσοστόμου Θέμελη.

Α.Π.