Καταγγέλλει αθέμιτο ανταγωνισμό με τον τρόπο που έγινε η διακήρυξη
Την έντονη αντίδρασή του εκφράζει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) σχετικά με διακήρυξη από την Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας που φέρει τίτλο «Προμήθεια υπηρεσιών καθαρισμού ρεμάτων», προϋπολογισμού 300.000 ευρώ με ΦΠΑ.
Ο Σύνδεσμος σε επιστολή διαμαρτυρίας κάνει λόγο για παράτυπη επιλογή να δημοπρατηθεί το έργο ως «Υπηρεσία» και όχι ως «Έργο» κι αυτό, όπως τονίζει, έχει ως συνέπεια το σημαντικό περιορισμό του ανταγωνισμού κατά το διαγωνιστικό στάδιο.
Έντονη διαμαρτυρία
Σε επίσημη επιστολή του προς την Περιφέρεια Πελοποννήσου και την ΕΑΔΗΣΥ, ο ΣΑΤΕ καταγγέλλει ότι ο διαγωνισμός φέρει εσφαλμένο χαρακτηρισμό ως «Υπηρεσία», ενώ, σύμφωνα με έντονες διαμαρτυρίες που έχει λάβει από τεχνικές εταιρείες-μέλη του Συνδέσμου, πρόκειται ξεκάθαρα για «Έργο», όπως αυτό ορίζεται από τη σχετική νομοθεσία.
Ο ΣΑΤΕ επισημαίνει ότι ο καθαρισμός ρεμάτων περιλαμβάνει συγκεκριμένες εργασίες που παράγουν τεχνικό έργο, όπως αποκατάσταση υδραυλικής διατομής και παροχετευτικότητας, και επομένως δεν μπορεί να ενταχθεί στην κατηγορία υπηρεσιών. Παράλληλα, καταγγέλλει την επιβολή αυστηρών τεχνικών προδιαγραφών και πιστοποιήσεων ISO με εξειδίκευση αποκλειστικά σε καθαρισμούς ρεμάτων ή ποταμών, κάτι που – σύμφωνα με τον Σύνδεσμο – περιορίζει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό, αποκλείοντας έμπειρες και ικανές τεχνικές εταιρείες, ενώ πρόκειται για όρους που ζητούνται στις διακηρύξεις έργων και όχι υπηρεσιών.
Παράτυπη επιλογή
Επιπλέον, σημειώνει ότι αντίστοιχες συμβάσεις με το ίδιο αντικείμενο σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Πελοποννήσου, όπως στην Π.Ε. Αρκαδίας, δημοπρατήθηκαν ως «Έργα», εγείροντας – όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζει – εύλογα ερωτήματα για την απόκλιση της Π.Ε. Μεσσηνίας.
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο εξής: εάν το αντικείμενο της σύμβασης είχε χαρακτηριστεί ορθώς ως «Έργο», η απαίτηση οι συμμετέχοντες να διαθέτουν τα πρότυπα διασφάλισης ποιότητας και περιβαλλοντικής διαχείρισης που προβλέπει η διακήρυξη με εξειδίκευση στον καθαρισμό ρεμάτων ή ποταμών θα συνιστούσε πρόσθετο τεχνικό όρο και βάσει της νομοθεσίας, η συμπερίληψή του θα απαιτούσε προηγούμενη έγκριση από το Τεχνικό Συμβούλιο Κατασκευών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, διαδικασία που δεν τηρήθηκε, εφόσον επιλέχθηκε εσφαλμένος χαρακτηρισμός της σύμβασης ως «Υπηρεσία».
«Προφανώς η παράτυπη επιλογή να δημοπρατηθεί το έργο ως “Υπηρεσία” και όχι ως “Έργο” έχει μία σειρά συνεπειών που όλες έχουν ως τελικό αποτέλεσμα το σημαντικό περιορισμό του ανταγωνισμού κατά το διαγωνιστικό στάδιο. Ειδικά δε η πρόβλεψή σας τα πρότυπα διασφάλισης ποιότητας και πρότυπα περιβαλλοντικής διαχείρισης να έχουν πολύ περιορισμένο πεδίο εφαρμογής, σε καθαρισμό ρεμάτων ή ποταμών, αποκλείει τη συμμετοχή πολλών τεχνικά και οικονομικά ικανών εταιρειών μελών μας, να μετέχουν στη δημοπρασία, την ίδια στιγμή που κρίνονται ικανές να μετέχουν και να εκτελούν όμοια έργα σημαντικά υψηλότερου προϋπολογισμού», επισημαίνεται στην επιστολή διαμαρτυρίας.
Ο Σύνδεσμος ζητά την ορθή διακήρυξη του αντικειμένου της δημοπρασίας ως «Έργο», σύμφωνα με την πρακτική που τηρείται σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες, ενώ εάν επιμένουν ότι απαιτούνται πρόσθετα κριτήρια τεχνικής ικανότητας, να λάβουν τις εγκρίσεις που προβλέπει η νομοθεσία.
Της Βίκυς Βετουλάκη